אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"במחיר נפט מסוים העולם לא ירצה בקיומה של ישראל"

לדברי פרופסור יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה: "במחיר של 200 דולר לחבית נפט - רוב העולם המודרני לא יוכל להתקיים". הפיתרון, לדבריו: תוכנית להקטנת התלות בנפט שמקורו במפרץ הפרסי

18.10.2010, 10:28 | ליאור גוטמן

"למדינת ישראל יש מחיר. במחיר נפט מסוים העולם לא ירצה בקיומה של מדינת ישראל ולכן יש מחיר בו לא נוכל להתקיים". כך אמר פרופסור יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, במסגרת ועידת אנרגיה ועסקים שנערכת היום (ב') בכפר המכביה ברמת גן בחסות מכון אקו אנרג'י.

עוזי לנדאו: עשינו ממחפשי הגז טייקונים; גם ליזמים צריך לתת להרוויח שר התשתיות: "מי שמצאו את הגז הם מקצוענים ואנחנו רוצים שהם יבואו. נעשה זאת אם נשאיר את ישראל מדינה אטרקטיבית ולכן אסור לשנות כללי משחק" ליאור גוטמן, 3 תגובותלכתבה המלאה

קנדל טוען כי "עד 2015 הביקוש לנפט שמקורו במפרץ הפרסי ושמיועד למזרח הרחוק (סין, הודו) יעלה על ההיצע. הסיבה: מספר המכוניות שיש שם כיום (כ-60 מיליון) יכפיל עצמו עד אמצע העשור. מקור הנפט הוא במדינות שאינן ידידותיות לנו, ולכן יצרנו את התוכנית להקטנת התלות בנפט. זו מטרה אסטרטגית. רק קוצר ראייה של ממשלות ישראל לא גרמו לתוכנית מסוג זה לצאת לדרך".  

קנדל מוסיף ואומר כי "במחיר של 200 דולר לחבית נפט - רוב העולם המודרני לא יוכל להתקיים. 40% מפליטות גזי החממה מקורם בנפט. השימוש הוא בעיקר לתחבורה. ברור לנו שתחלופה של תזקיקי נפט תשפר את איכות החיים שלנו, אבל המטרה הראשונה שלנו היא אסטרטגית, אח"כ כלכלית ורק בסוף טיפול באיכות הסביבה".

"הממשלה כבר דנה בתוכנית שלנו להפחתת התלות בנפט. תחום אחד זה הטיפול בדלק ביולוגי - רוצים ללכת לאנרגיה מתחדשת ולא למתכלה. למשל, להחליף את השימוש בנפט בשימוש בביו מאסה או אתנול. התחום השני הוא אנרגיה פוסילית שמקורו לא במדינות המפרץ. כל מקור שמוריד את התלות במדינות המפרץ יעזור לנו להשיג את המטרה", מסביר קנדל.

לדבריו, הנושא השלישי בו מתסקת התוכנית הוא שימוש בחשמל במקום בנזין לרכב והתחום האחרון הוא שכלול טכנולוגית ההנעה של מכוניות. "בדקנו האם יש בישראל פוטנציאל לגשת לפרויקט מסוג זה. אין לנו חברות נפט ואין יצרני מכוניות בישראל, שני גופים שמתנגדים נחרצות לרעיון לבטל את השימוש בנפט. עם זאת, יש בישראל כ-50 קבוצות מחקר שיכולות לספק ידע לביטול התלות בנפט כך שבהינתן מימון ארוך טווח יש אפשרות לפיתוח".

מנכ"ל דלק אנרגיה: "אני קורא לקיים דיון פתוח להשגת מטרות משותפות" גדעון תדמור: "יש מסע דיסאינפורמציה שלם שמלווה אותנו כל יום. הטענה שמישהו מחלק את אוצרות המדינה היא שערוריה" ליאור גוטמן, 8 תגובותלכתבה המלאה

קנדל מזכיר את ההשקעה בתחום ואומר שבשנים האחרונות הושקעו בו כ-200 מיליון דולר, וזאת מבלי להכליל את ההשקעות אותה עושה חברת בטר פלייס, שמקימה בימים אלו מערכת טעינה ארצית למכוניות חשמליות. "אנחנו רוצים להקים תוכנית שתהייה לה ודאות לאורך זמן כך שיזמים ידעו שיש עתיד לתחום. ישראל תהפוך למוקד לפיתוח תוכניות להקטנת התלות בנפט", אמר.

"המדינה החליטה להשקיע כ-200 מיליון שקל לכל שנה בעשר השנים הקרובות כדי לממש את התוכנית. סה"כ יושקעו מעל לשני מיליארד שקל שימונפו לכסף נוסף לשיפור ושכלול התוכנית".

"קידוח האקספלורציה של לוויתן עולה לנו מיליון דולר ליום"

"הפעולות בהפקת מאגר הגז בתמר מתקדמות בהתאם ללוחות הזמנים שהקצבנו לעצמנו. התחלנו רשמית בקידוח האקספולרציה של לוויתן. התוצאות יתקבלו בעוד כמה חודשים. לגבי תמר, מדובר בפיתוח תת ימי בעומק של 1.7 ק"מ, חמישה קידוחים ושני צינורות שיוזרמו בצינור 16 אינץ' דרך ים תטיס לחופי ישראל. סיימנו את תכנון אחד מחמשת ענפי הקידוח", כך אמר בוועידה לאוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י לאזור המזרח התיכון. 

לאוסון התייחס לאסדת הקידוח של לוויתן - שבוחנת האם ההסתברות בשיעור של 50% שהוכרזה למציאת 453 BCM (מיליארד מ"ק) נכונה - עולה מיליון דולר ליום. בינואר תגיע האסדה השנייה ללוויתן, שתוכל לאשש את ההשערות למציאת מאגרי נפט תחת מאגרי הגז.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות