אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"גוגל נבנית כחברת ענק, פייסבוק בונה דור של חברות" צילום: יובל חן

"גוגל נבנית כחברת ענק, פייסבוק בונה דור של חברות"

שוחט מסביר למה הוא תומך ברשת החברתית, למה פייס.קום עוזרת למשתמשים ולא לאתרים, ואיך זה להיות הגיק האולטימטיבי

20.10.2010, 16:44 | אסף גלעד

שוחט הוא דוגמה קלאסית למה שקרוי "גיק". בגיל 15 כבר פיתח מהבית משחקים עבור נינטנדו, בזכות כישורי קידוד בשפות מחשב מסובכות, שהפכו מחשבים עתיקים למכונות משחקים תלת ממדיות. את פייס.קום הקים עם חברים מה"גראז' גיקס", מועדון יזמי ההייטק שייסד יוסי ורדי. את סמנכ"ל הפיתוח של פייס.קום, יניב טייגמן, פגש כנער, באחד מחדרי הצ'אט הראשונים בעולם, ה־IRC הזכור משנות התשעים.

שוחט הוא גם ממייסדי כנס חובבי הטכנולוגיה "גיקון", שבו חברים גם אילן גרייצר, יובל טל, נמרוד להבי ושגב שלטון. בכנס חוברים צוותים לבניית יישומים מוזרים, כמו חתימה אישית המוגדרת על ידי אופי הקפיצה בטרמפולינה, או אורגן השואב את המוזיקה שלו מבועות סבון. "יוסי ורדי הצליח ליצור קבוצה גדולה של אנשים שמהם יצאו חברות רבות", אומר שוחט. "פייס.קום, אינוביד ואפילו פוקסיטיונס יצאו מה'גראז' גיקס', מכנרנט, מגיקון, כל הפורומים שנולדו סביב אותה חבורה".

ל-IRC לא בטוח שהוא מתגעגע, בתור אוהד מובהק של פייסבוק. "מאז שהייתי בן 12 האינטרנט משמש לי כאמצעי תקשורת", הוא מסביר, "ופייסבוק מביא איתו שינוי מהותי מאוד באינטרנט: הוא לא רק מקום התאספות וירטואלי לחברים, אלא גם מצע רחב לחברות שלמות שממש חיות עליו, כמו 6ראונדס או גיפטס פרוג'קטס הישראליות. בתוך פחות משנה הצליח פייסבוק לצרף יותר ממיליון אתרים רשומים ב'פייסבוק קונטקט', ויותר משתמשים בשירות המיקום 'פלייסס'. גוגל בונה את עצמה לחברת ענק, אבל פייסבוק בונה כאן דור חדש של חברות".

טוענים שפייס.קום סוחרת בתמונות שלנו בפייסבוק ועושה על הגב שלנו כסף.

 

"הקמנו את החברה כדי לתת ערך למשתמשים, לא לאתרים. אנחנו מאפשרים למשתמש לדעת מתי העלו תמונה שלו לרשת, אפילו אם הוא לא תויג, למשל. את הכסף אנחנו עושים דרך האפשרות להשתמש בקוד שלנו, שאינו פתוח בפני אתר שלא עומד בתקנות שקבענו. אנחנו מאוד ממוקדי פרטיות, ועוזרים לתעשייה הצומחת להכניס פרמטרים כאלה".

האם הוויתור על פרטיות ברשת הוא עניין כדאי היום?

"כל אחד יסכים לוותר על חלק מהפרטיות שלו תמורת תגמולים כאלה או אחרים, אבל יהיו גם כאלה שלא יסכימו לוותר על הפרטיות תמורת שום ערך שבעולם, ולהם אני ממליץ לא לפתוח חשבון בפייסבוק. אני אישית מוכן לוותר על חלק מהפרטיות שלי תמורת פרסומות מותאמות אישית. אני רוצה שחבר שלי שעובר במקרה קרוב למסעדה, יידע שאני יושב שם ויקפוץ להגיד שלום. יש גם תועלות מוויתור חלקי על פרטיות".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
Adsense vs. Facebook connect
Avner, You make a good point. A company is putting itself in risk when depending on a 3rd party. My point during the interview was that while adsense (or advertisement platforms in general) allows a company to generate revenues, it's not an integral part of your application. If a different platform offers better ad inventory or conversions, you can switch to it with little or no impact to your application. Facebook, on the other hand, exposes a social graph to your app and becomes an integral part of the application, if you design it right. In my mind, facebook as an infrastructure is similar to what DOS did to direct programming to the HW, what Windows did to DOS, the browser to Windows and now a "social OS" on top of the browser. This birthed many companies. Other companies, like twitter, foursquare and now apple with their social music network are working to own the social graph. Hope this makes more sense to you. My email is exposed if you want to continue the discussion.
אדן , Israel  |  21.10.10
1.
ומה לגבי כל החברות והאתרים
שעושים כסף מהאד סנס? דוגמת אינקרדימייל? יש לא מעט כאלה שמתפרנסים ישירות מגוגל. אז נכון שהן לא משתמשות בפלטפורמה כמו שמשתמשים בפייסבוק קונקט, אבל עדיין...הגב שלהם והבסיס הוא גוגל. ובכל מקרה, באף אחד מהמקרים זה לא בריא. פייסבוק הראתה השבוע שהיא יכולה לסגור חברה שלמה (LOLמשהו?) בלחיצת כפתור. גוגל עשו את זה עם אינקרדימייל ולצמוח על גב של חברה אחרת זה אמנם קסום ומגניב, אבל מספיקה קריזה אחת לא נכונה של אותה החברה...והלך העסק. חברות יכולות לנצל את הגדולות. אבל לאורך זמן (זינגה פוזלת לשם) הן צריכות לתלוש עצמן מהגב הגדול ולבסס עצמן כגב חדש.
אבנר התותח  |  20.10.10