אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט": המהפכה לא משודרת בגוגל TV

בדיקת "כלכליסט": המהפכה לא משודרת בגוגל TV

"כלכליסט" התנסה בקופסת הטלוויזיה החדשה של גוגל והתאכזב לגלות מוצר לא בשל ועני במיוחד בתכנים. החדשות הטובות: גוגל TV מציגה ממשק אלגנטי ואפליקציות מוצלחות שמכניסות את הרשת אל הסלון

22.11.2010, 14:48 | אסף גלעד, לוס אנג'לס

ההכרזה על המוצר המהפכני של גוגל, גוגל TV, אמנם לוותה ברעש גדול - אבל השקת המוצר בחנויות, משום מה, כבר עברה בקול דממה דקה. בשבועות האחרונים גוגל מוכרת את המוצר שלה ברשתות הקמעונאיות בארצות הברית ובאתרי המסחר האלקטרוני במטרה ליצור כמה שיותר יחסי ציבור ובאזז לקראת עונת המכירות הקרבה, שמתחילה כבר בחג ההודיה ביום חמישי.

אולם בינתיים, נראה כי מי שציפה להתנתק מהממיר הביתי של yes, HOT או Comcast בארה"ב, צפוי לאכזבה. המוצר של גוגל עדיין אינו בשל להחליף אף אחד מהם. "כלכליסט" התנסה לראשונה במערכת הגוגל TV במסגרת הכנס השנתי של קרן ההון סיכון אינטל קפיטל שנערך בלוס אנג'לס בשבוע שעבר, וגילה מכשירים מסורבלים, עניים בתכנים, שבעיקר אינם עומדים בציפיות ובהבטחות הגדולות של גוגל.

גוגל TV על טלוויזית סוני. לא בשל גוגל TV על טלוויזית סוני. לא בשל גוגל TV על טלוויזית סוני. לא בשל

שלט קטן ומכוער

 

גוגל TV מצטרפת לאפל TV (סקירה) ול־Boxee, החברה הישראלית־אמריקאית שהשיקה לאחרונה קופסת טלוויזיה דיגיטלית בשיתוף עם Dlink. אלא שבעוד שאפל TV מציגה סביבה סגורה המאפשרת בעיקר לרכוש תכנים בתשלום דרך iTunes ויישומים אחרים, הקופסאות של גוגל ושל Boxee מנסות לעשות דבר חדש: להביא את התכנים ברשת אל הצופה, ובחינם. ואם לא בחינם, אז במינימום עלות.

גוגל TV איננו מוצר אלקטרוני, אלא מעין מערכת הפעלה המולבשת על מכשירי אלקטרוניקה שמייצרות חברות טלוויזיות, ועל קופסאות מדיה. את המערכת אפשר להשיג כיום על גבי טלוויזיות של סוני במגוון גדלים (מ־20 ועד 46 אינץ'), כאשר היא "מושתלת" מראש על שבב של אינטל המצוי בתוך המסך. מי שלא רוצה לרכוש טלוויזיה חדשה במיוחד כדי לקבל את המערכת של גוגל, יכול פשוט לרכוש את הקופסה שהשיקה גוגל עם לוג'יטק, ולחבר אותה לכל מכשיר טלוויזיה או קופסת תקשורת -  או לחילופין למכשיר בלו־ריי חדש, גם הוא מתוצרת סוני.

השליטה במערכת נעשית דרך שלט אלחוטי, הכולל לא רק את כפתורי הטלוויזיה המקובלים כמו בחירת ערוצים, או את עוצמת השמע, אלא גם מקלדת מלאה ושני גלגלי כיוונון - האחד לבחירת התפריט והשני לבחירת כיוון הלחצן. זהו שלט אלחוטי קטן ומכוער למדי, שההקלדה בו גוזלת זמן רב.

שלט גוגל TV לסוני. ראינו כבר מוצרים נוחים יותר, צילום: בלומברג שלט גוגל TV לסוני. ראינו כבר מוצרים נוחים יותר | צילום: בלומברג שלט גוגל TV לסוני. ראינו כבר מוצרים נוחים יותר, צילום: בלומברג

בהקשר זה, המקלדת המלאה והאלחוטית של לוג'יטק עדיפה פי כמה. זוהי מקלדת שחורה ואלגנטית באופן יחסי, שמאפשרת להקליד בקלות כמו במחשב האישי, לבצע חיפושים ולהזמין סרטים לפי שמם. כבר היו כאלה שלא אהבו את רעיון המקלדת מול מסך הטלוויזיה וקראו לזה "הליכה לאחור". אולם כדאי לזכור שחוויית ההקשה במקלדת לחיפוש במנוע חיפוש כל כך מוטמעת בכל אחד מאיתנו במהלך היומיום, עד כי גם פעולה שכזו היא מתבקשת מול מסך הטלוויזיה — ובטח בעידן של ריבוי ערוצים ותכנים שאינם דווקא תוכני וידיאו.

אלא שבשביל לחפש, צריך שיהיה גם מה לחפש. וזו בדיוק הבעיה של גוגל TV. הרושם הראשוני שנוצר הוא של עוני בתכנים. גוגל אמנם התחייבה עוד במועד ההכרזה על הפרויקט שתפעל להביא שידורים איכותיים, אך בפועל גופי השידור האמריקאיים חסמו את הדרך בפניה ובפני צופי גוגל TV. אפשר לחפש ולמצוא את "האנטומיה של גריי" של ABC, תוכנית הלייט־נייט של דיוויד לטרמן מבית CBS, ו"סאטרדיי נייט לייב" של NBC — אבל לא ניתן לצפות בהן.

גם Hulu, אתר הווידיאו הפופולרי, חסם את הגישה בפני צופי גוגל TV, גם למי שינסה לצפות בו דרך דפדפן האנדרואיד. נכון לעכשיו ניתן ליהנות רק משירותי המוזיקה של נאפסטר ופנדורה, מתוכני האינטרנט של CNBC וממשחקי ה־NBA באמצעות אפליקציות ספציפיות, כפי שנעשה במכשירים של אפל ואנדרואיד. בנוסף ניתן ליהנות משירות הסרטים בתשלום נטפליקס ומאפליקציית יוטיוב מרשימה, המציעה חיפוש מהיר ואינטואיטיבי וממשק נעים לצפייה בשירות הווידיאו החינמי.

גם ב"ניו יורק טיימס" לא התלהבו "גוגל TV? זה מסובך מדי" מבקר העיתון הוותיק קטל את פלטפורמת הטלוויזיה החכמה, וניבא לה כישלון מסחרי: "המכשירים סובלים מבעיות שימושיות קשות" יוסי גורביץ, 8 תגובותלכתבה המלאה

אצבע משולשת מספקיות התוכן

 

התפריט גם מציע אפליקציות לניהול המדיה כגון נגן מדיה ייחודי, אפליקציה להצגת גלריית תמונות ומדריך למשתמש. ובכלל, אפשר לומר שיתרונה הגדול של מערכת גוגל TV הוא באפליקציות המוצלחות שלה: מנוע החיפוש הפנימי והחיצוני במערכת הדיגיטלית, וכן בדפדפן הכרום. כמו יישום הדסקטופ של גוגל, גם אפשרות החיפוש במערכת מאפשרת למצוא תוכניות טלוויזיה וסרטים באפליקציות הייעודיות, ברשת ובמדריך הטלוויזיה.

על כך מעיבה העובדה שנטפליקס חסמה את אפשרות החיפוש שלה בפני המנוע של גוגל, ובעת חיפוש לא ניתן לדעת האם סרט מסוים נמצא בקטלוג שלה. דפדפן הכרום האלגנטי מאפשר גישה מהירה ונוחה לכל אתר כפי שהוא עושה זאת על המחשב האישי, שוב, מלבד התכנים שנחסמו על ידי גופי השידור בארה"ב.

במובן זה, קופסת הטלוויזיה של Boxee איננה נופלת מזו של גוגל. Boxee, במרדנות שבה, ובעצם ההכרזה שלה על עצמה כחברה הנלחמת בגופי הכבלים והלוויין, מתפקדת כ"סטרימר'" לכל דבר, ומאפשרת צפייה בקובצי וידיאו שהורדו מן הרשת. Boxee גם מאפשרת צפייה ב־Hulu לאחר שהאחרונה הגיעה עמה להסכם מיוחד. Boxee גם זיהתה את הפוטנציאל הגלום ברשתות החברתיות, והיא כוללת אפליקציה המאפשרת לצפות בסרטים או בסדרות, לשתף בה את החברים ולהמליץ להם באמצעות הרשתות החברתיות כגון טוויטר, Tumblr ו־FriendFeed. נכון לעכשיו, הקשר היחיד של גוגל TV לרשת חברתית הוא באמצעות אפליקציית טוויטר בלבד.

(לצפייה בטבלה כקובץ PDF)

הממשק של גוגל TV הוא נעים ואלגנטי, בטח ובטח ביחס לצפייה של תוכני וידיאו במחשב האישי. מספר האפשרויות בכל מסך נתון הוא מוגבל, והוא אינו מעמיס מידע כפי שעושים זאת אתרי האינטרנט. כדי לצפות בסרטון יוטיוב או נטפליקס לא נדרשות יותר מכמה לחיצות ספורות, וההפעלה של כל סרטון היא מיידית ובאיכות גבוהה, בין השאר הודות לשבב האטום של אינטל שעבר הסבה להזרמת מדיה בנפחים גבוהים.

אלא שגוגל TV הוא מוצר שאינו בשל מספיק. גוגל הלכה רחוק מדי כשניסתה לספק טלוויזיה איכותית בחינם, ובסוף קיבלה אצבע משולשת מספקיות התוכן. לאחר מכן היא ניסתה לרדת מהעץ כאשר שינתה את האסטרטגיה שלה לכזו שמטילה את האחריות לאספקת התכנים על יצרניות החומרה. אלא שבטווח הארוך גוגל תבין שישתלם לה להשתמש בפלטפורמת הפרסומות על גבי הטלוויזיה, Google TV Ads, כדי לסבסד תוכני איכות. ממשק נוח ואלגנטי איננו מספיק, דרושים גם תכנים שמביאים ערך מוסף.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
5, לבוקסי תהייה אותה בעייה בדיוק, אתרים יחסמו גישה מהמכשיר
מבחינת בעלי התוכן, קופסאות כמו GoogeTV, Apple TV, או בוקסי אינן נחשבות כמחשב אלא כאביזר גישה לתוכן מהטלוויזיה. זאת למרות שהקופסאות האלה הן מחשב לכל דבר. לכן, מבחינת בעלי התוכן, תכנים שמיועדים לצריכה ממחשב לא יהיו נגישים לקופסאות כאלה. יצרני הקופסאות צריכים לכן לדאוג לקבל אישור להצגת תוכן אפילו אם התוכן נגיש ללא תשלום דרך מחשב. בוקסי אפילו במצב יותר עדין כי אין להם עדיין תמיכה בנטפליקס וב- Hulu Plus (השרותים המובילים בארה"ב לסטרימינג בתשלום של סרטים ותכוניות טלוויזיה).
יוסי  |  23.11.10
4.
חברות המדיה האמריקאיות באופן
מסורתי מעדיפים את אפל, אני לא אתפלא אם אפל לא שמו רגליים לגוגל עם ספקיות התוכן. ספקיות התוכן חייבות ללמוד שהמודל של צפייה בשעות מסויימות בשידור טלויזיוני שהוקלט מראש עומד להסתיים (ישאר כנראה רק בריאלטי ובשידורים ישירים/חדשות) כל היתר יעדיפו לצפות במה שהם רוצים ומתי שנוח להם.
משה , תל אביב  |  23.11.10
2.
לא חשוב מכוער, לא חשוב מגושם - it is all about content
אלה הנתונים מכל המיזמים עד היום, ובכל זאת יש מי שמתעקש לא להבין. אנשים מסוגלים להסתדר אפילו עם המימשק הנוכחי של הוט VOD (שמזכיר DOS של שנות השמונים), אבל רוצים לראות את התוכן ה"נכון" והעכשווי. וזו גם הסיבה (כמעט היחידה) שגוגל TV מעניין בכלל - כי כנראה רק חברה בגודל שלהם תצליח לסגור את עסקאות התוכן החשובות. מצד שני, דווקא הגודל שלהם מפחיד את חברות המדיה, וגם בזה יש הגיון. אז מה יקרה? אין לי מושג, תתישבו על הספה, תפתחו טלויזיה ונראה מה יקרה.
כי האדם שבתוכן ינצח ולא איזה מימשק טפשי  |  22.11.10
לכל התגובות