אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פאנל ענף הרכב: "הדור הצעיר הרבה יותר גמיש ופתוח לשינויים" צילום: יובל חן

פאנל ענף הרכב: "הדור הצעיר הרבה יותר גמיש ופתוח לשינויים"

המהפכה בענף הרכב יוצאת לדרך. בעקבות שורת מינויים של מנהלים צעירים לתפקידי מפתח ביבואניות הרכב הגדולות, כינס "כלכליסט" את הדור החדש, שמספר על ההתמודדות עם סביבה תחרותית ושינויים רגולטוריים, ומבטיח: "אנחנו לא נישאב לדפוסי העבודה של הדור הקודם, של שמרנות וריכוזיות גבוהה"

25.10.2010, 19:36 | תומר הדר

ענף הרכב הישראלי עובר לאחרונה תהפוכות משמעותיות: יבואני רכב חדשים נכנסים לשוק, היבוא המקביל יוצא לדרך ושיווק המכוניות הסיניות מתחיל. אולם אחד השינויים הגדולים ביותר, שאפילו ענף הרכב קיבל בפליאה, הוא דווקא הרכב כוח האדם שמעסיקים היבואנים כיום.

בעת האחרונה הודיעו כמה יבואניות רכב על מינויי בכירים משכבת הגיל הצעירה של ענף הרכב, רובם עדיין בשנות ה־30 לחייהם. במונחי ענף הרכב, שמורגל במנכ"לים ובסמנכ"לים בשנות ה־50 וה־60 לחייהם - מדובר במהפכה, שכן בעבר מעולם לא נרשם גל מינויי בכירים צעירים כה משמעותי בענף.

המשותף לבני הדור החדש של הבכירים: בניגוד לצאצאי המשפחות השולטות בכמה מיבואניות הרכב הגדולות, ומייעדות את בניהן לכהונה לכל החיים בעסק המשפחתי, כאן מדובר דווקא בשכירים שצמחו מתוך ענף הרכב. כולם כיהנו בכמה תפקידים קודמים אצל היבואניות, וחלקם גם בחברות ליסינג.

בין הבכירים מהדור החדש, שלפי התחזיות עתידים להיות דמויות מפתח בענף הרכב הישראלי בעשור הקרוב, ובין קודמיהם ניכרים הבדלים תפיסתיים משמעותיים, הן בהתייחסות למתחרים ולארגונים שבהם הם מועסקים והן בהתייחסות ללקוחות ולספקים.

"כלכליסט" כינס לפאנל את בכירי ענף הרכב הצעירים שמונו לאחרונה: רן דנאי (37) מכהן כיום כמנכ"ל לקסוס ישראל. לפני חודשיים הודיעה יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, על מינויו של דנאי לתפקיד מנכ"ל יוניון מוטורס בינואר הקרוב; אורן חסון (39) כיהן עד לאחרונה כסמנכ"ל שיווק ומכירות קיה בטלקאר, יבואנית קיה. לאחרונה התמנה חסון לתפקיד מנכ"ל יפנאוטו, יבואנית סובארו; דן אורנשטיין (41) מונה בינואר האחרון לתפקיד סגן נשיא קבוצת כלמוביל. עד תום שנת 2009 כיהן אורנשטיין כמנכ"ל חטיבת יונדאי בכלמוביל; אורי להב (37) מונה בשנה שעברה לתפקיד מנכ"ל סוכנות מכוניות לים התיכון, יבואנית פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה, לאחר שכיהן בתפקיד מנהל חטיבת פולקסווגן בצ'מפיון מוטורס.

"הענף התאפיין בקיבעון"

קשה להתעלם מן העובדה שבפרק זמן כה קצר מונה מספר כה גדול של בכירים צעירים בקרב יבואניות הרכב. מה גרם לגל המינויים, ומדוע נבחרה השכבה הצעירה?

להב: "כניסתם של צעירים היא תהליך טבעי שקורה בכל מקום במשק הישראלי. בענף הרכב זה פשוט לקח יותר זמן.

ענף הרכב הישראלי התאפיין במשך שנים רבות בקיבעון שמנע תזוזה של בכירים מתפקידם. בל נשכח שבישראל ענף הרכב הוא שמרני ומשפחתי, אך בסופו של דבר, הדינמיות של שוק התעסוקה הישראלי הדביקה את הפער עם ענף הרכב. מפתיע שהתהליך הזה לא התרחש עד היום. עם זאת, גם בעבר נרשמו מינויים של צעירים, כגון גיל אגמון, שבגיל 30 עמד בראש דלק מוטורס".

דנאי: "אני בספק אם מינויים של צעירים בענף הרכב הוא דבר חדש. אחרי הכל, מדובר בהתקדמות בתוך ארגון, בטיפוס בסולם הדרגות שמביא בסופו של דבר למינוי".

אורנשטיין: "מינוי של צעירים היה קיים, אך לא בדרגות שמתרחשות היום".

מהם ההבדלים ביניכם לבין הדור הישן של בכירי ענף הרכב?

חסון: "ענף הרכב עובר בימים אלה שינויים רגולטוריים - בתחום המיסוי הירוק ושווי השימוש, לדוגמה - שמחייבים אותנו

אורן חסון. "לא יכולים להישאב לאותם דפוסי עבודה", צילום: יובל חן אורן חסון. "לא יכולים להישאב לאותם דפוסי עבודה" | צילום: יובל חן אורן חסון. "לא יכולים להישאב לאותם דפוסי עבודה", צילום: יובל חן

לנקוט תפיסה שמרנית פחות ומודרנית יותר מקודמינו.

"העובדה ששוק הרכב נפתח לתחרות ועובר את כל תהליכי הרגולציה הנוכחיים מחייבת התנהלות יצירתית ואימוץ של פתרונות שקודמינו אולי לא היו מאמצים. העובדה שאנו שייכים לדור אחר מעלה את הסבירות שנהיה יותר גמישים ופתוחים לשינויים. אנחנו לא יכולים להישאב לאותם דפוסי עבודה".

להב: "הדור הקודם של בכירי ענף הרכב אופיין בריכוזיות גבוהה ובחשש גדול מפני המתחרים, שהקשה מאוד על שיתופי פעולה. היו הרבה אינטריגות בענף, אך בקרב השכבה הצעירה יש הרבה פחות. אנחנו מבינים היטב שכיום, בעידן הדיגיטלי, מידע יזרום בכל מקרה. לפני שמונה שנים, למשל, נאסר עליי לתת מכונית ליבואן מתחרה לצורך בדיקה. כיום לא יקרה כלום אם אתן את הרכב ליבואן אחר".

דנאי: "טכניקות הניהול שלנו הן הרבה פחות פורמליות. אנחנו גם נוטים לאמץ טכנולוגיה בקלות גבוהה מקודמינו, עובדה שהיא כורח המציאות בהתחשב בעידן שבו אנו חיים וביחסינו עם היצרן".

אורנשטיין: "אין ספק שנושא היכולת להטמיע טכנולוגיה הוא קריטי. השכבה הבוגרת של ענף הרכב הכירה פחות בחשיבותה של טכנולוגיה ובמידת התרומה שלה לפעילותו של היבואן".

"מגמה של ריבוי מותגים"

כל הבכירים מהדור החדש נכנסו לתפקידם בתקופה רבת־תהפוכות לענף הרכב הישראלי: שינויים רגולטוריים, תנודות בשוק המטבעות ועוד.

 

דנאי. "הבשורות יגיעו מכיוון היצרניות", צילום: יובל חן דנאי. "הבשורות יגיעו מכיוון היצרניות" | צילום: יובל חן דנאי. "הבשורות יגיעו מכיוון היצרניות", צילום: יובל חן

כיצד אתם צופים שהענף ייראה בעתיד הנראה לעין?

אורנשטיין: "מדובר בשוק דינמי מאוד. אני מאמין שבסופו של דבר, רוב השחקנים שמובילים את השוק כיום ימשיכו להוביל אותו גם בעתיד. עם זאת, תורגש תנודה במותגים שאינם מובילים כיום את השוק".

דנאי: "תנודות בתעשיית הרכב העולמית משפיעות על יבואני הרכב באופן ניכר וימשיכו להשפיע בעתיד הנראה לעין. בשוק הרכב של לפני עשר שנים היו מותגים מועטים ויצרני רכב מועטים. כיום ניכרת מגמה של ריבוי מותגים. יצרניות הרכב מעדיפות לייצר מעט מותגים שנבדלים זה מזה באופן ניכר.

"עלויות הפיתוח של רכבים חדשים הן גבוהות, והדבר דורש מן היצרנים להיכנס לשיתופי פעולה. אני צופה שהמגמה תימשך ומספר יצרני הרכב בעולם יפחת, פשוט כי ישנם יצרנים שלא יוכלו לעמוד בקצב. סטטיסטית, קונצרן טויוטה מוציא מדי שעה כמיליון דולר על מחקר ופיתוח. לא כל יצרניות הרכב בעולם יכולות לעמוד בדרישות הכספיות האלה. גם השפעתם של מיזוגים ברמה העולמית תורגש ומורגשת היטב בשוק הרכב הישראלי. יונדאי וקיה התאחדו, קרייזלר ופיאט משתפות פעולה, טויוטה שולטת בסובארו ובדייהטסו. בסופו של דבר, הבשורות המשמעותיות יגיעו מכיוון היצרניות".

קשה לדבר על התנהלותו העתידית של שוק הרכב בלי להזכיר את חברות הליסינג, שרוכשות כיום את רוב המכוניות מן היבואנים הגדולים. אך חברות הליסינג נמצאות בימים אלה בפני מהפך שנובע משילוב של גורמים, הכולל שינוי של שווי השימוש בתחילת השנה, כמו גם שינויים בשערי המטבעות.

דן אורנשטיין. "השינויים הרגולטוריים לא ישנו את כוחן של חברות הליסינג", צילום: יובל חן דן אורנשטיין. "השינויים הרגולטוריים לא ישנו את כוחן של חברות הליסינג" | צילום: יובל חן דן אורנשטיין. "השינויים הרגולטוריים לא ישנו את כוחן של חברות הליסינג", צילום: יובל חן

האם חברות הליסינג ימשיכו להוות גורם כה חזק בשוק הרכב הישראלי גם בשנים הקרובות?

אורנשטיין: "השינויים הרגולטוריים לא יעשו מהפכות ולא ישנו את כוחן של חברות הליסינג מול הלקוח הפרטי. אם יחולו שינויים במוקדי הכוח, התהליך יהיה הדרגתי".

דנאי: "אינני צופה דרמה בנושא כוחו של הליסינג. הליסינג לא עלה ביום אחד וגם לא ייפול ביום אחד. עם זאת, אני צופה שינוי בתמהיל המכוניות. העולם הולך לכיוון של מכוניות עם מנועים קטנים יותר".

להב: "הרגולציה שלא טיפלה בנושא שווי השימוש לפני עשר שנים יצרה כר פעולה פורה לליסינג. אני חושב שהדרמה היחידה שתתרחש תהיה במאזן הכוחות שבין חברות הליסינג ובין היבואניות. כיום יבואנים רבים מפעילים חטיבות ליסינג פרטיות אך פועלים בווליום נמוך. בשלב כלשהו תגיע הפריצה, יגיע מצב שבו יבואנית רכב תשיק חברת ליסינג גדולה שתוכל לתת מענה רציני לחברות הליסינג הגדולות. אז תתרחש הדרמה האמיתית".

"הבשורה לא תבוא מסין"

יצרניות הרכב הגדולות מציגות כלי רכב חשמליים. יבואניות הרכב, בין אם ירצו בכך ובין אם לא, יצטרכו להשיק כלי רכב חשמליים בשנים הקרובות.

אורי להב. "יהיו כאן סיניות, אך הן לא יכבשו את השוק", צילום:יובל חן אורי להב. "יהיו כאן סיניות, אך הן לא יכבשו את השוק" | צילום:יובל חן אורי להב. "יהיו כאן סיניות, אך הן לא יכבשו את השוק", צילום:יובל חן

מה יהיה מקומה של המכונית החשמלית בענף הרכב הישראלי בשנים הקרובות?

דנאי: "מכוניות חשמליות יהיו נפוצות בישראל, אך פחות ממה שנהוג לחשוב. בחמש השנים הקרובות יעילותן של המכוניות החשמליות עדיין לא תהיה גבוהה דיה, וטווח הנסיעה יהיה מוגבל. רכב חשמלי הוא אכן מוצר שריר וקיים, אך רק לשימוש עירוני לעת עתה, וגם בשנים הקרובות".

חסון: "כל עוד הפתרון חלקי, הסיכוי שמכוניות חשמליות יהיו אלטרנטיבה למכוניות בנזין הוא נמוך למדי. בעוד כמה שנים, כשביצועי הרכב החשמלי יהיו אלטרנטיבה אמיתית לביצוע מנועי הבנזין, רק אז יהיה פוטנציאל שיווקי אמיתי".

המכוניות הסיניות צפויות להיהפך במהלך כהונתכם למציאות בכבישי ישראל. יתרה מזאת, אין כיום יבואנית רכב שלא טומנת את ידה בשוק הרכב הסיני ומחפשת הזדמנויות. האם מסין תבוא הבשורה?

להב: "יהיו כאן סיניות, אך הן לא יכבשו את השוק. ציפיות הלקוח למחיר המוצר הסיני אינן עומדות בקנה מידה של התמחור האמיתי של המכוניות האלה".

חסון: "השאלה היא מתי הן יחדרו לשוק והאם הן יהיו מתחרות לגיטימיות. עד אז השוק ירוויח מתוספת למגוון הדגמים, אך לא יהיו כאן בשורות".

דנאי: "עלויות המחקר והפיתוח מכבידות על היצרניות הסיניות, כמו על כל יצרנית רכב. כיום עלויות הייצור בסין ובמדינות כמו הודו, שבהן יונדאי וסוזוקי מייצרות, כמעט זהות. 96% מן הרכב המודרני מיוצרים באמצעות רובוטים. המחשבה שהרכב הסיני צריך להיות יותר זול בגלל כוח עבודה זול כבר אינה נכונה. המחיר לא יהיה נמוך משמעותית".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
הדור הצעיר גמיש ופתוח לשינויים?
כן בטח, אני שומע את המוזיקה הרגילה על שלטון חברות הליסינג (הפחדנים לא רוצים להתמודד עם הבעיה למרות שהיא כואבת להם הרבה יותר מלצרכן הפרטי) גם מדיניות התמחור - הרכב הסיני לא אמור להיות זול - ממשיכה את הקו השמרני לפיו אסור ליבואן רכב להוריד מחירים, הם לא מבינים שזה הסיכוי שלהם לכבוש נתח שוק
פוקוס ליסינג , תל אביב  |  26.10.10
לכל התגובות