אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם רכבת ישראל רוצה מתקנים סולאריים צילום: אוראל כהן

גם רכבת ישראל רוצה מתקנים סולאריים

ל"כלכליסט" נודע כי רכבת ישראל תקים מערכות לייצור חשמל על גגות המוסכים ותחנות הנוסעים. עלות הפרויקט נאמדת ב־100 מיליון שקל

28.11.2010, 07:02 | ליאור גוטמן

רכבת ישראל השלימה לאחרונה את הכנת המכרזים להקמת מתקנים סולאריים לייצור חשמל. ל"כלכליסט" נודע כי בכוונת הרכבת להתקין ארבע מערכות בינוניות שהספקן בין חצי מגה למגה־ואט חשמל כל אחת, וקרוב ל־40 מערכות קטנות שיספקו בין 100 קוט"ש לרבע מגה־ואט כל אחת. היקף ייצור החשמל ברכבת ישראל עשוי להגיע ל־7 מגה־ואט, ועלות הפרויקט נאמדת ב־100 מיליון שקל.

המתקנים הגדולים יותר יוקמו בארבעת מוסכי החברה, להם הקציבה הרכבת כ־40 דונם פנויים להקמת מערכות סולאריות. המתקנים הקטנים יוקמו בתחנות הנוסעים הקיימות המפוזרות לאורך מסילות הברזל ברחבי הארץ, שם נמדד שטח גגות מצטבר של כ־10 דונם.

שיטת ההתקשרות עם הזכיין תהיה BOT - הזכיין יקים, יתחזק ויתפעל את המערכות לייצור החשמל, והרווח שיושג ממכירתו יחולק בין היזם לחברת החשמל. שיטה זו אומצה לאחרונה על ידי צה"ל והחברה הלאומית לדרכים (מעצ), שני גופים ממשלתיים שמקדמים אף הם תוכנית דומה לייצור חשמל ממקורות מתחדשים.

תעריף ייצור החשמל הנוכחי למתקנים בינוניים עומד על 1.49 שקל לקיל-וואט - תעריף גבוה פי שלושה מזה שמשלם צרכן פרטי לחברת החשמל. על פי התחשיבים המקובלים בשוק, כלל המערכות הסולאריות ברכבת ישראל עשויות לתרום לה הכנסה של 16–20 מיליון שקל בשנה, וזאת טרם חלוקת הרווחים בינה לבין הזכיין.

ברכבת מוסיפים שהתוכנית לייצור חשמל האמורה היא רק שלב א' בתוכנית כוללת, שתצרף גם את מתחמי התחנות שטרם נבנו במסגרות "נתיבי ישראל" ותוכנית הפיתוח השוטפת של הרכבת. מתחמים אלו כוללים את תחנות הרכבת של קו חיפה-בית שאן, של קו עכו-כרמיאל, תחנות הרכבת החדשות באופקים, שדרות ונתיבות ומערך המוסכים החדש בבאר שבע. לפי נתוני הרכבת, תכנון הייצור העתידי יגיע ככל הנראה ל־10 מגה־ואט.

חלק משטחי רכבת ישראל נמצאים בבעלות המדינה, אך ביולי האחרון קיבלה רכבת ישראל אישור עקרוני ממינהל מקרקעי ישראל להשקת התוכנית.

ברכבת ישראל מציינים שבשבועות הקרובים אמור להגיע האישור הרשמי לשימוש בגגות המבנים לייצור חשמל, כך שניתן לפרסם את המכרזים לייצור חשמל סולארי כבר בתחילת 2011.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה שהמהלך להקמת תחנות סולאריות לייצור חשמל הוא חלק מתכנית לעידוד מקורות אנרגיה מתחדשים, שכוללת גם את חשמול רכבת ישראל בעשור הקרוב. 

תגיות