אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב בישראל: הסינים מגבירים את המתח

בקרוב בישראל: הסינים מגבירים את המתח

חברת הסוללות הסינית BYD מייצרת מכוניות ואוטובוסים חשמליים בעלי טווח נסיעה של 300 ק"מ ללא הטענה. נציג החברה שביקר בישראל: "נתמודד על ההובלה בתחום"

22.11.2010, 10:51 | תומר הדר

אם אינכם מכירים את חברת BYD הסינית, כנראה מעולם לא טרחתם לפתוח את מכשיר הטלפון הסלולרי שברשותכם כדי להעיף מבט בסוללה, שיש סיכוי יותר מסביר שמיוצרת על ידי BYD. אך זהו לא תחום עיסוקה היחיד של החברה, שהרחיבה את טווח הפעילות שלה. את הצרכנים הישראלים עשויה לעניין במיוחד חטיבת הרכב של החברה, BYD Auto, שהוקמה ב־2003.

BYD מייצרת רכבי נוסעים רגילים בעלי מנועי בעירה פנימית, אך בחברה מודעים היטב לעובדה שכדי לפרוץ לשוק הרכב העולמי נדרש יתרון טכנולוגי שאין למתחרות הוותיקות מאירופה, יפן וארה"ב. בישראל מיוצגת BYD Auto על ידי כלל מוטורס, ובשנה הבאה צפויות לנסוע בכבישי המדינה מכוניות ראשונות מתוצרתה, במסגרת ניסוי. החברה נחשבת ליצרנית צעירה יחסית, אך לדברי ראש החטיבה האירופית של BYD Auto, יונגפינג צ'ן (Yongping Chen), הטכנולוגיה שבידי החברה תסייע לה להתמודד על ההובלה בשוק הרכב החשמלי העולמי.

מכונית BYD. הגרסה החשמלית משרתת בצי המוניות , צילום: BYD מכונית BYD. הגרסה החשמלית משרתת בצי המוניות | צילום: BYD מכונית BYD. הגרסה החשמלית משרתת בצי המוניות , צילום: BYD

"הסיבה שנכנסנו מלכתחילה לעסקי הרכב החשמלי היא שאנו מאמינים שזהו העתיד", מסביר צ'ן, שביקר בישראל בשבוע שעבר  לרגל כנס הנדסת רכב של לשכת המהנדסים. "בסך הכול, BYD היא חברה שעסקיה מבוססים בראש ובראשונה על סוללות. כיום החברה מעסיקה 15 אלף מהנדסים בשלוש יבשות. יש לה שלושה מרכזי פיתוח עיקריים, בלוס אנג'לס, בבריסל ובשונג'ואן, ו־11 פארקים תעשייתיים בסין".

לדברי צ'ן, יתרונה התחרותי של BYD מבוסס על טכנולוגיית הסוללות שבידיה: "מדובר בסוללה שקרויה FE. היא יעילה יותר מסוללות ליתיום איון, יותר בטוחה מהן, יותר עמידה בחום, ומסוגלת לספק אנרגיה למשך טעינות רבות יותר. גם המחזור שלה קל יותר". לראיה הוא מציג ניסוי שערכה לאחרונה BYD, שבמסגרתו, בדומה לבטר פלייס, סיפקה מוניות חשמליות לציים גדולים בסין.

בעוד שהמוניות החשמליות של בטר פלייס מסוגלות לנסוע 160 ק"מ ברציפות ונאלצו להחליף סוללות במהלך המשמרת, המוניות של BYD הראו ביצועים טובים יותר. "מונית עובדת בסין 20 שעות ביממה ופולטת זיהום ששקול לעשר מכוניות נוסעים", אומר צ'ן. "אנחנו סיפקנו לעיר שנזן 50 מוניות, שנסעו 300 ק"מ בכל טעינה. יתרה מזאת, מדובר ב־300 ק"מ בתנאים עירוניים, כולל עצירות".

לדברי צ'ן, BYD מפעילה גם אוטובוסים חשמליים בעלי טווח נסיעה של 300 ק"מ. את שוק הרכב הסיני הוא רואה כהתחלה בלבד: "ביוני האחרון התחלנו פרויקט בספרד, בשיתוף עם ספקית אנרגיה מקומית. באותו חודש נחתם מסמך הבנות באוסטריה, לאספקת 100 רכבים חשמליים לתוכנית שיתופי רכב. מבחינתנו, שימוש ברכב חשמלי הוא הדרך היחידה להתקדם".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
יש החלטת ועד
עם כל הכבוד למערב, סין כבר שולטת בתחומים הבאים: * תאים פוטו-ולטאיים (פנלים סולריים) * גנרטורים לטורבינות רוח * סוללות LiFePO4 לתחבורה * מערכות בקרה לשלושת אלה. לסינים יש מנהג: אם הועד המרכזי של המפלגה החליט, כך יהיה. חריגות תקציב? תקלות או איחורים? תירוצים והסברים? כל אלה לא מעניינים. בסוף יקוב הדין את ההר... והועד הציב יעדים אגרסיביים בתחום האנרגיה המתחדשת. פשוט, לא?
23.11.10
6.
מדובר בשיקולים הנדסיים שיש להם trad-off
אפשר גם סוללה של 5000 ק"מ, אבל היא תהיה כבדה פי 30, תתפוס פי 30 מקום, ותעלה פי 30. וגם ככה הבעייה עם הסוללה בטכנולגיות של היום גם כשמדובר על160 ק"מ שהיא כבדה מאוד על גבול הכבדה מדי, תופסת הרבה מקום, על גבול התופסת יותר מדי מקום והכי בעייתי מייקרת מאוד את מחיר הרכב (10K$ לפני מיסים של רכב...). לכן המכוניות האלו כרגע זה נטו יחסי ציבור. מה שחשוב זה נתון שנקרא הספק לקילו. בדיוק כמו שאתה לא הולך לסופר ושואל כמה עולה האבטיח, אלא כמה הוא עולה לק"ג... עוד עניין אין קשר בין סוג הסוללה לטכנולוגיה שמאפשרת להחליף אותה, אדרבה זה יתרון שיש אפשרות להחליף אותה, תבוא טכנולוגיה יותר טובה לא נתקע עם הישן. ברכב רגיל יש טווח של 500 ק"מ, הייתם מעוניים שהדרך היחידיה להטעין אותה במלואה תהיה להמתין 24 שעות? (75kwh בקצב של 3kw/h). הטענה מהירה באמת של 2-4 דקות לא סקיילבילית בעליל לסוללות כאלה מבחינת מעמסה על רשת החשמל. בשביל להטעין רכב כזה ב4 דקות צריך מטען עם הספק של מעל מגה וואט (שלא נדבר על השדה החשמלי העצום שנוצר בזמן הטענה). בארץ למשל יש 1000 תחנות דלק ובכל תחנת דלק כזאת יש בין 6 ל18 עמדות תדלוק. גם אם 250 תחנות הטענה מהירה יספיקו לכל הארץ וגם אם בכל תחנה כזאת לא יהיה יותר מ4-8 עמדות וגם אם ניקח בחשבון תפוסה ממוצעת של 20% ופיקים של 90% בזמנים מסויימים אזי מדובר על תוספת ממוצעת של חצי ג'גה באופן קבוע. בזמני שיא, רשת החשמל תספוג פיקים קיצוניים של 1.5-2 ג'יגה. רשת החשמל לא יכולה לעמוד בבומים כאלו והיא תקרוס. מדובר ד.א ב15-20% מיכולת ייצור החשמל של ישראל
אדיר ב.ג  |  23.11.10
לכל התגובות