אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"איך לעשות כסף מהשירות? זו השאלה הכי קלה"

"איך לעשות כסף מהשירות? זו השאלה הכי קלה"

מייסד ומנכ"ל פורסקוור, דניס קראולי, הודה בכנס סלקום מדיה כי רק לאחרונה הבחינה החברה בגידול הפעילות מחוץ לארה"ב, ומזמין חברות ישראליות לשתף עימה פעולה

16.11.2010, 16:51 | גילעד נס

"בטוויטר ופייסבוק אפשר לראות שהמשתמשים אוהבים 'לחיות את החיים בקול רם', ואנחנו פשוט מאפשרים להם לעשות את זה תוך שימוש במיקום שלהם". כך תיאר היום (ג') דניס קראולי, מייסד ומנכ"ל חברת Foursquare, את הסיבות להצלחת השירות. "העבודה היומיומית שלנו היא ליצור סיבות לכך שהמשתמשים ימשיכו להשתמש בשירות", אמר קראולי, ששוחח עם משתתפי כנס המדיה של סלקום בשיחת וידאו.

החברה, הקיימת כשנתיים אך השיקה את המוצר שלה בחודש מרץ 2009, משרתת כיום כ-4 מיליון משתמשים. קראולי מספר כי בשנה הראשונה לפעילות הצטרפו כמיליון משתמשים, אולם הקצב הלך ועלה עד שלאחרונה צירפה החברה כמיליון משתמשים בתוך מעט יותר משבועיים.

כל משתמש בפורסקוור מעדכן את השירות בכך שהגיע למקום מסוים באמצעות ביצוע "Check In" במכשיר הסלולרי שלו והאפליקציה של התוכנה, ובתמורה מקבל "אות" (Badge), הנגזר מכמות הביקורים שלו, מספר המבקרים האחרים מהשירות, וגורמים נוספים. מידע זה יכול להיות משותף גם בפייסבוק וטוויטר, וכך מופץ השירות באמצעים ויראליים. "המשתמשים לא מקבלים משהו מוחשי, מעבר לאותות הללו, אבל בדיוק כמו בפוקימון, אנשים אוהבים לקבל הערכה כשהם עומדים באתגר מסויים", מסביר קראולי.

בחודשים האחרונים החלה החברה לשתף פעולה עם חברות מסחריות שונות, בהן מקדונלדס, סטארבקס ודיזל, כאשר משתמשי השירות המגיעים לחנויות רשתות אלו ומעדכנים אודות עובדה זו בשירות זוכים להנחות ומבצעים יחודיים. "התחלנו במקומות קטנים, חנויות שכונתיות, אבל די מהר גילינו התעניינות גם מצד הרשתות הגדולות", מספר קראולי. "כשגאפ מציעה הנחה למי שמבצע צ'ק אין לחנות שלה, זה גורם לעלייה בכמות האנשים שמציגים צ'ק אין במיקום שלה, וכך בעצם המידע הזה מופץ גם לחברים של אותם משתמשים בפייסבוק, וגאפ מקבלת פרסום".

על פי קראולי, כ-60% ממשתמשי השירות נמצאים בארה"ב והשאר ברחבי העולם, אך הוא מודה כי החברה החלה רק לאחרונה להתייחס ברצינות לסטטיסטיקה הנאספת לגבי נתונים אלו. "היינו כל כך עסוקים בבניית תכונות נוספות לשירות, עד שעניין המשתמשים מחוץ לארה"ב היה פחות קריטי עבורנו. לכן מאוד הופתענו מהגידול מחוץ לארה"ב, ואנחנו מתכננים להוסיף שירותים מתורגמים בכמה מדינות, לקראת סוף השנה ותחילת השנה הבאה. נוסיף גם badges ייחודיים למקומות שונים בעולם, כך שגם לתיירים יהיה אתגר לשימוש בשירות. אני רוצה שהטלפון שלי יתעורר לחיים כשאני נמצא ליד משהו מעניין בארץ זרה, ואנחנו נגרום לזה לקרות עבור המשתמשים".

כאשר נשאל קראולי אודות החששות של המשתמשים מפגיעה בפרטיותם, הוא ענה בכנות "אל תתנצלו על כך שאתם חשדניים בקשר לפרטיות. השירות עובד בצורה הטובה ביותר כאשר המשתמש חולק מידע, אבל הוא נבנה כך שהמשתמש יחליט איזה מידע הוא חולק איתנו, ואם אתה לא מעוניין לחלוק, אתה פשוט לא חולק. אני חושב שמאוד קשה למשתמש שלנו לשתף בטעות מידע על המיקום שלו".

אז מהו טווח הגילאים של משתמשי פורסקוור? "עיצבנו את השירות כך שיתאים לנו ולחברים שלנו, כלומר 25 עד 35, אבל אנחנו רואים ששכבות גיל מתחת ומעל לטווח הזה מאמצים את השירות – אמהות שמעדכנות את הילדים במיקומם ולהיפך, סטודנטים באוניברסיטה וקהלים אחרים".

כיצד אמורה פורסקוור להפיק הכנסות ורווחים מהשירות? "זו השאלה הכי קלה לענות עליה", טוען קראולי. "אנחנו בעצם כמו גוגל אנליטיקס לעולם האמיתי, ומאפשרים לבעלי העסקים לקבל מידע אודות המבקרים אצלם. המידע הזה שווה כסף". קראולי הביע תקווה להגיע לישראל בעתיד אך בינתיים הזמין חברות ישראליות לשתף פעולה עם החברה. "מהיום הראשון בנינו ממשק שאליו אפשר להתחבר על מנת להציע שירותים נוספים על גביו, וכל מי שרוצה להתחבר אלינו מוזמן".

תגיות