אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המאבק של קצא"א ותש"ן: מי יפקח על קווי הדלק? צילום: עוז גורן

המאבק של קצא"א ותש"ן: מי יפקח על קווי הדלק?

החברות הממונות על 1,600 ק"מ של צינורות דלק המוטמנים מתחת לאדמה מתנגדות בחריפות לתקנות שמטרתן להגביר את הפיקוח על זיהומי קרקע

22.11.2010, 09:43 | רויטל חובל

חברות קווי הדלק, קצא"א ותש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), מתנגדות לתקנות המשרד להגנת הסביבה, המיועדות לבטל את ניגוד העניינים בכל הקשור לבדיקת זיהומי קרקע ומים מקווי דלק. החברות מפעילות לחצים על חברי ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה בתקנות פעמיים: בפברואר השנה ולפני כשבועיים. בשני המקרים השתלטו חברות קווי הדלק על הדיון והצליחו לסכל את אישור התקנות.

בישראל 1,600 ק"מ של צינורות דלק הפרוסים מתחת לאדמה. לפני כמה שנים הגישה עמותת אדם, טבע ודין עתירה לבג"ץ בנוגע למניעת זיהומי קרקע מהצינורות, ובעקבותיה נקבעו במשרד להגנת הסביבה תקנות בנושא. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי תקלות בקווים אינן מדווחות, כי ישנם זיהומי עבר שלא נבדקו, וכי אין מי שנושא באחריות לזיהומים מבחינה משפטית.

על פי התקנות החדשות תגדל תדירות בדיקת הקווים מפעם בשבועיים לפעם בשבוע; הבודקים יהיו חיצוניים ולא שליחי חברות קווי הדלק; יבוצעו סקרי קרקע תדירים גם במרחק מה מקווי הדלק; וכאשר ישנו חשד לזיהום תבצע החברה האחראית טיהור מיידי.

קצא"א ותש"ן דורשות מנגד שסקרי קרקע יבוצעו רק כאשר יש אי־תקינות בקו, שהבודקים יישלחו מטעמן, ושתדירות הבדיקות השוטפות תהיה אחת לשבועיים ולא אחת לשבוע. לדברי מנכ"ל תש"ן רפי טטרקה, "תש"ן מבקשת כי התקנות יוצמדו לתקני מכון הנפט האמריקאי. לשיטתנו, הבדיקות צריכות להיעשות על ידי בודקים מוסמכים מטעם החברה, כמו במערכת קווי החשמל. בתש"ן פועלת מערכת בקרה לדליפות מהמשוכללות בעולם".

מקצא"א נמסר: "קצא"א שומרת על תקני איכות הסביבה והבטיחות המחמירים ביותר, משקיעה משאבים רבים כדי למנוע זיהומי קרקע ומפעילה את האמצעים ואת המערכות המשוכללות ביותר בעולם, ובהם מערכות שיודעות לזהות כל דליפה ואת מיקומה המדויק. עובדי החברה עוברים הכשרות וקורסים מקצועיים בארץ ובחו"ל כדי לתת להם את הכלים להתמודד עם כל זיהום במהירות ובמקצועיות".

תגיות