אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אולי הפעם? הממשלה מתכוונת להלאים ביום ראשון את פרויקט הרכבת הקלה בת"א

אולי הפעם? הממשלה מתכוונת להלאים ביום ראשון את פרויקט הרכבת הקלה בת"א

הצעת המחליטים החדשה, שתונח על שולחן הממשלה, כבר כוללת את אישור הגורמים המשפטיים הרלוונטיים. הניסיון הקודם באוקטובר האחרון הוקפא

02.12.2010, 16:10 | ליאור גוטמן

משרדי האוצר והתחבורה ינסו ביום ראשון הקרוב להלאים את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, זאת לאחר שהניסיון הקודם באוקטובר האחרון הוקפא לאחר התערבות היועץ המשפטי.

הצעת המחליטים החדשה, שתונח על שולחן הממשלה ביום ראשון, כבר כוללת את אישור הגורמים המשפטיים הרלוונטיים. למעשה, בנספח שצורף להצעה נאמר כי "בתחילת אוקטובר 2010 הגישה MTS (זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב – ל"ג) למנגנון הבוררות שנקבע בחוזה הזיכיון תביעה נגד המדינה ובקשה למתן צו זמני שיאסור על המדינה לנקוט פעולה כל שהיא להדרתה של MTS מן הפרויקט.

טענותיה של MTS נבחנו על ידי הגורמים המקצועיים מטעם הממשלה בעיון רב, וקיימת הסכמה כללית בקרב גורמים אלה כי ביטול חוזה הזיכיון על ידי הממשלה נעשה כדין לאחר שנעשו על ידי הממשלה מאמצים רבים לסייע לזכיין לעמוד בחובותיו ולאחר שהסתבר כי הזכיין אינו מסוגל לעמוד בחובותיו כלפי חוזה הזיכיון.

קו הרכבת הקלה הראשון (הקו האדום) יחבר בין פ"ת, ת"א ובת ים. עלות הפרויקט נותרה ללא שינוי (10.7 מיליארד שקל) כמו גם מתווה המסילה והכוונה להקים ועדת היגוי בין משרדית להתרת חסמים בירוקרטים שעלולים לעכב את פיתוח הפרויקט.

עיון בהצעת המחליטים מגלה שהמדינה ויתרה לכאורה על פתיחה מוקדמת של החלק הדרומי של הקו, שמחבר בין רחוב יחזקאל קויפמן בדרום תל אביב, דרך שדרות ירושלים ביפו בואכה בת ים. במקור שאפה המדינה לפתוח את המקטע הדרומי עד יוני 2016 אולם בהצעת המחליטים החדשה נשארה אמירה כללית לפיה המדינה תשתדל להשיק את קו הרכבת עד סוף 2017.

הבדלים נוספים בין הצעות המחליטים הם הבקשה לאשר תנאי העסקה מיוחדים עבור סמנכ"ל הכספים או יועצים משפטיים שישכרו בהמשך, כמו גם בקשה לקבלת פטור מחלק מתקנות חובת המכרזים בנושאים בהם ברור שאין מומחיות מקומית שתתן מענה לפרויקט.

התקנות שבגינן מבקשים השרים לאשר פטור הם שת"פ תעשייתי, העדפת תוצרת הארץ בכל מקרה ובכל מצב והעדפת תוצרת מאזורי עדיפות לאומית. תוואי הרכבת (כ-22 ק"מ סה"כ) כולל מעבר תת קרקעי תחת ליבה של העיר תל אביב לאורך 10 ק"מ, ומאחר שמדובר בפעם הראשונה שמקימים רכבת תחתית בישראל נדרשת בחלק מהמקרים מומחיות בינלאומית.

דירקטוריון החברה יורכב משני נציגי ציבור, שני נציגי משרד התחבורה, שני נציגי משרד האוצר (אגף תקציבים וחשכ"ל), מהנדס עיריית תל אביב ומהנדס נוסף מאחת הערים שם עובר הפרויקט. הגוף האחראי על ביצוע העבודות יהיה נ.ת.ע. (נתיבי תחבורה עירוניים).

תגיות