אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל החברה שפיתחה את Angry Birds ל"כלכליסט": "זאת רק ההתחלה"

מנכ"ל החברה שפיתחה את Angry Birds ל"כלכליסט": "זאת רק ההתחלה"

שבע ציפורים צבעוניות וכמה חזירים הפכו את רוביו הפינית מחברה אלמונית בקשיים כלכליים לשם החם בתעשיית המשחקים. מנכ"ל החברה, מיקאל הד, מסביר איך הם ידעו שיש להם להיט ביד, ואיזה עתיד מתוכנן לציפורים הזועמות

25.11.2010, 09:47 | שי ענבל

זהו סיפורן של שבע ציפורים זועמות וצבעוניות, המוכנות להחזיר בכל האמצעים ביצים שנגנבו. הן ישוגרו ברוגטקה שוב ושוב, ויתרסקו על מבני עץ, זכוכית ואבן שבהם מסתתרים החזירים החמדנים. וזהו גם סיפורם של עשרות מיליוני מכורים ברחבי העולם, שאינם מסוגלים להפסיק לשחק ב-Angry Birds מאז יציאתו בדצמבר 2009 לחנות אפליקציות האייפון.

אבל לא פחות מכך, זהו סיפורה של חברת משחקים סלולריים קטנה מפינלנד בשם Rovio Mobile, ש-6 שנים לאחר שהוקמה על ידי שלושה סטודנטים מאוניברסיטת הלסינקי, זכתה להוציא את אחת מאפליקציות המשחקים המצליחות ביותר בשנים האחרונות, שזכתה ליותר מ-36 מיליון הורדות ברחבי העולם, כמחצית מהן של הגרסאות בתשלום. כיום המשחק מככב בחנות האפליקציות של אפל בכ-70 מדינות, ביניהן ארה"ב וישראל, ואפילו עמד במרכז מערכון של "ארץ נהדרת".

"במרץ 2009 חיפשנו השראה למשחקים חדשים שנוכל לפתח. בחנו כל מיני רעיונות של המעצב שלנו, ולאף אחד מהם לא היה יותר מדי פוטנציאל", מספר ל"כלכליסט" מיקאל הד, מנכ"ל Rovio Mobile, “אחד מהם היה של משחק שבו היית צריך להשתמש בציפורים בצבעים שונים כדי למוטט קיר. אני אישית לא כל כך הבנתי את הרעיון".

מה שתפס את עיני העובדים היו דווקא הציפורים עצמן: "בסקיצה של המשחק הופיעו ציפורים עגלגלות עם מבט זועם, נעות לעבר קיר לבנים. כולנו התאהבו בהן מיד, והחלטנו לתכנן משחק סביבן. החזירים עצמם הגיעו רק מאוחר יותר, בהשראת שפעת החזירים שתפסה כותרות בזמנו".

גרסת ליל כל הקדושים לאנגרי בירדז. "ידענו שזה יהיה להיט" גרסת ליל כל הקדושים לאנגרי בירדז. "ידענו שזה יהיה להיט" גרסת ליל כל הקדושים לאנגרי בירדז. "ידענו שזה יהיה להיט"

באיזה שלב מאז יציאת המשחק הבנתם שיש לכם להיט ביד?

“היתה לנו תחושה שזה מה שיקרה עוד לפני שהוצאנו אותו. תמיד היינו מראים את המשחקים שפיתחנו לחברים ולמשפחות, והם תמיד זכו בתגובה ל'זה נחמד' מנומס, שאחריו הם היו משחקים שלוש דקות ונותנים לנו את הטלפון בחזרה. במקרה הזה הראינו לאנשים את Angry Birds, ושעות לאחר מכן הם עדיין שיחקו בו".

“אני חושב שאת ההוכחה הסופית הסופית סיפקה אמו של בן דודי ניקלאס, המפתח הראשי של רוביו וממייסדי החברה. הוא התארח אצלה לארוחה חגיגית, והראה לה את אנגרי בירדז. דודה שלי בכלל לא משחקת במשחקים, אבל שעה אחר כך היא עדיין הייתה עם האייפון שלו, ושכחה לגמרי מהארוחה. בסופו של דבר האירוע נדחה. אז הבנו שזה הולך להיות משחק שונה לגמרי ממה שפיתחנו עד כה".

הכי קשה לפתח לאנדרואיד
"אנחנו גדלים כל הזמן". הד "אנחנו גדלים כל הזמן". הד "אנחנו גדלים כל הזמן". הד

בניגוד לאנגרי בירדז, החברה שעומדת מאחוריו ממש לא הפכה מיד לסיפור הצלחה. רוביו התמחתה בתחילת דרכה בייצור משחקים לפלטפורמות לניידים, כמו ג'אווה, ה-N-Gage של נוקיה, סוני PSP ונינטנדו DS. “הייתי בחברה כמעט מההתחלה", מספר הד, “הצטרפתי ב-2004, חודשים ספורים לאחר ההקמה. ב-2005 אבא שלי השקיע ברוביו ומונה למנכ”ל, ואני עזבתי כדי להתפתח עצמאית. כתבתי כמה ספרים ועסקתי בנדל"ן”.

"בתחילת 2009 אבא שלי קרא לי לחזור לחברה. המצב הכלכלי של רוביו היה לא טוב. מ-50 עובדים בתקופת השיא, שבה פיתחנו משחקי ג'אווה לטלפונים, היא הפכה לחברה של תשעה אנשים בלבד. פיתחנו בעיקר משחקים מוזמנים לחברות גדולות כמו Electronic Arts ונוקיה. המטרה שלי הייתה לנווט את החברה כך שנוכל גם ליצור את המשחקים שלנו, לא רק את אלה ששכרו אותנו לפתח. האתגר הגדול ביותר היה למצוא את הרעיון שיהפוך לדבר הגדול הבא. ואז חשבנו על אנגרי בירדז, והשאר היסטוריה. כיום אנחנו 33 איש, וגדלים כל הזמן".

גרסת האייפון של המשחק פותחה במקביל לזו של ה-N900, שזכתה לסיוע מהענקית הפינית, נוקיה. מאז המשחק הספיק להגיע גם לסימביאן 3 (מערכת ההפעלה של ה-N8), לפאלם ואנדרואיד. האחרונה גרמה לקריסה של אתר GetJar, שהציע אותה להורדה, תוך פחות מיום.

“כיוון שאנחנו תומכים בכל כך הרבה מערכות הפעלה, זה אתגר לא קטן לפתח לכולן במקביל, בעיקר מכיוון שאנחנו כל הזמן מעדכנים את המשחק ומוסיפים שלבים חדשים", מסביר המנכ"ל. לאחרונה הוציאה החברה הודעה כי היא מתקשה להמשיך ולתמוך במכשירי האנדרואיד הישנים יותר, ולכן תוציא יישום נפרד עבורם.

האם קשה יותר לפתח לאנדרואיד מלמערכות אחרות?

"בוודאי. ה-N900 הוא רק מכשיר אחד, אז אין כאן בעיה. באייפון זה גם די פשוט. באנדרואיד המצב בעייתי יותר, בגלל ריבוי סוגי המכשירים. אנחנו חייבים לבדוק שהכל עובד מול כל מכשיר ומכשיר בטרם שחרור הגרסה. בעיה נוספת היא האנדרואיד מרקט - בגלל שבארצות שונות בעולם יישומים בתשלום לא נתמכים, או שמפעילים חוסמים אותם - החלטנו בסוף להוציא גרסה חינמית ומבוססת פרסומות".

"יכול להיות שנהפוך לקלאסיקה"

אבל ברוביו לא מתכננים להתמקד רק בסמארטפונים. אתמול הודיע בכיר החברה, פיטר וסטרבקה, כי בשנה הקרובה צפויות לצאת גרסאות של אנגרי בירדז לקונסולות המשחקים המובילות, כולל Xbox360, פלייסטיישן 3 וה-Wii.

לכל הפלטפורמות שהושקו עד עכשיו היה מסך מגע. איך אנגרי בירדז הולך להיראות מחוץ לעולם הניידים?

"חוויית השימוש היא אחד מהדברים שהכי חשובים לנו. האמת היא שבניגוד למה שציפינו, גם עם עכבר המשחק כיפי ועובד נהדר. אני לא דואג שאנגרי בירדז יאבד את החן שבו בגלל צורת שליטה שונה. אנחנו נוכל להמשיך להביא את הקסם גם לטלוויזיה ולמחשב. אני חושב שלאנגרי בירדז יש את מלוא הפוטנציאל להפוך לקלאסיקה של ממש. מדהים אותנו כל פעם מחדש איך הצלחנו ליצור משהו שכל כך הרבה אנשים אוהבים".

מודל לחיקוי. סופר מריו מודל לחיקוי. סופר מריו מודל לחיקוי. סופר מריו

“יש לנו המון דברים בתכנון”, אומר מיקאל. "המשחק המקורי של אנגרי בירדז, כפי שהוא כיום, הוא רק ההתחלה. יהיו מגוון משחקים שאנחנו הולכים להוציא תחת המותג 'Angry Birds'. הרעיון הוא שנשתמש באותן דמויות ובאותו עולם, אבל המכניקה תהיה שונה לגמרי. אנחנו נהיה כמו סופר מריו, שאחרי צאת המשחק המקורי הופצו עוד משחקים רבים נוספים בסדרה. המכנה המשותף לכולם היה שהמשתמש ידע שלא משנה באיזה משחק מדובר, הוא יהיה איכותי וחווייתי. כך גם אצלנו".

תגיות