אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפוך על הפוך: שובם של מוצרי הנייר

הפוך על הפוך: שובם של מוצרי הנייר

דווקא בעידן האפליקציות הטכנולוגיות, שאמורות לשמר את יערות הגשם, הולידו הגעגועים לנייר הישן והטוב קאמבק מפואר. "כלכליסט" חוזר למחברת ולפנקס

01.12.2010, 15:29 | רוני שני

כבר שנים מנסים יצרני הטכנולוגיה לשכנע אותנו שנייר זה פאסה. פתקיות דביקות? יש אפליקציה באייפון. פנקס קטן למשימות? יש פיצ'ר בג'ימייל. אך בשנים האחרונות מתחזקת מגמה שמנהיגה אותה, במידה רבה, חברת מולסקין, שהצליחה להחזיר את עטרת המחברות ליושנה ולהפוך את הנייר הכרוך לדבר הכי מעודכן שיש. "כלכליסט" ממפה את הז'אנר שעושה קאמבק.

מולסקין. המותג Moleskine נרשם רק ב־1966, ולא באמת אחראי ל"מחברות האגדיות" ששימשו, כמאמר הסלוגן, את "המינגוויי, פיקאסו וצ'אטווין". ב־1997, כמעט עשור אחרי שנעלמו מהחנויות, החזירה אותן לחיים חברה קטנה ממילאנו, Modo & Modo. באוגוסט 2006 נרכשה החברה בידי קרן השקעות צרפתית, שינתה את שמה ל־Moleskin Srl, ומאז היא עולה כפורחת ומחזיקה עשרות אלפי נקודות מכירה בעשרות מדינות.

מולסקין. מחיר: מ- 80 שקל מולסקין. מחיר: מ- 80 שקל מולסקין. מחיר: מ- 80 שקל

כיום מציעה החברה חמש סדרות של מחברות ופנקסים בגדלים שונים, וגם יומנים, ארגוניות, אלבומי תמונות ועוד ניירת שמחירה גבוה במיוחד (מ־80 שקל), במראה אופייני: נייר עבה בצבע שמנת, כריכת קרטון קשיח מצופה במגוון צבעים, רצועה אלסטית לסגירה וסרט בד המשמש כסימנייה. המחברות, ששדרתן תפורה ופינותיהן מעוגלות, משווקות בחנויות ספרים, מכשירי כתיבה או עיצוב.

סביב המותג התפתחה קהילת משתמשים נלהבים, שחולקים זה עם זה יצירות שנעשו באמצעות המחברות, וממהרים לרכוש מהדורות מיוחדות, כמו זו המוקדשת לקומיקס "פינאטס" (בארץ "סנופי"), שהושקה בספטמבר האחרון. פרטים: moleskine.com.

Field Notes. המיתוס שמקדמת חברת פילד נוטס הוא Made in the USA פועלי עם שיק גיקי. החברה, שותפות בין חברת העיצוב Draplin מפורטלנד לסטודיו Coudal משיקגו, הוקמה ב־2007, וקהל היעד שלה הוא מעצבים, אדריכלים ואחרים שמעריכים גישה מתוחכמת וחומרים איכותיים. החברה מציעה שלישיית מחברות קלאסית המאופיינת בעיצוב פונקציונלי וצבאי־משהו, עם נגיעות תחכום הניכרות בגופנים, באיכות הנייר ועוד.

Field notes. מחיר: 10 דולרים ל-3 מחברות Field notes. מחיר: 10 דולרים ל-3 מחברות Field notes. מחיר: 10 דולרים ל-3 מחברות

בחורף 2008 השיקה החברה את סדרת Colors, ומאז היא מציעה מדי עונה פנקסים עם כריכות בצבעים משתנים. הסדרות הצבעוניות המיוחדות, שרובן אוזלות מהמלאי במהירות, ניתנות לרכישה מוקדמת (129 דולר) ומגיעות עם מתנות רלבנטיות לקולקציה, כמו שקיק זרעי פרחים.

כל הפנקסים כרוכים בשלוש סיכות, כוללים 48 עמודי נייר (משבצות, שורות או חלק) וגודלם קבוע: 3.5x5.5 אינץ'. את מוצרי החברה, הכוללים גם לוחות שנה, עפרונות ועטים, אפשר להשיג במאות חנויות בעולם או באתר שלה. פרטים: fieldnotesbrand.com.

Atomic Soda. כשעמנואל ופיליפ טוש הצרפתים הקימו את אטומיק סודה ב־1996 היתה להם מטרה ברורה: "ליצור מוצרים אסתטיים ושימושיים, ססגוניים ומהנים, פשוטים ולא יומרניים — לילדים גדולים וקטנים". בינואר 1997 הושקו מחברות, כרטיסי ברכה, גלויות ועוד. ב־2002 הם הציגו את סדרת Louise and Paul, המיועדת לבני 2–8, ומאז נמכרות תריסר סדרות הניירת החמודות שלהם בצרפת ובכ־20 מדינות נוספות בעולם.

לצד המחברות, הדפדפות, היומנים והפנקסים מציעה החברה גם תיקים, אלבומים, קלמרים, קלסרים ואפילו משחקים, שכולם מאופיינים בצבעוניות עשירה ובאיורים נאיביים־מתוחכמים.

Atomic soda. מחיר לדוגמה: 39 שקל Atomic soda. מחיר לדוגמה: 39 שקל Atomic soda. מחיר לדוגמה: 39 שקל

קשה להשיג את מוצרי החברה בארץ, אך מחיריהם נמוכים יחסית: 2 דולר לפנקס קטן ו־11 או 15 דולר למחברת עם כריכה קשה - ספירלה או תפירה. את המחברות שיצרו עם Mini Labo אפשר למצוא בחנות המקוונת Ayo Aya תמורת 39 שקל, ודגמים אחרים יש באתר Heliotrope. פרטים: atomicsoda.fr; איו איה, http://bit.ly/chJ0Cg; הליוטרופה, http://bit.ly/cauoHc.

מותגים נוספים. היצרנית היפנית מוג'י, שידועה בעיצוביה הפשוטים, מציעה ניירת ממוחזרת בגדלים משתנים (B6-A4) וגוונים סתוויים. הקלאסיקנים ייהנו מהקטלוג של Exaclair, המשווקת מחברות ופנקסים מתוצרת Rhodia, Clairefontaine ועוד. מי שזקוק למחברת עמידה במים ימצא את מבוקשו ב־Rite in the Rain, שמשווקת מחברות, יומנים, כרטיסיות וכלי כתיבה עמידים בגשם. פרטים: muji.com; exaclair.com; riteintherain.com.

תגיות