אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"בעוד 15 שנה יחסרו חצי מהמהנדסים הנחוצים" צילום: Shutterstock

"בעוד 15 שנה יחסרו חצי מהמהנדסים הנחוצים"

נציגי ארגון המהנדסים העצמאים נפגשו עם סגן החשב הכללי במשרד האוצר, ודרשו להעלות את תעריף המהנדס ב-40%. לטענתם, האוצר הוא שמכתיב את השכר גם במגזר הפרטי

10.11.2010, 07:04 | שי פאוזנר

"אם לא נתעורר היום והמשכורות בענף לא יועלו ב־40% לפחות, בתוך 15 שנה יחסרו כאן 25 אלף מהנדסים". כך אומר מנכ"ל ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאים ליאור בר־און. הדברים מבוססים על מחקר של מוסד שמואל נאמן מהטכניון, ולפיו כבר היום קיים מחסור בכמה מאות אנשי מקצוע בתחום ההנדסה האזרחית בישראל. לפי הערכות שהוצגו במחקר - עד שנת 2025 יגיע הפער בין הביקוש להיצע המנדסים לכ־50%.

בר־און מציג את הטיעונים על רקע פגישה שקיים לאחרונה עם סגן החשב הכללי במשרד האוצר, דן ג'ונה מחטיבת השכר. לפי בר־און, המחסור במהנדסים נובע בעיקר מהשכר הנמוך יחסית במקצוע. לדבריו, החשב הכללי הוא הגורם המשפיע ביותר על שכר המהנדסים במשק, גם במגזר הפרטי.

מנתונים שהוצגו על ידי בר־און בפגישה בין השניים עולה כי תעריף החשב הכללי לשעת עבודה של מהנדס בפרויקטים ציבוריים מאומץ על יד רוב היזמים ומזמיני העבודות גם במגזר הפרטי. על פי הנתונים, 49% מעבודות ההנדסה האזרחית בישראל מוזמנים על ידי גופים ציבוריים. בנוסף, טוענים המהנדסים, כמחצית מהעבודות במגזר הפרטי מבוססות על תעריף החשב הכללי. בסיכום הכולל עולה כי כ־75% מעבודות התכנון ההנדסי במשק מתומחרות בהתאם לתעריפים שנקבעים במשרד האוצר.

מנתונים של ארגון המהנדסים עולה כי 80% מהמהנדסים בישראל מקבלים שכר ברוטו חודשי בטווח של 7,813–13,152 שקל. על פי נתונים שפרסם החשב הכללי, התעריף לשעת עבודה של מהנדס עלה ב־15% בעשור האחרון, בעוד שמדד תשומות הבנייה של הלמ"ס רשם זינוק של 40%. בר־און טוען כי השכר הנמוך יוביל ל"עיכוב בביצוע פרויקטים של תשתיות שיפגע בכולם". בארגון מסבירים כי החשש הוא תוצאה של ירידת מספר המועסקים בשוק הפרטי, מה שייצור עיכובים בביצוע פרויקטים ציבוריים, הקפאת תהליכי בנייה במשק כולו ונזק לתנופת הנדל"ן. "הסיבה המרכזית למחסור במהנדסים היא השחיקה הגוברת בשכר בענף", הוסיף שמואל אנגל, יו"ר הארגון.

תגובת משרד האוצר: "לטענת ארגון המהנדסים והאדריכלים, תעריפי הגופים הנזכרים, מבוססים באופן עקיף על תעריפי החשכ"ל, לאור זאת לקחנו על עצמנו לבחון את העניין לעומק. הקשר הישיר שמציג המחקר, בין תעריפי החשכ"ל לכמות המהנדסים בישראל, תמוה".

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
לא מהנדס אבל הם צודקים במאה אחוז
מחירי התכנון ממש בדיחה היום. והם גורמים למספר בעיות קשות א. רמת תכנון ירודה גורם לעליות במהשך ליזמים עקב חוסר תאום וחוסר יכולת לעמוד בדרישות מצד אחד של הפרויקטים עם השינוים מול המחירים שמקבלים. ב. רמת פיקוח נמוכה לא שווה להם להגיע לאתרים לבדוק את הביצעו והקבלנים עושים מה שהם רוצים . בתור מנהל עבודה ומנהל פרויקטים במשך הרבה שנים ניתן להגיד בוודאות שברמת תכנון גבוה יותר ניתן היה לחסוך בפרויקטים הרבה מעוד כסף. אבל במחירים שמשלמים למתכננים לא שווה להם להשקיע וכדי לשרוד הם לדעתי צריכים לבצע הרבה העתק הדבק הרבה פעמים בלי קשר לצרכים בשטח. ה
חיים , מרכז  |  13.11.10
7.
ירידה בתעריפים = תכנון חפיף
כדי לעמוד בתעריפים הנמוכים (רבע ממה שאני משלם ליעוץ משפטי!) אין ברירה למהנדסים/ אדריכלים להשקיע פחות שעות. התוצאה = תכנון פחות איכותי ולא מושקע. את התוצאה אפשר לראות בבניינים הנבנים בארץ... 180 ש"ח ברוטו לשעה לתכנון זה ממש בדיחה למי שצריך להחזיק משרד... פתרון נוסף לחסכון - משכורות רעב למהנדסים/אדריכלים השכירים.
מנהל פרוייקטים , הרצליה  |  11.11.10
6.
תגובה ל- טל: 25 שנה מדברים על זה שיש מחסור ושבעקבות כך השכר יעלה, לצערי התהליך הוא הפוך
ניתן לראות כמעט אי התאמה גורף בין מספר המהנדסים לשכר שניתן, כמו שנאמר בכתבה, שכר המהנדסים נקבע ע"י משרד האוצר מכיוון שעיקר המימון לפרויקטים הגדולים מגיע מהמדינה וכמו שמעלים שכר במגזר הציבורי כך יש להעלות את תשומת שכר המהנדסים בתחום, כאשר זה יעלה אז נראה העלאה בשוק. תמיד תלך בעקבות הכסף והכסף הגדול מגיע מהמדינה. באמת אולי הדבר העצוב שתקציב התכנון מהווה עד כ- 15% מעלות הפרויקט אם תגדיל זאת ב30% תקבל שאתה מייקר את הפרויקט רק ב- 5% והחסכון עקב תכנון מדוייק ואיכותי הוא לדעתי גדול לאין שיעור מהעלאת ההוצאות של התכנון. חבל, פשוט חבל.
ניר  |  10.11.10
5.
הפתרון מהנדסים סיניים הודים וכו'
מדיניות הממשלה היא להבריח את כל המוחות לחו"ל 1 רופאים חסרים (לומדים 7 שנים + שנה סטז' עם משכורת של עובדת נקיון) לכסוי הוצאות שכ"ל לרפואה רופא זקוק 15 שנה עם שכר הולם לכיסוי רק שכ"ל 2 מהנדסים רק יחדי סגולה מתקבלים לטכניון כדי ללמוד הנדסה. 4 שנים לימודים קשים ומיגעים לבסוף הם משתכרים כמו פועלי בנין מה הפלא שמקצעות חשובים אלו לא מגיעים סטודנטים????? ולכן הפתרון הוא מהנדסים מסין, מהודו, מרומניה וכך הם יבנו את מדינת ישראל
ר.ח , צפון  |  10.11.10
לכל התגובות