אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה לתת טיפים בחו"ל? צילום: shutterstock

למה לתת טיפים בחו"ל?

ניסויים מראים שאנחנו לא כ"כ אנוכיים כמו שהתיאוריה הכלכלית גורסת, ומסתבר שיש לנו צורך אנושי להיות נדיבים

18.11.2010, 11:18 | דן אריאלי

הייתי בצרפת, ואף ששם הטיפ תמיד כלול בחשבון ואף על פי שידעתי שלאף מסעדה ולאף בית קפה לא אחזור בחיים, הרגשתי צורך להוסיף על זה עוד טיפים נדיבים. זה לא נשמע לי רציונלי, ומיד חשבתי עליך.

מה אתה אומר? תודה, אבי ר'

אבי היקר,

דבר ראשון, אתה צודק. ההתנהגות הזאת היא דוגמה לאחת משורת התנהגויות שאין בהן שום היגיון כלכלי. הרי גם אם הטיפ כלול בחשבון וגם אם לא, איזו סיבה יש למישהו להשאיר טיפ כלשהו במסעדה שאליה הוא לא יחזור בחיים? ואם אתה חושש שיעצרו אותך בדלת ויביכו אותך, איזו סיבה יש להשאיר טיפ שהוא מעבר למינימום הנסבל? ויש הרבה התנהגויות כאלה. למשל, למה אנחנו הולכים להצביע, ומבזבזים על זה זמן, כסף ועצבים, כאשר אנחנו יודעים שהקול האחד שלנו לא ישנה את תוצאות הבחירות, ובוודאי לא ישפיע על המדיניות של הממשלה הבאה?

יש לזה סיבה, והיא מכונה "תועלת חברתית". "Social Utility" באנגלית. הרבה ניסויים מהשנים האחרונות מראים שאנחנו לא באמת אנוכיים כמו שהתיאוריה הכלכלית הקלאסית גורסת, ואנחנו כן חושבים גם על טובתו של האדם שמולנו. יש לנו צורך אנושי להיות נדיבים.

השאלה היא למה אתה עושה את זה בזמן טיול בצרפת, ולא רק כאן. אני חושב שהסיבה לזה קשורה להרגלים. כאשר אנחנו בוחנים החלטות שלנו, אנחנו רוצים לחשוב שבכל פעם אנחנו מקבלים החלטה חדשה, על סמך שיקול הדעת שלנו. אבל זה לא באמת נכון. במציאות, הרבה מההחלטות שאנחנו עושים הן כאלה שקיבלנו מתישהו בעבר, ואנחנו ממשיכים לחזור עליהן ולבצע אותן שוב ושוב, גם אחרי שהחוקים השתנו. התרגלת בארץ להשאיר טיפים נדיבים, ולכן גם בצרפת נוח לך לעשות את זה וזה נשמע לך הגיוני. ההרגל שיצרת הוא חלק מהדימוי העצמי שלך, ואחרי שהגעת לסביבה אחרת קל לך להמשיך איתו. זה הרבה יותר נעים ונוח מאשר לשנות את ההרגלים שלך בהתאם למצב שהשתנה.

חשוב שנבין שלהרגלים יש גם צדדים רעים. למשל, הטיפים הכפולים שלך בחו"ל הם בזבוז כסף חסר הצדקה. אבל יש גם הרגלים טובים, וכדאי בהזדמנות לעצור ולחשוב אילו התנהגויות טובות ובטוחות שלנו אנחנו רוצים להפוך להרגלים בנהיגה, באכילה ובהתנהגות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות