אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גלעד ארדן מציג: בקרוב תנהגו ירוק צילום: עמית שעל

גלעד ארדן מציג: בקרוב תנהגו ירוק

צמיגים ירוקים, בקרת אוויר וחינוך לנהיגה אקולוגית. תוכנית המשרד להגנת הסביבה, שאושרה בממשלה, תשפיע גם על הכיס של הנהגים

29.11.2010, 14:21 | תומר הדר

בשבוע שעבר פרסם המשרד להגנת הסביבה את "התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי החממה בישראל", שאושרה אתמול בממשלה. מטרת התוכנית, שעלותה כ־2 מיליארד שקל, היא להפחית את שיעור פליטת המזהמים ממכוניות, משאיות ואופנועים, אשר מוערכים בכ־18% משיעור פליטת המזהמים הכוללת בישראל.

אחת הסיבות לפרסום התוכנית היא התחייבות של מדינת ישראל ממרץ האחרון בוועידת האקלים בקופנהגן לעמוד ביעד של הפחתת פליטות גזי חממה בשיעור של 20%, החל ב־2020.

מטבע הדברים התוכנית מתייחסת להפחתת מזהמים בכמה תחומים, גם בנושאי צריכת החשמל והבנייה, אך אפשר למצוא בתוכנית גם כמה מטרות אשר נוגעות ישירות לנהגי ישראל וצפויות להשפיע על כיסם.

כך לדוגמה עולה מעיקרי התוכנית כי המשרד להגנת הסביבה יפעל בשיתוף משרד האוצר, כדי להפחית את מס הקנייה אשר מוטל על התקנים אווירודינמיים במשאיות. מדובר במתקנים המחוברים לגגות ולצדי תאי הנוסעים של משאיות, במטרה להקטין את התנגדות הרוח שהן יוצרות וכך להפחית את צריכת הדלק שלהן. כיום מוטל על התקנים אלה מס בסכום של 19.2%, שיופחת באופן הדרגתי החל בשנה הבאה.

בנוסף יפעל המשרד להגנת הסביבה עם משרד התחבורה כדי לחייב את כל הרכבים אשר ייובאו ארצה מדצמבר 2011 בהתקנת מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים. מדובר במערכת שעולה מאות עד אלפי שקלים ומסוגלת להתריע בפני הנהג על ירידת לחץ האוויר, אשר מעלה את צריכת הדלק של הרכב עקב יצירת התנגדות גבוהה של הצמיג. כמו כן, מינואר 2012 יחויבו כל הרכבים שייובאו ארצה בהתקנת צמיגים בעלי התנגדות נמוכה. מדובר בצמיגים שעמידים בפני התחממות יותר מצמיגים רגילים, ולכן אמורים להפחית את צריכת הדלק.

מטבע הדברים, מדובר בצמיגים יקרים יותר ברוב המקרים מצמיגים רגילים. בינואר 2016 ייאסר לחלוטין יבוא צמיגים שאינם בעלי התנגדות נמוכה. בנוסף, ממאי הקרוב יחויב משרד התחבורה "לבצע תוכנית לחינוך הנהגים לנהיגה אקולוגית". כל ההוראות הנוגעות לצמיגי המכוניות כפופות לאישורן באירופה, אך אם אכן יאושרו, הן צפויות לייקר את המכוניות החדשות ואת תחזוקתן במאות שקלים.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן מסר כי "מדובר בעשייה בתחום שאף ממשלה בעבר לא פעלה בו. לראשונה, ממשלה בישראל מקדמת תוכנית בהיקף של מיליארדי שקלים בעלת צעדים ממשיים לקידום תרומתה של ישראל להפחת פליטות גזי החממה. מדובר בתוכנית פרקטית שנוגעת לחייו של כל אזרח, תוך מתן מענה לבעיה העולמית של ההתחממות הגלובלית".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
נמאס מכם!!
במקום להתעסק בעיקר ולהוריד את מסי הקניה ל-15% גג ובמקביל להפחית את הנסועה בכבישים ע"י עידוד תחבורה ציבורית והנהגת "מיסוי חכם" מבוסס GPS (כמו בהולנד), כל מיני פוליטיקאים אופורטוניסטים מאכילים אותנו קש בנוסחאות קסם שמטיבות עם הסביבה פחות טוב מפרה שמתאפקת לא לשחרר נפיחת C02 לאוויר.
ירון  |  30.11.10
2.
לחייב יבואני רכב להביא כל דגם קיים גם עם גיר ידני
כיום היבואנים הגדולים והשחצנים (מזדה, טויוטה, יונדאי) לא מוכנים לייבא רכבים ידניים (כי הם מתקלקלים פחות ואז הם לא מרויחים על התיקונים). רכב ידני צורך בין 15% 20% פחות דלק ממקבילו המיועד לנכים. אם באמת רוצים לטפל בזיהום האויר, צריך לחייב את כל היבואנים לתת ללקוחות את האפשרות לבחור בין גיר אוטמטי (למאותגרי הקואורדינציה) לבין גיר ידני בכל דגם שנמכר בארץ, אלא אם כן היצרן לא מייצר כזה.
29.11.10