אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חמשת "הטריקים" של קניוני האאוטלט צילום: בלומברג

חמשת "הטריקים" של קניוני האאוטלט

האאוטלטים ממוקמים רחוק מהמרכז כי כך הם נתפסים כזולים; החנויות מוכרות מוצרים שיוצרו במיוחד בשבילן, ולא רק עודפים

02.12.2010, 22:23 | סוכנויות הידיעות
1.מתחמי האאוטלט ממוקמים רחוק בכוונה

מדוע קניוני האאוטלט נמצאים רחוק ממרכזי הערים? "הסיבה למיקום המרוחק נעוצה בעובדה שרחוק יותר נתפס בקרב צרכנים רבים גם כזול יותר", אומר דיויד אובר, נשיא מועצת פיתוח מרכזי האאוטלט בארה"ב. עוד הוא מוסיף כי "חנות אאוטלט של מותג מסויים חייבת להיות רחוקה מחנות המותג שמוכרת את המוצרים במחיר מלא - כך נוצר בידול".

המיקום המרוחק של הקניונים מביא לכך שהנסיעה אליהם הופכת לעיתים לבילוי של יום שלם. ההיגיון של הצרכנים אומר שכיוון שהם נסעו למקום מרוחק - כדאי להם לשהות בו זמן רב יותר. כפועל יוצא מכך הם גם מבזבזים יותר כסף.

אאוטלט חנות בגדים, צילום: בועז אופנהיים אאוטלט חנות בגדים | צילום: בועז אופנהיים אאוטלט חנות בגדים, צילום: בועז אופנהיים

2. המוצרים באאוטלט יותר זולים, אבל לא תמיד זה סימן טוב

רשתות החנויות השתפרו בשנים האחרונות באומדן הדרישה למוצריהן, כך שיש פחות עודפים. מכיוון שרוב הייצור נעשה בימינו בחו"ל - סחורה פגומה לא נמצאת בכלל במשלוח שמגיע לחנויות בארץ. לכן, "חנויות אאוטלט כבר לא מציעות רק סחורה עודפת או פגומה", אומרת אן קולאן, פרופ' לשיווק באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב. למעשה, 82% מהמוצרים בחנויות אאוטלט מיוצרים במיוחד לחנויות אלו.

אבל האיכות של המוצרים שמיוצרים במיוחד לחנויות אאוטלט לא תמיד משתווה לזו של המוצרים בחנויות הרגילות. כדאי לשים לב לאות "F" על תגיות הבגדים שמסמלות שהבגד יוצר עבור אאוטלט ולבדוק באינטרנט את מספר המודל לגבי מוצרי אלקטרוניקה (על מוצר שיוצר במיוחד עבור חנויות אאוטלט יהיה לפעמים מספר מודל שונה), ממליץ אלאן רופל של, מחבר הספר "זול: העלות הגבוהה של תרבות ההנחות".

3. המבצעים הגדולים על השלטים ותגי המחיר לא תמיד אמיתיים

התוויות על המוצרים ובשלטים בחנויות האאוטלט מצביעים על הנחות גדולות (למשל "הנחה של 60%"). לכן, חוקרים אומרים שהסימנים הויזואלים האלו מייצרים "מחיר יחסי" – כמה הם חושבים שהמוצר שווה - במוחם של הצרכנים. מכיוון שקונים בחנויות האאוטלט משלמים פחות מהמחיר היחסי, הם מרגישים שעשו עסקה טובה. זהו אפקט פסיכולוגי חזק.

"קונים תופשים משהו כיותר בעל ערך כשיש עליו הנחה," אמר קנט מונרו, מומחה לתימחור באוניברסיטת ריצ'מונד רובינס. אבל מחיר יחסי יכול להטעות: יכול להיות שמוצר שהמחיר היחסי שהוא מייצג הוא 150 שקלים מעולם לא נמכר במחיר הזה.

מבצעים ענקיים - לא תמיד אמיתיים, צילום: בלומברג מבצעים ענקיים - לא תמיד אמיתיים | צילום: בלומברג מבצעים ענקיים - לא תמיד אמיתיים, צילום: בלומברג

4. יש עלויות חבויות שמגיעות ביחד עם החיסכון

כאשר עורכים קנייה גדולה, למשל של מוצרי אלקטרוניקה ביתיים, חנויות האאוטלט מציעות חיסכון משמעותי. אבל צריך להיזהר, כי שלא בדומה לרוכסן שבור בתיק יד, מוצרי אלקטרוניקה פגומים יכולים לגרום צרות רבות.

קונה אחת מספרת שקנתה מכונת כביסה, מייבש כביסה ומקרר בחנות אאוטלט השנה. המייבש הרעיש מאוד החל מהיום הראשון ומכונת הכביסה החלה לנזול כחודש לאחר הרכישה. המקרר לא הוציא מים וקרח כפי שהיה אמור לעשות. המקרר הוחלף אך גם הוא הפסיק לעבוד, ועלה לקונה מאות שקלים, שווי האוכל שהתקלקל. חנות האאוטלט אמנם הציעה לקונה להחליף את המוצרים אבל לא פיצוי על הנזק.

5. יכול להיות שלא תמצא את המותגים האהובים עלייך במתחם

חלק מהחברות פותחות חנויות אאוטלט במתחמי הקניות, אבל למותגים מסויימים, בדרך כלל מותגים יוקרתיים יותר, אין חנויות מוזלות. מייקל לוי, פרופסור לשיווק בקולג' באבסון, אומר שהמותגים האלו חוששים שהפיכת המוצרים שלהם לנגישים מידי תגרום לפחות קונים לשלם את המחירים הגבוהים על המותג. "לא תמצא חנות אאוטלט לשעוני רולקס", הוא אומר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
יותר טוב, פחות טוב, זה לא משנה. עקרונית בארה"ב רוב האוטלטים הגדולים הם אותו דבר.
יש פחות או יותר את אותן חנויות. מישהו פה למשל הזכיר את פוטומק מילס בוושינגטון - ובכן, זה מרשת קניוני האווטלט של חברת מילס האמריקאית. פוטומק נמצא מדרום לוושינגטון, אך אותו מרחק מהעיר בכיוון צפון יש את ארונדל מילס - קניון מאותה רשת עם פחות או יותר אותן חניות. עקרונית, בכל אזור מטרופוליטני בארה"ב של 1.5 מליון תושבים ומלעה בערך יש קניון כזה.
רפי  |  08.12.10
לכל התגובות