אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה הרשת יודעת עליכם? יוזמה חדשה תסייע לגולשים לגלות צילום: Shutterstock

מה הרשת יודעת עליכם? יוזמה חדשה תסייע לגולשים לגלות

8 חברות כריית מידע יפתחו בינואר אתר שיאפשר לגולשים לגלות אילו פרטים נאספו עליהם, ולדרוש את הפסקת המעקב. גוגל ויאהו, האוספות מידע התנהגותי על המשתמשים, לא הגיבו ליוזמה

05.12.2010, 09:51 | יוסי גורביץ
שמונה חברות כריית מידע גדולות הודיעו בסוף השבוע על השקת יוזמה בשם Open Data Partnership, שנועדה לאפשר לגולשים לגלות איזה מידע אספו עליהן חברות כריית המידע, ובמידת הצורך לדרוש מהן להפסיק לעקוב אחריהם - כך דיווח בסוף השבוע ה"וול סטריט ג'ורנל". השותפות מעריכות כי חברות אחרות יצטרפו ליוזמה בעתיד.

ההכרזה מגיעה ימים ספורים לאחר שרשות הסחר הפדרלית, ה-FTC, קראה לאפשר לגולשים להחליט כי אינם רוצים שיעקבו אחריהם ברשת. סקוט מאייר, מנכ"ל חברת Better Advertising Project שמרכז את הפרויקט, אמר כי היתה לכך השפעה ישירה: "הממשלה אמרה לנו שאנחנו צריכים, כתעשיה, להתנהל בשקיפות רבה יותר ולספק לצרכנים יותר שליטה. זהו צעד גדול בכיוון הזה".

ברשת פעילות יותר מ-500 חברות שעיסוקן, המלא או החלקי, הוא בכריית מידע, לעתים קרובות במטרה לבחון את מאפייניהם הדמוגרפיים והאישיים של הגולשים לצורך מטרות מסחריות. על היוזמה לא הגיבו עד כה גוגל ויאהו, שתי חברות ענק העוסקות במעקב התנהגותי – הנסיון לגלות פרטים על המשתמש באמצעות מעקב אחרי האתרים שהוא מבקר בהם.

שמונה החברות המעורבות ביוזמה החדשה יעלו אתר בחודש ינואר, שיאפשר למשתמש למצוא את המידע שהן אספו עליו, ולהחליט אם הוא רוצה שימשיכו לעקוב אחריו. המטרה היא לרכז את המידע הזה באתר אחד: לשורה של חברות, בהן גוגל ויאהו, יש ריכוז של המידע שהן אוספות על המשתמשים, והוא אף נגיש, אך רוב הגולשים אינם מודעים לכך. כרגע אין כל חוק בארצות הברית נגד כריית מידע או מעקב התנהגותי.

כשירות נוסף, מתכוונות החברות השייכות ליוזמה להטמיע את הלוגו שלהן (האות i המופיעה בתוך משולש) בפרסומות מקוונות. לחיצה על הלוגו תגלה למשתמש מה המידע שהוביל לכך שהפרסומת הזו הוצגה לו, ותאפשר לו להפסיק את המעקב אחריו. ההשתתפות בפרויקט תהיה חינמית, הן מצד החברות שיבחרו להירתם לו והן מצד הגולשים.

תגיות