אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנה הכסף: הנתיב המהיר להכנסות צילום: מיכאל קרמר

הנה הכסף: הנתיב המהיר להכנסות

מפעילות האוטובוסים בישראל זוכות לתמיכות אדירות מהמדינה, שאחראיות ליותר מ־50% מרווחיהן

28.11.2010, 15:11 | תומר אביטל וליאור גוטמן

משתלם להיות מפעיל תחבורה ציבורית בישראל, והרבה הודות לתמיכת המדינה, כך עולה מניתוח "כלכליסט". בנוסף לסובסידיות אדירות להוזלת מחירי הכרטיסים, חברות האוטובוסים הפרטיות מקבלות מהמדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה כדי לפגוע במונופול של אגד ודן.

במשרד התחבורה טוענים שכתוצאה מהפרטת התחבורה הציבורית, שהחלה בסוף שנות התשעים, האיכות לנוסע עלתה והמחיר ירד. אולם, מתברר כי המדינה ממשיכה להתניע את תקציבי החברות גם לאחר שאלה ביססו את פעילותן.

מנתונים המופיעים באתר משרד האוצר עולה כי בשלוש השנים האחרונות הזרימה המדינה 124 מיליון שקל לקונקס, זרוע התחבורה של קונצרן ואוליה הצרפתי, שזכתה במכרז לשירותי תחבורה באזורי מודיעין, טבריה ואשדוד. סכום זהה הועבר לחברת קווים, המספקת שירות בבקעת אונו, עמק יזרעאל ופתח תקווה ונמצאת בבעלות חלקית של מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ, יבואנית וולוו, יגואר והונדה לישראל. באותה תקופה קיבלה סופרבוס, המספקת שירותי תחבורה באשכול מתתיהו וברמלה, 102 מיליון שקל. כל אלה כספים שהועברו בנוסף לעשרות מיליוני שקלים לסבסוד מחירי הכרטיסים.

במקביל ממשיכה אגד לקבל תמיכות ענק מהמדינה, ובשלוש השנים האחרונות העביר לה משרד התחבורה כ־610 מיליון שקל לרכישת אוטובוסים, בנוסף לעשרות מיליוני שקלים נוספים.

הכסף עובר במזרח ירושלים

 

סעיף תמיכה מעניין שעליו גוזרות קופון שמן יבואניות האוטובוסים הגדולות נועד לתמוך בתחבורה ציבורית במזרח ירושלים. מדובר בכסף שמיועד לשדרוג ציי הרכב של מפעילות התחבורה הציבורית במזרח הבירה, הפונות למעשה לשלוש היבואניות הגדולות ליטו גרופ, מאיר וקבוצת כלמוביל, יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי.

כתוצאה מסעיף זה, בשנים 2008–2010 זכתה ליטו גרופ לכ־14 מיליון שקל, מאיר הרוויחה כ־7.7 מיליון שקל וכלמוביל רשמה 2.4 מיליון שקל. בעוד שבספרי התקציב הכספים מופיעים כאילו הועברו ממשרד התחבורה ישירות ליבואניות, אלה אומרות שהכספים הגיעו אליהן דרך מפעילות התחבורה הציבורית במזרח ירושלים. ממאיר נמסר כי "התמריץ של משרד התחבורה הוא למפעילים במזרח ירושלים ולא ליבואנים. התקציב מועבר למפעילים לטובת החלפת צי האוטובוסים שברשותם".

לדברי משרד התחבורה, העברת הכספים נעשתה במסגרת הסדרת פעילות התחבורה הציבורית במזרח ירושלים, ו"הדבר מתחייב מכך שצי האוטובוסים של החברות הללו ישן ולא בטיחותי". בעניין התמיכות המועברות לקונקס, לקווים ולסופרבוס, במשרד ציינו כי "הכספים מתחייבים מהסכמים שנחתמו עם החברות, המפעילות קווי שירות עקב זכייתן במכרזי הממשלה".

בקונקס ובקווים בחרו שלא להגיב. את תגובותיהן של ליטו גרופ וסופרבוס לא ניתן היה להשיג.

תגיות