אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברזיל רוצה תשואה בלתי אפשרית על ההוצאה במונדיאל צילום: איי פי

ברזיל רוצה תשואה בלתי אפשרית על ההוצאה במונדיאל

משלמי המיסים הברזילאים ישלמו 2.8 מיליארד דולר על בניית האיצטדיונים החדשים לקראת המונדיאל ב-2014. חברות פרטיות זרות יגזרו קופון. האם בכלל אפשר להרוויח מאיצטדיונים חדשים?

24.11.2010, 17:16 | בלומברג

ברזיל מעסיקה חברות זרות שינסו להשיג את מה שיש האומרים שהוא בלתי אפשרי: להרוויח על איצטדיוני המונדיאל, שהמדינה תשקיע בהם לפחות 2.8 מיליארד דולר.

המחוזות בברזיל מעניקים חוזים ששוויים עשוי להגיע ל-18 מיליון דולר בשנה לקבוצות המנהלות את אמסטרדם ארנה ואת אסטדיו דה לוז בליסבון לפיקוח על המתקנים המתוכננים לטורניר 2014. סוכנות IMG מניו יורק בוחנת אתרים, אמר בראיון המנכ"ל טד פורסטמן.

איצטדיונים יקומו במדינת הענק, מהמרכז העסקי סאן פאולו ועד לאזורים עניים יותר כמו בירת מדינת האמזונס - מנאוס. התשואה הפיננסית על הבניינים החדשים היא "בלתי אפשרית" כיוון שהשימוש ברוב אצטדיוני הכדורגל אינו תכוף מספיק. כך לפי לדברי פול פלטצ'ר, מנהל מסחרי לשעבר באצטדיון וומבלי בלונדון.

"בכל רחבי העולם יש אצטדיונים שהם פילים לבנים", אמר פלטצ'ר. "אנשים תמיד אומרים 'זה לא יקרה לנו', אבל זה קורה וזה יקרה בברזיל".

אמסטרדם ארנה אדבייזורי זכתה בעסקה ל-35 שנה לניהול איצטדיון בעיר סלבדור ורוצה לנהל שלושה איצטדיונים נוספים, אמר ז'ואו ז'ילברטו וס, סגן נשיא של היחידה הברזילאית של החברה, והוסיף שההכנסות שלה עשויות לגדול פי שלושה ל-18 מיליון דולר לשנה עד 2015. לוסוארנס דסנבולימנטו דה אמפרמדימנטוס א קונססוס מייעצת או מנהלת אצטדיונים בסאו פאולו, בלו הוריסונטה, רסיפה ונאטאל, אמר סגן הנשיא מרקו אנטוניו הרלינג, מבלי לספק פרטים פיננסיים.

ספקות מומחיות

החברות מספקות מומחיות שאין לברזילאים, לדברי נילטון וסקונסלוס, נציג ממשלת מדינה באהיה האחראי על ספורט במחוז סלבדור. וסקונסלוס כתב באי-מייל שהרשויות הציבוריות וחברות בנייה ברזילאיות כמו אודברכט המשקיעות באצטדיונים מחויבות להפיכתם ל"נחשקים". IMG, המייצגת את טייגר וודס, ו-EBX גרופ של המיליארדר אייקה בטיסטה, הודיעו ב-9 בנובמבר שהן מקימות חברה משותפת להשקעה בספורט ובבידור בברזיל.

"אולי תהיה הזדמנות לפני המונדיאל לעזור עם האצטדיונים", אמר פורסטמן מ-IMG. רק חברות פרטיות ופיפ"א ירוויחו מהשקעה באצטדיונים, ומשלמי המיסים הם שישלמו את החשבון, לדברי סוקרטס דה אוליבירה, קפטן נבחרת ברזיל במונדיאל 1982. "המדינה לא תרוויח כלום מהמונדיאל", אמר סוקרטס בראיון.

פיפ"א הכניסה מיליארד דולר בשנה שעברה, בעיקר ממכירת זכויות שידור ושיווק של המונדיאל.

הממשלה הפדרלית מפקחת על השקעות התשתית למונדיאל, ואילו הרשויות במדינות אחראיות על האיצטדיונים. הבנק לפיתוח המדינה בברזיל אומר שיספק לאזורים הלוואות בגובה עד 400 מיליון ריאל (238 מיליון דולר) לכל איצטדיון. הוא יגבה את הריבית לטווח הארוך, העומדת כעת על 6%, וכן 1.9% נוספים לשנה. מדובר בתשלומי ריבית של 18.8 מיליון דולר לשנה.

סלבדור ומחוזות נוספים לא צפויות לחזות בהחזר פיננסי "מלא" על ההשקעה באיצטדיונים, והן מוכנות לכסות חלק מההוצאות, אמר בראיון מנכ"ל אמסטרדם ארנה אדבייזורי סנדר ון סטיפהוט. הוא סירב לספק תחזיות הכנסה לאצטדיון סלבדור, עקב הסכם סודיות.

איצטדיונים מלוכלכים ובלתי נוחים

מחוץ לארה"ב, שבה השוק לזכויות שמיות ולאירוח עסקי הרבה יותר גדול, רוב איצטדיוני הספורט מפסידים כסף, אמר ון סטיפהוט.

התפוסה באיצטדיונים בברזיל הייתה רק 40% בשנה שעברה כיוון שהם "מלוכלכים ובלתי נוחים" במקביל לחשש בנוגע לאלימות האוהדים, אמר אמיר סומוגי, מנהל בחברת הייעוץ מסאו פאולו קרואו הורוות', שפרסמה דו"ח על כדורגל במאי. מעמד הביניים הגדל בברזיל יסייע למפעילי האיצטדיונים להגדיל את ההכנסה, אמר הרלינג מלוסוארנס, והוסיף שמחיר הכרטיס הממוצע יוכפל ל-23 דולר.

"לאנשים לא אכפת לשלם יותר אם האיצטדיונים בטוחים, נוחים ומודרניים", אמר הרלינג.

אמסטרדם ארנה אדוויזורי מתכננת לסייע לאיצטדיון סלבדור בן 50 אלף המושבים ליצור הכנסות על ידי אירוח שתי קבוצות, אמר ון סטיפהוט. באיצטדיון גם תהיה מסעדה והוא יארח מופעי מוזיקה, הוא אמר.

"מה שאנחנו עושים הוא להשתמש במומחיות שלו כדי לקבל תעבורה", אמר ון סטיפהוט. "אני לא חושב שהוגן לומר שזה פיל לבן".

הרשויות הברזילאיות אומרות שהן מקבלות כמורשת יותר מרק איצטדיונים. המונדיאל ישים את ברזיל "על מפת התיירות העולמית", אמר וסקוסלוס מסלבדור. מועצת התיירות של ברזיל מצפה ל-500 אלף תיירים שיגיעו לטורניר, שגם מהווה "הזדמנות לצפות להשקעות", למשל בתחבורה העירונית, אמר וסקוסלוס.

340 אירועים בשנה זה אפשרי?

ברזיל משתמשת בתחרות ובעיצובי האיצטדיונים ככלי שיווקי. גורמים רשמיים נוסעים לאזורים אחרים כדי להראות את האיצטדיונים שלהם, והיו בשבוע שעבר בניו יורק כדי "להציג לקהל את התרבות העשירה ואת האדריכלות והעיצוב העירוני המודרניים של ברזיל".

מארחות אחרות של המונדיאל העלו שאלות בנוגע להוצאה על איצטדיונים חדשים.

בחודש שעבר קונצרן צרפתי ביטל את התוכניות לחכירת איצטדיון מונדיאל 2010 של קייפ טאון ל-30 שנה וציין את הסיכויים ל"הפסדים משמעותיים". איצטדיון צריך לארח 340 אירועים בשנה כדי להרוויח, לדברי מרסין הרה, נשיא המועצה המפקחת על ההיערכות של פולין ליורו 2012.

פלטצ'ר, שניהל 12 איצטדיוני כדורגל באנגליה, אומר שאף אחד מהם לא החזיר את ההשקעה. "באופן טיפוסי, האדריכל יעצב איצטדיון יפהפה שנראה כמו אקווריום והרשות המקומית אומרת שזה בדיוק מה שאנחנו רוצים", אמר פלטצ'ר. "אחרי האירוע כולם אומרים: מה נעשה איתו עכשיו?"

תגיות