אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכות: הסמארטפונים יתפסו את מקום מכשירי ה-GPS צילום: בלומברג

הערכות: הסמארטפונים יתפסו את מקום מכשירי ה-GPS

לפי חברת המחקר השוודית Berg Insight, החל מ-2012 תחל ירידה עקבית במכירות מכשירי הניווט הלוויני. הסיבה: שילוב השירות בטלפונים סלולריים מתקדמים

15.11.2010, 14:49 | יוסי גורביץ

האם מכשירי ה-GPS יתחילו להיעלם מחיינו משנת 2012? ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי מומחי המחקר השוודית Berg Insight צופים שמכירות מכשירי הניווט הלוויניים אמנם ימשיכו לעלות בשנה הבאה - אך לאחר מכן יעברו למגמת ירידה. לפי ההערכה, המכירות ברחבי העולם יעמדו השנה על 40 מיליון יחידות, וב-2011 יגיעו ל-42 מיליון, אבל ב-2015 יימכרו 30 מיליון מכשירים בלבד.

הסיבה העיקרית לכך, על פי החוקר טום סלוב העובד עבור הבנק ההולנדי ראבובנק, היא עלייתם של הסמארטפונים. הוא ציין שב-2008 החלו מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל לספק שירות GPS, והם אף מאפשרים למשתמשים לשלב בתוכו את שירות סטריט וויו של החברה. לפי נתוני חברת גרטנר, עד כה נמכרו כ-45 מיליון יחידות של מכשירי אנדרואיד המכילים GPS.

GPS באייפון, צילום: אוראל כהן GPS באייפון | צילום: אוראל כהן GPS באייפון, צילום: אוראל כהן

גם חברת נוקיה, שמחזיקה עדיין בתואר יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, הפכה בינואר 2010 את השימוש ב-GPS לחינמי עבור משתמשי המכשירים שלה. נוקיה מוכרת כ-290 אלף סמארטפונים מדי יום, וברבעון השלישי של 2010 מכרה כ-26.5 מיליון מהם.

התשובה של חברות ה-GPS: ניסיון להטמיע אותו ברכב

חברות ה-GPS המובילות, ג'מיני השווייצרית ו-TomTom ההולנדית, כבר חשות את הלחץ: מכירותיה של ג'מיני ירדו ברבעון השלישי ב-11.4%, ו-TomTom דיווחה על עליה מתונה של 3% במכירות, אבל על ירידה של 37% ברווח הנקי. שתי החברות פועלות במרץ כדי להפוך את ה-GPS ממכשיר נלווה, שיש להתקין בנפרד, לחלק בסיסי מלוח המחוונים של כלי הרכב.

סמנכ"ל הכספים של ג'מיני, קווין ראוקמן, טען כי חברות ה-GPS מספקות חוויית שימוש טובה הרבה יותר מאשר סמארטפונים, וכן שירותים שהמכשירים הסלולריים עדיןן אינם מסוגלים לספק. הוא העריך שנהגים המשתמשים תכופות במכשיר ימשיכו להעדיף מוצר ייחודי על פני סמארטפון.

עליית הסמארטפונים פוגעת גם במכשירים אחרים המשמשים למטרות ספציפיות יותר: שוק המצלמות הדיגיטליות הגיע לשיא ב-2008, עם מכירות של 140 מיליון יחידות, אבל ירד ל-125 מיליון במהלך 2009, לא מעט כיוון שכמעט כל מכשיר סלולרי כיום משווק עם מצלמה. כאשר השיקה אפל את האייפון, הוא החל לתפוס את מקומו של נגן המוזיקה שלה, האייפוד, והמכירות שלו החלו לרדת בהתאם.

תגיות