מבחן רכב: מלחמת קוריאה
קיה ספורטאז' החדשה מגיעה לישראל במטרה להתחרות בקוריאנית השנייה והאחות התאומה יונדאי ix35. הדימיון בין שני הדגמים מבטיח שהתחרות בין היבואניות - כלמוביל וטלקאר - על שוק הג'יפונים תעלה מדרגה
"קניתי את קיה ספורטאז' החדשה", בישר בשבוע שעבר דובי 12, חבר טרי בפורום המקוון "ג'יפולוג" - קהילת שטח שבה משוגעים לסלעים ודרדרים מחליפים מידע. "צמרמורת עוברת בעמוד השדרה שלי", המשיך דובי לתאר את התעלות הרוח. "בתוך שבועיים היא אצלי, אני רוצה להתחיל לעשות טיולי שטח", המשיך דובי. "וואו! ספורטאז'? אני חייבת לנסות אותה", השיבה בתוך דקות דן דן 27.
עקבותיהם של דובי ושל דן דן ניכרים כמעט בכל כתבה מקוונת הנוגעת לקיה ספורטאז' החדשה. מבחן ריסוק של יורו אנקאפ? "אני לא יכולה לחכות לספורטאז' החדשה שתגיע לארץ!" מטקבקת דן דן. לפעמים דובי גם מספר בפורומים של חובבי השטח שהוא שמע על הרכב, שרק הגיע ארצה ובקושי נבחן על ידי לקוחות, רק דברים טובים. דן דן לעתים מודיעה שהיא מתקינה מיגונים ויורדת לקרוע את השטח. בכל מקרה, דובי ודן דן היו צריכים לוודא כמה עובדות לפני שהתיישבו מול מסך המחשב: קיה ספורטאז' אינה מיועדת לנסיעה בשטח, ואין מכוניות לאספקה בתוך שבועיים.
תחרות פנים-קוריאנית
האם דובי ודן דן הם חובבי שטח עם חיבה בלתי מוסברת לקיה ספורטאז' החדשה? קשה לדעת, אבל מה שבטוח הוא שקיה ספורטאז' היא מכונית חשובה לשתי יבואניות. זו של קיה וגם זו של יונדאי.
בשביל להבין את הסיבה צריך לפתוח את ספרי ההיסטוריה של יצרני הרכב הקוריאניים. קיה ספורטאז' הראשונה, שהוצגה במהלך שנות התשעים, היתה רכב שטח קשוח, אך בשנת 1998, אחרי פשיטת רגל, התאחדה קיה עם יונדאי. תוצאת האיחוד היתה הצגת הדור השני של קיה ספורטאז', רכב שיועד לנסיעה בכביש ואולי בשבילי עפר אם הנהג היה מספיק אמיץ.
ועוד משהו חשוב: הספורטאז' מהדור השני היה כמעט זהה ליונדאי טוסון. בכל הקשור לשוק הרכב הישראלי, הבכורה היתה של הטוסון שנהפך לרכב הכביש־שטח הרך הנמכר בישראל והשאיר את הקיה, שבוששה להגיע לישראל, מאחור בטבלאות המכירות. ועכשיו מוצג הדור השלישי של קיה ספורטאז'. ולדור הזה, כאמור, יש חשיבות למערך השיווק של יבואנית קיה מכיון שגם הוא זהה כמעט לחלוטין למתחרה מבית יונדאי, ה־IX35. אך הפעם היבואנית החדשה טלקאר לא מתכוונת להפסיד מכירות לכלמוביל ואפילו הצמידה לספורטאז' החדש מחיר כמעט זהה לזה של המתחרה יונדאי IX35.
מראה מתוחכם ועתידני
האם דובי ודן דן אי פעם ראו ספורטאז' חדשה? כנראה שלא, אבל אם הם היו רואים, הם היו מתלהבים, מכיוון שמדובר ברכב נאה במיוחד, פרי עיצובו של המעצב פטר שרייר. למעשה, הוא אפילו יותר נאה מהיונדאי התאום.
אמנם מדובר בצמד מכוניות דומה, אך הפרצוף האופייני למכוניות קיה החדשות, קרי הגריל הקדמי המגודל והפנסים המוארכים מעניקים לספורטאז' מראה מתוחכם ועתידני. גם בצד שרייר עשה עבודה טובה, אף שהשימוש בפסי כרום מעט מוגזם ואפשר היה גם להגדיל מעט את חלונות הצד. מאחור אותו סיפור, מדובר ברכב שהעיצוב שלו לא מתחכם ומצליח להיראות פונקציונלי ונאה.
דווקא מבפנים, "העיצוב התאגידי" של חברת קיה - העובדה שכל דגמי מכוניות הנוסעים שלה צריכים לשאת מאפיינים עיצוביים דומים - עומד בעוכריה של הספורטאז'. רכב כביש־שטח רך בעל מיצוב גבוה לא צריך להיראות מבפנים כמו קיה ריו ומג'נטיס, החביבות על נהגי המוניות. הפלסטיק בחלקו העליון של לוח המחוונים מרגיש פשוט למגע, ובקרת האקלים שבה צויד רכב המבחן מוקפת בפלסטיק מבהיק וכמו יוקרתי שאינו מרגיש בבית כשהוא ממוקם באמצע לוח מחוונים פשוט למדי. אך עם זאת, תנוחת הישיבה טובה, ליושבים מאחור יש שפע של מקום וגם ממדי תא המטען סבירים בהחלט.
שטח? חבל על הכסף
דובי עומד להוציא הון על מיגונים כדי שיוכל לחרוש את השטח עם הספורטאז'. חבל על הכסף. פרט לגרסה הבכירה שעולה כמעט 200 אלף שקל, כל גרסאות הספורטאז' מצוידות בהנעה קדמית בלבד. שבילים? לספורטאז' יש מהלך מתלה קצרצר והוא עלול להיתקע. אז נישאר בכביש. אחרי הכל, סטטיסטית, רוב רוכשי הספורטאז' החדש לא ירדו לשטח. בכביש הספורטאז' מצליחה להרשים, במיוחד בהשוואה לדור היוצא. יש לה מנוע חזק שעובד היטב עם תיבת ההילוכים האוטומטית וגם מצליח להציג נתוני צריכת דלק מרשימים ורמה גבוהה של שקט בתא הנוסעים. מבחינת נוחות, המתלים מסוגלים לגהץ כבישים סלולים היטב וגם להתמודד עם שבר אספלט מזדמן בצורה נאותה. בסך הכל מדובר ברכב מהודק למדי, שמסוגל לשנע משפחה על פני מרחקים גדולים, אך בדומה לקיות רבות, על התנהגות ספורטיבית אין מה לדבר כאן.
אז האם דן דן צדקה? התשובה מורכבת, כי דן דן משום מה מעולם לא הזכירה את המתחרה מבית יונדאי. קיה אמנם מצליחה בשנים האחרונות בשוק הרכב הישראלי, אך יונדאי כבר הצליחה להגיע אל פסגת טבלת המסירות, מה שמבטיח שמירת ערך טובה. בנוסף, בקיה לא מתביישים להדגיש שמועד אספקת היונדאי המתחרה הוא רק לקראת אמצע השנה הבאה, אך בעת ההזמנה שולפים בדיסקרטיות טופס שבו הלקוח מצהיר שהוא מודע לעיכובים אפשריים באספקת הספורטאז'. מדובר כאן בשיקולים קריטיים, במיוחד כאשר היונדאי והקיה הן בסופו של דבר מכוניות כמעט תאומות. עם זאת, הספורטאז' בהחלט מצוידת בכל מה שנדרש כדי להצליח בשוק הרכב הישראלי. לא מאמינים? תשאלו את דן דן.
12 תגובות לכתיבת תגובה