אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניהול, לא כסף

ניהול, לא כסף

אסון הכרמל חשף את הבעיה האמיתית של ממשלת ישראל: היעדר כישורי ניהול

06.12.2010, 07:36 | גלית חמי

עוד לא שככה השריפה בכרמל, ובמערכת הפוליטית כבר החלו לעוף גצים לכל עבר. מי האשם העיקרי בכך שלא הועברו כספים נוספים למערך הכבאות? שר הפנים אלי ישי שלא דרש כספים נוספים; ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא נזעק למקרא הדו"חות החמורים שיצאו על קריסת מערך הכיבוי בישראל; משרד האוצר שלא הזרים כספים נוספים למערך הכבאות; או אולי בכלל היו אלה הכבאים עצמם שלא הגיבו להצעה לרכוש עבורם מטוסים.

האם שני מטוסים או עשרה היו יכולים לסייע לכבות את השריפה בכרמל מהר יותר ולמנוע אובדן חיי אדם - זו שאלה היפותטית. השאלה שמטרידה יותר מהזרמת כסף, שיכולה או לא יכולה היתה לצמצם את ממדי האסון, נוגעת לכישורי הניהול של נבחרי הציבור במדינת ישראל או היעדרם.

 

מיומנים בניהול תקשורת

אירוע קיצון כדוגמת השריפה בכרמל הוא שעת מבחן ליכולת של נבחרי הציבור לנהל משברים בזמן אמת. יותר מכך, הוא חושף את מידת היערכותם מבעוד מועד. אנחנו כבר יודעים שברמה התקשורתית, נבחרי הציבור יודעים היטב את העבודה. הם מיומנים בניהול משברים בתקשורת: יוצאים לשטח עם טי שירט, מקיימים מסיבות עיתונאים סמוך לשדה חרוך, מנופפים היטב בסיסמאות הנכונות. אלופים. אבל בשטח עצמו, האש המשיכה לבעור.

העובדה שלשירותי הכיבוי בישראל אין מטוסים היא כשלעצמה לא סוף העולם. גם העובדה שלמדינת ישראל אין די כבאים. אין מנהל, לא במגזר הציבורי ולא במגזר הפרטי, שאינו חי תחת מגבלות תקציביות. השאלה היא איך הוא מתנהל תחתן. במצב שבו אין מטוסי כיבוי, אפשר היה לקוות שממשלת ישראל לפחות מגובה עם הסכם כתוב כלשהי עם מדינות שכנות לשיגור מיידי של מטוסים כאלה, למשל. אפשר היה גם לקוות שאולי יש לנו "הסכם עודפים" כלשהו עם מדינות שכנות לניוד כבאים במקרה הצורך בהתראה קצרה. ואם לצטט את ראש הממשלה בעיצומו של האירוע, "זו לא בושה לבקש סיוע ממדינות שכנות". זו אכן לא בושה, מה שמביש הוא שזה נעשה אחרי שהכבאים עמדו במשך שעות חסרי אונים מול האש המתלקחת.

ההצלחות שאינן מורגשות

כישורי הניהול של הממשלה בלטו בחולשתם דווקא לנוכח היכולות המרשימות שהפגינו גורמים רבים כל כך מסביב, חלקם אפילו מבלי שנרגיש: התארגנות עיריית חיפה לפינוי תושבי שכונת דניה, התגייסות ערים רבות בכל חלקי הארץ לקליטת משפחות, התארגנות חיל האוויר לניהול השמים העמוסים, אפילו החי־בר פונה מבלי שהרגשנו שמשהו קרה. כל מהלך כזה שעובר בצורה חלקה נראה לנו לכאורה טבעי, אבל מאחוריו פשוט עומד צוות של אנשים שיודעים איך לנהל משברים - בין שהיו להם תוכניות מגירה להתארגנות במקרי קיצון או שידעו לקבל החלטות מהירות בזמן אמת. זה משאב שחסר היום בממשלה הרבה יותר מכסף.

תגיות

190 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

190.
כל המגיבים כאן טועים בעיקרון(חוץ ממני) יש כאן קנוניה זה האלמנט העיקרי
הרחבה באתר קונספיל. בסדר אז צריך עוד מטוסים ועוד כבאיות והיה מזג אויר אידאלי לשריפה: צמחיה יבשה מהקיץ שעדיין לא ספגה גשם,רוחות ויובש באויר,חוץ מחום היה הכול אבל יש דברים מעבר לברור מאליו. בגלל זה המצב במדינה כ"כ גרוע אם 99% מהאנשים לא מבינים את המציאות ברור שהמצב ידרדר.
אלדד  |  07.12.10
188.
בואו אני אספר לכם איך זה עובד
לכל מה שרוכשים בשירות המדינה צריך להוציא מכרז וההצעה הזולה ביותר זוכה. נגיד הוצאתם מכרז לכבאית. אין לכם אפשרות לדרוש שהכבאית תעמוד בדרישות איכות מסוימות. ניתן רק להגדיר מה רוצים שהכבאית תכיל. אם לצורך העניין בא איזה חאפר, לקח אוטובוס ישן ואיבזר אותו בכל מה שיש בכבאית חדשה אבל עם ציוד משומש ונתן הצעה זולה, הוא יזכה במכרז. לא משנה האיכות, העיקר שהוא עומד בדרישות המכרז. אחרי שיצא המכרז לא ניתן להתערב ולהגיד הבן-אדם הזה לא אמין, כי הוא עומד בתנאי המכרז. ואז נתקעים עם כבאית ישנה ויש מישהו שעשה קופה על חשבונכם. תשאלו כל מי שעובד במגזר הציבורי וניסה לרכוש משהו פעם. לדוגמא: חשבתם שאת התיקון למכשירי תמי 4 מבצעת חברת תמי 4, נכון? אז זהו, שלא בטוח. הגיע איזה חאפר, נתן הצעת מחיר זולה ב"מכרז לתיקון ותחזוקת מכשירי תמי 4" ואכן כל תיקון הוא יותר זול, רק שיש הרבה יותר תיקונים:) והחשב שחסך על הכבאיות כמה עשרות/מאות אלפי שקלים יקודם הלאה למשרד האוצר.
איתי  |  06.12.10
187.
אלי ישי אשם
אלי ישי היה אחראי על התקציב, כולנו ראינו איך אלי ישי נלחם למען תקציב לחרדים. למען תקציב לחרדים אלי ישי הושעה ממשלת שרון הראשונה, הפיל את לבני ולפני שבוע איים על נתניהו. כנראה שנושא הכבאות בעיני אלי ישי זה פרט שולי. נמאס לכם/ן מאי לקיחת האחריות של אלי ישי. חפשו את תנועת ישראל חופשית בפייסבוק.
טומי החילוני , הרצליה  |  06.12.10
186.
חולק עליך לגבי חלק מהעובדות
זה כן נורא שאין לישראל די כבאים ואין מטוסי כיבוי. השריפה פרצה בזמן רגיעה בטחונית, ולכן לא היתה בעיה לבקש ממדינות העולם סיוע. בזמן מלחמה, זה לא יקרה, ולכן צריך כוח עצמאי סביר שיתמודד עם הבעיות. כמו-כן, מהירות הפניה לעזרת מדינות העולם היתה סבירה בהחלט (כאן, ורק כאן - צל"ש לראש הממשלה). הפניה מעשתה די בסמוך לקבלת המידע שהשריפה יוצאת מכלל שליטה. בכל שאר הדברים את צודקת
דורון סוארי , חולון  |  06.12.10
לכל התגובות