אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש העליון: רת"א תדווח לעיריית חולון על טיסות חריגות שימריאו בלילה צילום: גלעד קוולרציק

ביהמ"ש העליון: רת"א תדווח לעיריית חולון על טיסות חריגות שימריאו בלילה

בית המשפט פסק כי המראות יוכלו לצאת בלילה רק במקרים חריגים ובליווי אישור מפורט. עיריית חולון מתנגדת להמראות רבות שמתבצעות בנתב"ג בשעות הלילה, וטוענת כי הן לא נובעות משיקולי עומס ובטיחות

08.11.2010, 15:42 | יסמין גיל

טיסות יוכלו להמריא מנתב"ג בשעות הלילה רק במקרים חריגים ובליווי אישור מפורט ומנומק שתעביר רשות התעופה האזרחית (רת"א) לבית המשפט ולעיריית חולון, כך החליטה היום (ב') שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור. זאת, בפרק נוסף בעלילות עיריית חולון נגד רשות שדות התעופה (רש"ת) בכל הקשור לפתיחת הנמל להמראות בלילה, בתקופת שדרוג המסלולים.

"חלון הלילה" אוסר המראות בין 1:40 ל-5:50 בעונת החורף, ואולם השופטת נאור קבעה היום כי מנהל רת"א גיורא רום, או מי מטעמו, יידרשו מעתה להסביר לבית המשפט ולעיריית חולון את הסיבה לחריגות בהמראות אם יהיו כאלה "בין השעות 2:00 ל-5:00".

בחודש יוני התירה השופטת נאור לרש"ת לאפשר המראות ב"חלון הלילה" רק כשאלו נובעות מעומס שנוצר בנמל לקראת סגירתו ומשיקולי בטיחות, ולא משיקולים מסחריים של חברות תעופה. עיריית חולון, באמצעות באי כוחה עו"ד נרי ירקוני ועו"ד חן עמידור, טענה בבית המשפט בחודש שעבר, כי רש"ת מאפשרת קיום המראות רבות בשעות הלילה שאינן נובעות משיקולי עומס. בשל כך, ביקשו בחולון שיוטלו קנסות על רשויות התעופה בהתאם לפקודת ביזיון בית המשפט.

הבקשה לביזיון נמחקה היום, ואולם השופטת ביקשה להבהיר ולתקן את החלטתה מיוני בכל הקשור להיתר הטיסות בלילה. כך למשל, היא מציינת כי על רש"ת להציע תחילה לחברות התעופה מועדי טיסות מחוץ ל"חלון הלילה" ואם הן מסרבות, יוצע להן לקיים את הטיסות סמוך ככל שניתן לתחילת או לסוף שעות ההגבלה. בנוסף, כאמור, רת"א תצטרך להסביר חריגות המראה בלילה.

ב-1 ביוני החל נתב"ג לפעול במתכונת של מסלול אחד שבו מתקיימות גם המראות וגם נחיתות, במסגרת פרויקט שדרוג מערך המסלולים שצפוי להימשך 3.5 שנים. מטרת הפרויקט היא לשנות את המודל התפעולי של הנמל מצורת המשולש שהיה קיים עד כה, שבו המראות ונחיתות התבצעו במקביל מאותם מסלולים, למודל ה-V הפתוח אשר יאפשר המראות ונחיתות ממסלולים שונים. יתרונות המודל החדש: הגברת הבטיחות והגדלת כמות ההמראות והנחיתות מ-24 לשעה כיום ל-48.

האישור לפתיחת הנמל בלילה במהלך השיפוצים ניתן על ידי שר התחבורה, ישראל כץ, ונבע לטענת רש"ת, משיקולי בטיחות, היות שהפעילות על מסלול אחד מקטינה את מספר הטיסות שיכולות לפעול בנמל בכל שעה, ודורשת ריווח של הפעילות גם לשעות שבהן הנמל סגור. בכל הקשור לנחיתות לא הייתה הגבלה. יישובי עוטף נתב"ג ובראשם חולון עתרו לבג"ץ, בטענה שהרשות ביצעה את המהלך משיקולים מסחריים על מנת להוסיף פעילות בנמל. בחודש הבא צפוי להתקיים הדיון בנושא.

לגבי ההחלטה היום, נראה שכל הצדדים מרוצים ממנה. עו"ד נרי ירקוני, אמר בתגובה: "ישנה עובדה אחת פשוטה: רש"ת הגדילה את קיבולת הטיסות בנתב"ג מתחילת הקיץ מבלי להמריא בלילה, ומכאן שכל הפחדותיה על כך שאם לא יותר לחברות לטוס בלילה תיפגע הקיבולת - התגלו כמופרכות".

מרש"ת נמסר: "בית המשפט העליון מחק את הבקשה לביזיון בית המשפט שהגישה עיריית חולון ואימץ ברובו את הצעת רש"ת ורת"א ללוח טיסות החורף".

ראש עיריית חולון, מוטי ששון, מסר: "אני מברך את בית המשפט, שבניגוד לרש"ת, גילה רגישות למצוקת התושבים ולסבלם המתמשך, הנובע מהמראות המטוסים בכל שעות הלילה".

תגיות