אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

אנשי הטכנולוגיה המתקדמת מאמינים במדיום הישן: "הטלוויזיה לא מתה"

"כלכליסט" כינס את בכירי תעשיית המדיה בישראל לדיון נוקב על עתידה, על רקע השינויים הדרמטיים בשוק התוכן. המסקנה המובהקת היא שעדיין מוקדם להספיד את הטלוויזיה, אבל גם שהאופן שבו נשתמש בה ישתנה מאוד בעתיד: "היא תנחש מה אנחנו רוצים ותתאים לנו תכנים"

26.10.2010, 16:13 | מאיר אורבך

על כמה עובדות בסיסיות הסכימו משתתפי פאנל "כלכליסט" למדיה ותוכן ללא ויכוח: הראשונה, שאף אחד לא חזה את הפריצה של פייסבוק; השנייה, שכיום זהו כנראה הכלי המשמעותי ביותר שקיים להעברת מסרים; השלישית, ששירותי מיקום ופרסונליזציה הם הדבר הבא בשוק; והרביעית - שאת העתיד, בטח בתחום כל כך דינמי כמו מדיה - כמעט בלתי אפשרי לחזות.

באופן טבעי, זה בדיוק מה שביקשנו לעשות ממשתתפי הפאנל: יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של יס; אורי אדוני, שותף בקרן ההון סיכון JVP; דנה פורטר, סגנית נשיא לשיווק באמדוקס; יורם יעקובי, מנכ"ל טכנולוגיות במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל; ועומר גינור, מנכ"ל הסטארט־אפ Touchoo.

 

"הטלוויזיה תתחזק"

"כל אפשרויות הצפייה החדשות שנוספו בשנים האחרונות, עם השימוש באייפון ובאייפד, לא יבואו על חשבון הטלוויזיה אלא יחזקו אותה", אומר ויזנטל (48), ששימש בעבר כמשנה למנכ"ל ערוץ הספורט. "העובדה שהעולם מאפשר לצרכן לראות את מה שהוא רוצה איפה שהוא רוצה יוצרת הרבה הזדמנויות ליצרני התוכן. למרות זאת, אני מאמין שגם בשנים הבאות מרבית צריכת הווידאו תיעשה מול מסך הטלוויזיה בבית. אני מעריך שהצפייה בטלוויזיה בעתיד לא תהיה פסיבית אלא תשתף את הצופה".

גם אדוני מאמין שעדיין מוקדם להספיד את הטלוויזיה: "אני מאמין שבעתיד רוב הצופים ימשיכו לראות פורמטים ארוכים של סרטים ודרמות בטלוויזיה, אבל כדי לראות סרטים קצרים או כדי לקבל מדיה טקסטואלית הם יעדיפו להשתמש באמצעי מדיה אחרים".

אדוני סבור שהטלוויזיה עברה שינוי משמעותי בשנים האחרונות: "אנשים מתרגלים לראות את מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים בגלל ה־VOD. אם בעבר צריכת המדיה נעשתה באופן גורף מהטלוויזיה, עכשיו אני מצפה לראות שינוי בתמהיל. נוכח היכולת לצרוך תוכן ללא תלות במקום שבו אתה נמצא, אני צופה שצריכת המדיה במכשירים ניידים רק תצמח ותגדל".

גם פורטר סבורה שהטלוויזיה תמשיך ללוות אותנו בעתיד: "כאשר שאלו אנשים על המדיה שאותה הם צורכים, רובם השיבו שאמצעי המדיה החדשים שבהם הם משתמשים באים נוסף על צפייה בטלוויזיה, ולא במקומה. בעתיד כמות המדיה שאנשים יצרכו תגדל, וכל חוויית המשתמש תשתנה. ממשק הטלוויזיה יהיה דומה לזה שבמחשב ויותאם באופן אישי לכל צרכן".

יעקובי מצנן קצת את ההתלהבות: "מאוד קשה לצפות היכן אנשים יצרכו תוכן בעתיד. אם לפני חמש שנים היית אומר שאנשים יצרכו תוכן בפייסבוק, כולם היו צוחקים עליך. יש כיום שלושה מסכים עיקריים שבהם אנחנו עושים שימוש בחיים שלנו - מסך המובייל (המכשיר הנייד או הטאבלט — מ"א), מסך המחשב ומסך הטלוויזיה. אנחנו בתור תעשייה צריכים לגרום לכך שהתכנים יהיו זמינים לכל המכשירים שהצרכן מחזיק".

גינור מאמין שבעתיד יוכל כל אחד מאיתנו לצרוך תוכן לפי טעמו האישי: "המון צעירים צורכים כיום את התוכן שלהם על המחשב. זה נובע מזמינות המידע ומנוחות השימוש המאפשרות התאמה אישית לצרכנים ולרצונות של המשתמש. בעתיד אני מאמין שנראה יותר צריכה של מדיה על מכשירים אישיים על חשבון צפייה משותפת של כל המשפחה בטלוויזיה".

לדעת אדוני, "ההיסטוריה של המדיה מוכיחה שאף מדיה לא מתה, אבל היא מוצאת את מקומה מחדש עם הופעתה של מדיה אחרת. הקולנוע יצר חוויה, סוג של בילוי והגדיר את עצמו מחדש, וגם הטלוויזיה הקלאסית הולכת למקומות של תלת־ממד וחוויית צפייה חדשה".

האם נראה בעתיד זליגה של מדיה מהעולם הפרטי לעולם הארגוני?

יעקובי: אנחנו רואים את זה כל הזמן. תוכנת המסנג'ר התחילה בבית ועברה לארגונים. אני מאמין שבקרוב נראה גם פייסבוק ברמה ארגונית. אני מאמין שגם בתחום הגיימינג נראה בקרוב מעבר מהעולם הפרטי לארגוני. בעתיד אני מאמין ששיחות ועידה יהיו בתלת־ממד, וכך גם כל נושא הענן שהתחיל מהצרכנים ועובר לעולם הארגוני".

אדוני: "כיום הכוח נמצא בידיו של האינדיבידואל והרבה חברות שלכאורה מוכרות לארגונים צריכות לחשוב על החוויה שלו כדי שהכלים שהן מוכרות יצליחו יותר. כבר כיום מנסות חברות להדריך צוותים על ידי יצירת חוויה של גיימינג".

"המהפכה הבאה נמצאת בגיימינג"

"אני מאוד מאמינה בתוכן שנוצר על ידי המשתמשים", אומרת פורטר. "רק לאחרונה הודיעה גוגל שהיא החלה לעשות כסף מיוטיוב, ואני חושבת שבעתיד הרבה מהתכנים יהיו כאלה ויהיו מותאמים באופן אישי לפי הצרכים של כל משתמש".

יעקובי רואה את תחום הגיימינג ככזה שייצור את השינוי המשמעותי ביותר בעולם התוכן בעתיד: "המהפכה הבאה נמצאת שם". כמו כן, לדעתו "בעתיד יוכלו אנשים לצפות יחד באירועים טלוויזיוניים כמו משחק כדורגל ללא כל קשר למקום שבו הם נמצאים". גם אדוני חושב שההתפתחות האחרונה בדרך אלינו: התחום של Social Video Sharing שבו אנשים יכולת לראות וידיאו בזמן אמת עם אנשים אחרים ללא תלות במקום, הוא מה שיקרה בעתיד. אני מעריך שתמיד תהיה מדורת שבט לאומית, אבל תהיה גם מדורת השבט החברתית שלך שבמסגרתה תצפה עם השבט הפרטי שלך בתכנים המשותפים לכם. אני חושב שבקרוב יגיע היום שבו הטלוויזיה תנחש אותך ותתאים לך תכנים".

מי יהיו השחקנים הגדולים בעולם התוכן בעתיד?

גינור: "אני מאמין שהגופים הגדולים - רשתות מדיה, חברות הטלוויזיה הרב־ערוצית, חברות משחקי מחשב וכו', ימשיכו להיות חזקים ודומיננטיים. הזריזים שבהם יידעו להתרחב גם לפלטפורמות ולסוגי התוכן החדשים שיתפסו תאוצה. לצדם יקומו גופים חדשים שיידעו להציע לצרכנים ולגופי המדיה טכנולוגיות ותכנים חווייתיים על גבי פלטפורמות חדשות - מסכי מגע, פלטפורמות משחק וירטואליות בתלת־ממד ועוד".

ויזנטל: "עולם התוכן העתידי יכלול שחקנים גדולים שמצד אחד יהיו מסוגלים לתת חוויית תוכן כוללת לצרכן ומצד שני לייצר מודעות לתוכן ולהפוך אותו לרלבנטי".

"לא מאמין שפייסבוק תהיה כלי תוכן עיקרי"

לצד מקומה של הטלוויזיה בעולם התוכן העתידי שלנו, אחד הנושאים שכל חברי הפאנל מסכימים עליו הוא המעמד המדהים שהצליחה פייסבוק לתפוס בעולם התוכן שלנו. "פייסבוק הוא כלי תקשורת מדהים עם עוצמה ענקית, וכיום זהו הכלי הטוב ביותר להעברת מסרים שקיים", אומר ויזנטל. "בתור הגורם שאחראי במידה רבה על עולם התוכן כיום, פייסבוק עוזר בצורה משמעותית לתוכני וידיאו להגיע לקהל הרחב".

יעקובי טוען שצריך לשמור על פרופורציות: "פייסבוק אינו הכלי העיקרי לצריכת תוכן. רוב האנשים עדיין צורכים כיום תוכן בטלוויזיה. פייסבוק היא פלטפורמה לקשרים חברתיים והרבה אנשים בעתיד ישתמשו ברשת החברתית לצריכת תוכן, אבל אני לא מאמין שהיא תהיה הכלי העיקרי לצריכת תוכן".

פורטר סבורה שההישג הגדול של פייסבוק הוא בכך שיצרה "חוויית לקוח ייחודית שיוצרת אינטראקציה בין אנשים. אני לא מעריכה שפייסבוק תצליח לשמור על מעמדה הבלעדי לאורך זמן ואין לי בטחון בכך שהם יישארו דומיננטיים כפי שהם היום".

אדוני לעומתה דווקא מאמין בפייסבוק וסבור שהרשת החברתית מסמנת את תחילת המהפכה: "פייסבוק הוא כלי מאוד משמעותי שצפוי לפרוץ את הדרך לעוד הרבה חברות שיהיו דומיננטיות בתחום הרשתות החברתיות ושירותי המיקום".

גם גינור מחזיק בדעה דומה: "פייסבוק הוא מקום מפגש מדהים. זהו פורטל מסוג חדש שאנשים בוחרים לשתף בו את הדעות שלהם ואת המידע הכי פרטי שלהם. זוהי רק תחילת המהפכה. פייסבוק מאפשרת שיתוף של מדיה מסוגים שונים, אבל היא עדיין מוגבלת בכמה רמות ולכן אני מאמין שאמצעי מדיה נוספים ייכנסו פנימה".

"הגבולות המוכרים הולכים ומיטשטשים"

כל משתתפי פאנל המדיה מסכימים שבעתיד תשים הטכנולוגיה דגש רב יותר על הפרט: "האינדיבידואל הוא המלך, ולכן החברות שיובילו את השוק הן אלה שיידעו לתת לו את המענה השלם והטוב יותר", אומר אדוני.

לדברי אדוני, חברות קיימות, כמו גם יזמים חדשים, צפויות לקבל הזדמנויות חדשות להגדיל את ההכנסות שלהן מתחומים חדשים שלא היו בעבר: "הגבולות המוכרים של פעם הולכים ומיטשטשים. כיום החברות נהפכות להיות מולטי דיסציפלינריות. חברות סלולר נכנסות לתוכן ויצרניות קונסולות משחקים נכנסות לתחום הפרסום. סוג החברות שיש להן פוטנציאל טוב להוביל הן אלו שיידעו לייצר לעצמן בסיס רחב של משתמשים ולקוחות, שאליהם יוכלו לשווק את קו המוצרים והשירותים שלהן".

אדוני מסביר שיזם שמקים חברה חדשה צריך להרכיב אותה מעובדים מגוונים, מדיסציפלינות שונות: "תם העידן שבו חברה היתה יכולה להיות מורכבת רק ממהנדסים או רק מאנשי תוכן, או רק מאנשים שעוסקים בפיתוח של אלגוריתמים. היום יש צורך לשלב דיסציפלינות. מהנדס, איש אינטרנט, מעצב, מספר סיפור וטכנולוג צריכים לעבוד יחד כדי להגיע למוצר שיענה על צרכיו של האינדבידואל".

השילוב הזה, שעליו מדבר אדוני, בין עולם התוכן לטכנולוגיה, צפוי להעסיק אותנו בשנים הקרובות מאוד. בתחילת נובמבר הוא צפוי להיות הנושא המרכזי בכנס מיוחד שיפגיש בין יצרני תוכן ליזמים העוסקים בפיתוח טכנולוגיות חדשות. בכנס Contech, שיתקיים בתל אביב, ירצו מעל 100 בכירים, בהם סגן נשיא מדיה עתידית וטכנולוגיה ברשת הטלוויזיה BBC; סגן נשיא ההפצה הבינלאומית ברשת FOX ומנהל תחום התוכן בחברת Orange הצרפתית.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
הטלוויזיה לא מתה
אחד הדברים שאני רואה בעתיד ,הוא את הטלוויזה בבית ,כמחשב מרוחק לכל דבר שאת נפח הדיסק המרוחק, אני יקבל בתשלום מחברות הכבלים,או הלווין לפי נפח . תנו לי ללחוץ על ערוץ (100) ולעבוד באינטרנט,לכל דבר למה אני צריך מחשב בבית ??? לטפל בכל מערכות ההפעלה,אנטי וירוס , דיסקים ,,גיבויים ............. 90% ממשתמשי המחשב לא מבינם בנושא 90% ממשתמשי המחשב רק גולשים ,,ודואר . ומיליונים של אנשים מפחדים ממחשב. לכן ,, הטלוויזיות זמינות בכל ביית ,,, ולכן זה נגיש גם למשתמשים שלא מבינים במחשוב לדעתי זה יכניס מאות אלפי משתמשים לאינטרנט .
avi , מרכז  |  30.10.10