אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היום: חתימת הסכם תעופה מורחב בין ישראל וארה"ב צילום: עמית שעל

היום: חתימת הסכם תעופה מורחב בין ישראל וארה"ב

ההסכם יאפשר הרחבת תנועת מטוסי נוסעים ומטען של חברות תעופה משתי המדינות, אך יישומו ימתין עד להעלאת דירוג בטיחות התעופה האזרחית של ישראל

01.12.2010, 11:15 | יסמין גיל

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון: הבוקר צפוי להיחתם במשרד התחבורה בירושלים הסכם תעופה מורחב בין ישראל וארה"ב, עליו הודיע משרד התחבורה האמריקאי כבר לפני שבעה חודשים. באירוע החתימה ישתתפו, בין היתר, שר התחבורה ישראל כץ, שגריר ארה"ב בישראל ג'יימס קנינגהם ומנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום.

ההסכם החדש צפוי לאפשר ליברליזציה רחבה יותר בתנועת מטוסי נוסעים ומטען של חברות תעופה משתי המדינות, אך יישומו ימתין עד להעלאת דירוג בטיחות התעופה האזרחית של ישראל לקטגוריה 1 של מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA). הדירוג הורד לפני שנתיים לקטגוריה 2 בשל שלל ליקויים שנמצאו בפעילות רת"א, בין היתר ברגולציה של התעופה הישראלית - ובין מגבלותיו: אי-יכולת של המובילים הישראלים לבסס קווים חדשים בארה"ב.

בתוכנית העבודה של משרד התחבורה ל-2009, בראשות השר הקודם, שאול מופז, נכתב כי הדירוג יועלה עד סוף אותה שנה. בתוכנית העבודה ל-2010 בראשות השר הנוכחי, כץ, דובר על יוני 2010. הדירוג טרם הועלה וכעת ממתינים, בין היתר, לאישורו של חוק הטיס החדש המהווה קריטריון חשוב לחזרה לקטגוריה 1. החוק נדון מזה חודשים בוועדת הכלכלה.

כיום פועלת בקווים הישירים לארה"ב חברת תעופה ישראלית אחת, אל על, שמפעילה כ-19 טיסות לכיוון לניו יורק וללוס אנג'לס, מספר שמשתנה קלות בהתאם לעונות. מנגד, פועלות שלוש חברות תעופה אמריקאיות: קונטיננטל עם 14 טיסות שבועיות לכיוון בקו לניו יורק, דלתא עם 11 טיסות שבועיות לכיוון בקווים לניו יורק ולאטלנטה, ו-יו.אס.איירווייס עם שבע טיסות שבועיות לכיוון בקו לפילדלפיה.

ההסכם החדש יאפשר לחברות תעופה ישראליות להפעיל טיסות לכל יעד בארה"ב, לעומת הגבלת מספר היעדים בהסכם הקודם. כמו כן, הוא יאפשר לחברות תעופה משתי המדינות לחתום על הסכמי "קוד שייר" עם חברה ממדינה שלישית, בקווים בין ישראל וארה"ב.

תגיות