אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיל עם קרוקודיל CC By Liu Wen Cheng

דיל עם קרוקודיל

את הסלבז המתהדרות בתיקי הרמס לא מעניין מדוע בעל המניות שמכר השבוע 17% מהחברה לתאגיד לואי ויטון ביקש לשמור על אלמוניותו, או מדוע עשה זאת בכמחצית מערך השוק. מבחינתן חשוב רק שמישהו יקצר להן סוף סוף את זמן ההמתנה לתיקי עור התנין היוקרתיים, המיוצרים רק בהזמנה מיוחדת בעבודת יד של אומנים מומחים

28.10.2010, 10:22 | מור גורדון

דהרות סוסים ונברשות נוצצות קידמו את פני המוזמנים למחוות הפרידה המפוארת שערך לפני כשבועיים, במסגרת שבוע האופנה של פריז, המעצב ז'אן פול גוטייה לבית האופנה הרמס, לאחר שבע שנות שיתוף פעולה פורה. על מסלול מכוסה בחול ואבק פרסות, לצלילי מוזיקת טנגו, פסעו דוגמניות עטויות בגדי עור בסגנון רכיבה, מגפיים גבוהים וז'קטים רכים מזמש בגוני אדמה. כמה מהן זכו לאחוז, בנונשלנטיות אמנם, בפאר היצירה של החברה, תיקי העור המהודרים שהפכו את הרמס לאחד ממותגי האופנה החזקים בשוק.

אותם תיקי עור נחשקים, שמחירם מאמיר לעתים לעשרות אלפי דולרים, הם גם הסיבה לכך שתאגיד מוצרי היוקרה הגדול בעולם, LVMH (לואי ויטון), החליט לנעוץ השבוע את שיניו במותג המשפחתי הוותיק ולבצוע ממנו נתח שליטה של 14.2% תמורת 1.45 מיליארד יורו (שלושה ימים אחר כך הודיע כי ניצל אופציה להגדיל את חלקו ל־17.1%).

תצוגת האופנה של הרמס, צילום: MCT תצוגת האופנה של הרמס | צילום: MCT תצוגת האופנה של הרמס, צילום: MCT

העובדה שהעסקה נסגרה לפי פחות מחצי מערך השוק של הרמס - העומד על 18.6 מיליארד יורו - עוררה ספקולציות שונות בקרב האנליסטים, ובין היתר נפוצו בתקשורת הצרפתית שמועות כי המכירה הזולה והמהירה ל־LVMH נועדה למנוע את רכישתו של הרמס בידי תאגיד סיני. למסתורין הוסיפה העובדה שזהות המוכר לא נחשפה ושמשפחת הרמס הכחישה בהודעה רשמית כי מי מבניה מכר את חלקו לתאגיד.

בירקין. תיק הדגל של הרמס, צילום: MCT בירקין. תיק הדגל של הרמס | צילום: MCT בירקין. תיק הדגל של הרמס, צילום: MCT

"היינו מופתעים מאוד. לא ידענו על המהלך", אמר לתקשורת נציג המשפחה, שכינה את הרכישה "בלתי מוזמנת", והוסיף כי אף אחד מ־40 בני המשפחה לא מכר מספר משמעותי של מניות, וכי המשפחה מאוחדת בעמדתה בנוגע להמשך שמירה על עצמאותו של המותג. ואולם, בהתחשב בכך שלפחות עד למכירה השבוע החזיקה המשפחה ב־72% מהמותג, בתעשייה ממשיכים להניח כי אחד מבניה הוא שמכר את חלקו לתאגיד הענק. במאי השנה הלך

לעולמו אחד האישים הבולטים בשבט הרמס, ז'אן לואי דומא, שכיהן כיושב ראש החברה עד 2006, ומותו לווה במאבקי כוח וחילוקי דעות בין הדור הצעיר למבוגר בנוגע להמשך דרכה של הרמס.

קו ההסברה הרשמי שנוקט LVMH, שבבעלותו של האיש העשיר בצרפת ברנאר ארנו, מחזק בינתיים את דבריה של משפחת הרמס. התאגיד מסר בהודעה רשמית כי אמנם ברצונו להגדיל את נתח השליטה שלו בהרמס ל־17.1%, כפי שאמנם עשה אחר כך, אך הכחיש שבכוונתו להשתלט על החברה המשפחתית: "אנחנו תומכים לחלוטין באסטרטגיה שמובילים המשפחה המייסדת והצוות הניהולי, שהפכו את המותג לאחד התכשיטים שבשוק מוצרי היוקרה. אין לנו עניין להשתלט על הרמס ואיננו מעוניינים במושב במועצת המנהלים".

אלא שהאנליסטים ספקנים. לדבריהם, LVMH הוא תאגיד אגרסיבי, שאף פעם אינו מסתפק במותגי היוקרה שברשותו - בין הבולטים שבהם לואי ויטון, ז'יבנשי, גרלן, דונה קארן, שמפניה מואה ודום פריניון. בעבר ניסה להשתלט על בית האופנה גוצ'י, והפסיד לבסוף בקרב לתאגיד הצרפתי היריב PPR. זוהי הרכישה המשמעותית הראשונה של התאגיד מאז חבר לפראדה, והשניים רכשו יחד נתח שוק במותג מוצרי העור היוקרתי פנדי.

הרמס. המשפחה התנגדה למכירה, צילום: בלומברג הרמס. המשפחה התנגדה למכירה | צילום: בלומברג הרמס. המשפחה התנגדה למכירה, צילום: בלומברג

מעמד אייקוני על־זמני

זה זמן רב מתבססת עוצמתם של מותגי האופנה המובילים בעולם על מכירת תיקים ואביזרים אחרים. לכן היצרניות מתאמצות להוציא מדי שנה להיטים עונתיים, שנמכרים במאות ואף אלפי דולרים לפריט ונעלמים בתוך זמן קצר, לא לפני שהם זוכים לשלל חיקויים בדוכני רחוב וברשת. דוגמאות עדכניות הן הסיטי בג של בלנסיאגה ואלקסה של מאלברי.

ג ג'ין בירקין. התיק עוצב עבורה | צילום: אי פי איי ג

אבל המקרה של הרמס שונה. תיקי החברה לא השתנו מאז יוצרו לראשונה, והם נהנים ממעמד אייקוני, על־זמני ובלתי מעורער, סמל של קלאסיקה ואיכות. מחיריהם של תיקי הדגל של החברה, בירקין וקלי, שמיוצרים בעבודת יד, נעים בין אלפי דולרים לעשרות אלפים, הביקוש להם עולה על ההיצע, ורשימות ההמתנה ממשיכות להתארך - אף שבהרמס נשבעים כי אינם יוצרים את הביקוש במכוון, וכי הוסיפו אומנים לייצור מוגבר של הפריטים. למעשה, הרמס היה בית האופנה שהוביל את יציאתם של מותגי היוקרה מהמיתון הכלכלי, כשדיווח במחצית הראשונה של השנה על עלייה של 50% ברווחיו.

הרמס החל את דרכו ב־1837 כבית מלאכה משפחתי לייצור רתמות ואוכפים מעור (רמז לכך אפשר למצוא בלוגו של החברה, הכולל עד היום סוס רתום לכרכרה), ובהמשך נהפך ליצרן של תיקים, תכשיטים וצעיפים. תיק קלי יוצר לראשונה בשנות השלושים, אך זכה לחשיפה ולמעמד רק כאשר הנסיכה הכוכבת גרייס קלי הסתתרה מאחוריו ב־1956 מאימת צלמי מגזין "לייף" שרצו לתעד את הריונה. בהמשך נוצר הבירקין, גרסה פחות רשמית של הקלי, שנקרא על שם השחקנית הצרפתייה בעלת הסטייל המעודן ג'יין בירקין. התיקים ממשיכים להיות סמל הסטטוס המועדף על סלבריטאיות, ובהן ג'וליה רוברטס, קייטי הולמס ואופרה ווינפרי. ויקטוריה בקהאם למשל, חולשת באיפוק ובעידון האופייניים לה על אוסף של לא פחות ממאה תיקי בירקין.

שיטות הייצור של תיקי קלי ובירקין, שאינם נמכרים בחנויות אלא מיוצרים רק בהזמנה מיוחדת, לא השתנו זה 200 שנה, ואי אפשר למצוא עוד כמותן בתעשיית האופנה כיום. התיקים נתפרים

הנסיכה גרייס קלי. התיק הסתיר ההיריון, צילום: בלומברג הנסיכה גרייס קלי. התיק הסתיר ההיריון | צילום: בלומברג הנסיכה גרייס קלי. התיק הסתיר ההיריון, צילום: בלומברג

בדקדקנות רבה ביד, ללא מעורבות כלשהי של מכונות בתהליך הייצור, על ידי כמה מאות אומנים שעובדים בסדנאות של הרמס מחוץ לפריז. האומנים מתקבלים לעבודה לאחר שהוכשרו במשך שלוש שנים, אך גם אז עוברות שנתיים נוספות עד שאומן מורשה בהכנת תיק בירקין לבדו. לכל אומן ערכת עבודה משלו, שעליה הוא שומר בקפדנות, והכנתו של כל תיק אורכת בין 18 ל־24 שעות עבודה. לאחרונה פורסם כי לחברה חווה מיוחדת באוסטרליה שבה היא מגדלת קרוקודילים שעורם חביב במיוחד על לקוחות החברה, מה שעורר את זעמם של ארגונים הפועלים למען בעלי חיים.

"הכוח שלנו הוא באיזון"

פרישתו של ז'אן פול גוטייה מעיצוב בגדי הנשים של החברה היתה מתוכננת עוד לפני הרכישה, בתום שבע שנים של שיתוף פעולה פורה, ובעוד הרמס ממשיכה להחזיק 45% מבית האופנה שלו. בצעד מפתיע הודיעה החברה כי מחליפו של גוטייה יהיה כריסטוף למייר, מעצב אלמוני יחסית שהיה אחראי על תחייתו של בית האופנה לקוסט. פייר אלקסיס דומא, המנהל האמנותי של הרמס, הסביר באחרונה בראיון ל"ניו

יורק טיימס" מדוע התפיסה העיצובית של למייר מתאימה לבית האופנה הוותיק: "הכוח של בית אופנה כמו הרמס הוא באיזון", אמר. "כיום העור מאוד חזק, אבל ההיסטוריה מלמדת אותנו שאף אחד מהדברים האלו לא מחזיק זמן רב (...) יש לנו הצלחה עקבית עם בגדי הנשים מאז מרטין (קודמו של גוטייה בתפקיד), ואני מאמין גדול בכריסטוף. אני כבר מחכה ללבוש את השילוב בין השיק לפונקציונליות שהוא מביא לכל הערכים המזוהים עם הרמס".

תגיות