אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המגזינים לאייפד רוצים להמציא מחדש את העיתונות הדיגיטלית צילום: בלומברג

המגזינים לאייפד רוצים להמציא מחדש את העיתונות הדיגיטלית

דור חדש של מגזינים לטאבלט של אפל מבקש לשנות את כל מה שהגולשים יודעים על צריכת מידע, עם שלל תכנים אינטראקטיביים וייעודיים. עכשיו המטרה היא להצליח במשימה שאתרי אינטרנט מתקשים לעמוד בה - לגרום לצרכנים לשלם

07.12.2010, 16:50 | עומר כביר

ביוני האחרון, פחות מחודשיים אחרי השקת אייפד, הכריז מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס כי הוא יכול להציל את חברות המדיה, ולסייע להן למכור יותר עיתונים ומגזינים. האמירה של ג'ובס התקבלה בזמנו בפקפוק מסוים, אבל עכשיו, גם על רקע שמועות על הדור הבא של האייפד, ההכרזה הזו נראית מבטיחה מתמיד.

בימים הקרובים עתיד ניוזקורפ, אחד מתאגידי המדיה הגדולים בעולם שבבעלות איל העיתונות רופרט מרדוק, להשיק את The Daily, עיתון יומי בתשלום המיועד לאייפד בלבד. את אור הזרקורים כבר גזל ממנו במידת מה הרב־יזם ריצ'רד ברנסון, שהקדים אותו בכמה ימים והשיק את Project, מגזין לייף־סטייל שמקפיץ את חוויית המגזינים הדיגיטליים בכמה וכמה דרגות קדימה.

Project הוא המגזין הראשון מסוגו שנבנה ותוכנן עבור האייפד. התוצאה - מגזין ששם את הדגש על פעילות יזומה מצד הקורא, ומקדם הצגת תמונות, סרטונים ולינקים. מחיר גיליון: 2.99 דולרים Project הוא המגזין הראשון מסוגו שנבנה ותוכנן עבור האייפד. התוצאה - מגזין ששם את הדגש על פעילות יזומה מצד הקורא, ומקדם הצגת תמונות, סרטונים ולינקים. מחיר גיליון: 2.99 דולרים Project הוא המגזין הראשון מסוגו שנבנה ותוכנן עבור האייפד. התוצאה - מגזין ששם את הדגש על פעילות יזומה מצד הקורא, ומקדם הצגת תמונות, סרטונים ולינקים. מחיר גיליון: 2.99 דולרים

לשני אלו יש אפשרות לעשות מה שאתרי מדיה באינטרנט מנסים לעשות בשני העשורים האחרונים: לגרום למשתמשים לשלם על התכנים שלהם. ויש להם יתרון אחד מרכזי: בניגוד למגזינים אחרים לאייפד דוגמת Wired או Time, במקרה שלהם אין מדובר במגזיני דפוס שהותאמו לפורמט החדש אלא במגזינים שנבנו עבור האייפד בלבד. כאלו שנולדו במדיה החדשה הזו, ומותאמים במיוחד בעבורה.

לשלם על תוכן באינטרנט? למה?

לפי נתוני איגוד העיתונים האמריקאי, ב־2009 רשמה תעשיית הפרינט רווחים של 24.8 מיליארד דולר, ירידה כואבת של 28.6% לעומת 2008. למעשה, רווחי העיתונים יורדים בקביעות מאז 2005. גם אתרי האינטרנט של העיתונים לא מתמודדים בהצלחה עם העידן החדש, ורשמו ירידה ברווחים בשנתיים האחרונות. ב־2009 עמדו אלו על 2.7 מיליארד דולר בלבד, ירידה של 11.8% לעומת השנה הקודמת. כבר מזמן ברור לכולם בתעשייה שמשהו במודל הרווחים מפרסומות פשוט לא עובד.

Popular Science היה בין הראשונים להשיק אפליקציה לאייפד. הכתבות מעניינות והטקסט קריא, אבל האפליקציה לא משתמשת בסרטוני וידיאו, שהיו יכולים לספק חוויה עשירה יותר. מחיר גיליון: 2.99 דולרים Popular Science היה בין הראשונים להשיק אפליקציה לאייפד. הכתבות מעניינות והטקסט קריא, אבל האפליקציה לא משתמשת בסרטוני וידיאו, שהיו יכולים לספק חוויה עשירה יותר. מחיר גיליון: 2.99 דולרים Popular Science היה בין הראשונים להשיק אפליקציה לאייפד. הכתבות מעניינות והטקסט קריא, אבל האפליקציה לא משתמשת בסרטוני וידיאו, שהיו יכולים לספק חוויה עשירה יותר. מחיר גיליון: 2.99 דולרים

תכנים בתשלום באינטרנט הם הגביע הקדוש של אתרי המדיה ברשת מאז שזו נכנסה לשימוש של הקהל הרחב באמצע שנות התשעים. לא מעט אתרים ניסו לגבות תשלום על חלק או כל תוכניהם, ובהם אתר "הניו יורק טיימס", Salon.com, ואפילו ynet, שלתקופה לא קצרה היה פתוח לגולשים מחו"ל רק בתשלום.

אבל התפיסה של תוכן חינמי ברשת היתה מושרשת עמוק מדי, ולאורך זמן רק אתרים מקצועיים הצליחו לקיים מודלים של גביית כסף עבור תכנים. בשאר המקרים, הגולשים כבר הבינו שכדי למצוא תוכן איכותי ברשת לא צריך להתאמץ או לשלם. בנוסף, במקרים רבים הבלוגים והאתרים העצמאיים מספקים תכנים מוצלחים לא פחות מאלו של אתרי המדיה הגדולים.

לאחרונה זכו אתרים דוגמת ה־Times של רופרט מרדוק, שעבר לפני חודשים ספורים למודל בתשלום בלבד, להצלחה כלכלית. ואולם, מוקדם מדי לשפוט אם הצלחה זו תישמר לאורך זמן ואם גם אתרים אחרים יכולים ליהנות ממנה.

תכנים טובים לטאבלט עולים כסף
ירחון הטכנולוגיה "ויירד" הוא אחד המגזינים הראשונים לאייפד, שזכה לתשבוחות על יכולתו לנצל ביעילות את המדיום. הניווט קל ונוח, והמגזין כולל תוכן אינטראקטיבי, כמו מודלים תלת-מימדיים ואנימציה בלחיצה או בהזזה. מחיר גיליון: 3.99 דולרים ירחון הטכנולוגיה "ויירד" הוא אחד המגזינים הראשונים לאייפד, שזכה לתשבוחות על יכולתו לנצל ביעילות את המדיום. הניווט קל ונוח, והמגזין כולל תוכן אינטראקטיבי, כמו מודלים תלת-מימדיים ואנימציה בלחיצה או בהזזה. מחיר גיליון: 3.99 דולרים ירחון הטכנולוגיה "ויירד" הוא אחד המגזינים הראשונים לאייפד, שזכה לתשבוחות על יכולתו לנצל ביעילות את המדיום. הניווט קל ונוח, והמגזין כולל תוכן אינטראקטיבי, כמו מודלים תלת-מימדיים ואנימציה בלחיצה או בהזזה. מחיר גיליון: 3.99 דולרים

אבל עכשיו עידן חדש מגיע, ושני גורמים מרכזיים עתידים לבדל את הטאבלטים מאתרי אינטרנט רגילים: הראשון נובע מכך שמדובר בעולם מדיה חדש לגמרי. מסך המגע, הניידות, חיישני התנועה, מערכת ההפעלה הפשוטה - אלו ואחרים מכניסים את האייפד ודומיו לאזור שהחוקים וההרגלים שלו עדיין לא גובשו, ושהאקסיומה שלא צריך לשלם בו על תכנים טרם תפסה אחיזה.

הטאבלט מבית אפל מוביל כרגע את המגמה, בין השאר בשל היכולות המתקדמות שהוא מציע ובשל הפורמטים הרבים וההתאמה שדורש כל טאבלט אחר, למשל אלה המבוססים על אנדרואיד מבית גוגל.

 
למעשה, בזכות חנויות אפליקציות דוגמת האפסטור של אפל משתמשי האייפד כבר התרגלו לשלם על תכנים בדמות אפליקציות בתשלום. מכיוון שאותם מגזינים מגיעים למעשה כאפליקציות להורדה (לרוב בחינם עם גיליון לדוגמה, כאשר ניתן לרכוש גיליונות נוספים או מינוי מתוך האפליקציה), תשלום בעבורם משתלב יפה עם העולם שבו כבר נהוג לקנות משחקים ויישומים אחרים תמורת דולרים ספורים.

הגורם השני המבדל את טאבלטים מהסביבה האינטרנטית הוא אולי משמעותי יותר: בניגוד לרשת, לא כל אחד יכול ליצור תוכן איכותי לטאבלטים. מי שירצה לקרוא טקסטים מעניינים תמיד יוכל למצוא אותם בחינם באמצעות הדפדפן המובנה של המכשיר. אבל בשביל תכנים שבאמת מוציאים את המירב מהמכשיר - כאלו שמשלבים תמונות איכותיות, סרטוני וידיאו משובחים, מצגות אנימציה מושקעות, כולם ארוזים יחד בחבילה סקסית ומעוצבת - בשביל אלה צריך להשקיע כסף, והרבה.

מגזין הגברים Esquire מוציא מדי חודש גיליון מרהיב, הכולל סקירולת מוצרי אלקטרוניקה, ראיונות מתחכמים, ביקורות אופנה ומוזיקה וכתבות על נשים יפות. הפרסומות הקופצות נוטות להעיק. מחיר גיליון: 4.99 דולרים מגזין הגברים Esquire מוציא מדי חודש גיליון מרהיב, הכולל סקירולת מוצרי אלקטרוניקה, ראיונות מתחכמים, ביקורות אופנה ומוזיקה וכתבות על נשים יפות. הפרסומות הקופצות נוטות להעיק. מחיר גיליון: 4.99 דולרים מגזין הגברים Esquire מוציא מדי חודש גיליון מרהיב, הכולל סקירולת מוצרי אלקטרוניקה, ראיונות מתחכמים, ביקורות אופנה ומוזיקה וכתבות על נשים יפות. הפרסומות הקופצות נוטות להעיק. מחיר גיליון: 4.99 דולרים

תוכן שכזה דורש מערכת וידיאו שתצלם את הסרטונים, מומחי פלאש שיכינו את המצגות, גרפיקאים שיעצבו כל מהדורה באופן פרטני ומושך, וכמובן כותבים מוכשרים. בלוגר בודד או אתר קטן לא יכול לעשות את כל הדברים האלו, גם אתר גדול לא. כדי להעמיד גיליון כזה דרושה מערכת ייחודית שזו עבודתה ושעצמאית לא פחות ממערכת עיתון.

דור חדש של מגזינים

מספר מגזינים, שהותאמו בהצלחה לאייפד, כבר גילו שאפשר לזכות שם להצלחה: לפי מחקר של חברת המחקר Oliver Wyman, ב־2014 יגיעו הכנסותיהם בתחום הטאבלטים ל־3 מיליארד דולר. סכום יפה, אך לא מרשים בעולם המדיה. אבל המחקר לא בחן כלל את השפעתו של גורם שיכול לשנות משמעותית את התמונה: דור חדש של מגזיני ועיתוני טאבלט, כאלו שעוצבו במיוחד לפלטפורמה וש־Project הוא רק הראשון שבהם.

המגזין של ברנסון הוא הסנונית הראשונה, The Daily של מרדוק ינסה למתוח את הגבול גם לעולם העיתונים היומיים. לפי דיווחים, גם "הניו יורק טיימס" מפתח פרויקט דומה משלו, ואפשר להניח בוודאות שעוד גופי מדיה כבר צועדים בכיוון. מגזינים ועיתונים אלו, אם העומדים מאחוריהם יפעלו נכונה, יוכלו להציב סטנדרטים חדשים של אינטראקטיביות וצריכת תוכן. כך ירגישו המשתמשים שהוצאה של דולרים בודדים למגזין היא לא רק מוצדקת אלא אף הכרחית.

Martha Stewart Living הוא ממגזיני הלייף-סטייל המצליחים בארה"ב. בחודש שעבר הושק גיליון מיוחד שלו, שזמין רק באייפד. המגזין אינטראקטיבי ומעוצב בצורה ייחודית ומזמינה. מחיר גיליון: 3.99 דולרים Martha Stewart Living הוא ממגזיני הלייף-סטייל המצליחים בארה"ב. בחודש שעבר הושק גיליון מיוחד שלו, שזמין רק באייפד. המגזין אינטראקטיבי ומעוצב בצורה ייחודית ומזמינה. מחיר גיליון: 3.99 דולרים Martha Stewart Living הוא ממגזיני הלייף-סטייל המצליחים בארה"ב. בחודש שעבר הושק גיליון מיוחד שלו, שזמין רק באייפד. המגזין אינטראקטיבי ומעוצב בצורה ייחודית ומזמינה. מחיר גיליון: 3.99 דולרים

מי שכבר התנסה בכמה ממגזיני האייפד הקיימים שם לב למשהו המשותף לכולם: הם תואמים במדויק למידות הטאבלט של אפל. כדי לעבוד על טאבלטים אחרים, שלהם גדלי מסך שונים ויכולות שונות, יצטרכו מגזינים אלו לעבור התאמה לא פשוטה. אבל אין זה מקרה שכל התקציבים הגדולים מושקעים כרגע בטאבלט של אפל בלבד, נכון להיום הוא עדיין ההצגה היחידה בעיר.

טאבלטים אחרים, טובים ככל שיהיו, עוד לא התקרבו להצלחה או ליכולות שמציע אייפד. ומבחינת גופי המדיה השונים, אין כרגע סיבה להשקיע סכומים רבים ניכרים ביצירת מגזין בעבורם. גם אם בעתיד תשתנה התמונה, וטאבלטים מבוססי אנדרואיד, למשל, יעברו את נתח השוק של אייפד, עדיין תהיה ההשקעה הנוכחית מוצדקת: האייפד בצורתו הנוכחית יישאר פופולרי מאוד במשך זמן רב מאוד.

אחד המכשולים העומדים בפני פלטפורמות אחרות, ולכן גם בפני המפתחים, הוא שהמכשירים יגיעו מיצרניות שונות, יהיו בגדלים שונים ובעלי יכולות שונות, ולא ייהנו מאותה אחידות של מוצרי אפל. בעתיד הנראה לעין, נראה שהאייפד ימשיך להתבלט כמדיה בפניה עצמה, כזו שנפרדת מהטאבלטים האחרים ביכולות ובתכונות שהיא מספקת, וכזו שהפופולריות שלה מספיק גדולה כדי שגופי מדיה ישקיעו בה סכומי כסף אדירים.

אפליקציית Time אינה אינטראקטיבית כמו האחרות ברשימה, אבל דווקא הפשטות תורמת לחווית קריאה מצוינת. הפונט גדול וקטעי הווידיאו והסאונד מעשירים את החוויה - אך לא באים על חשבון התוכן. מחיר גיליון: 4.99 דולרים אפליקציית Time אינה אינטראקטיבית כמו האחרות ברשימה, אבל דווקא הפשטות תורמת לחווית קריאה מצוינת. הפונט גדול וקטעי הווידיאו והסאונד מעשירים את החוויה - אך לא באים על חשבון התוכן. מחיר גיליון: 4.99 דולרים אפליקציית Time אינה אינטראקטיבית כמו האחרות ברשימה, אבל דווקא הפשטות תורמת לחווית קריאה מצוינת. הפונט גדול וקטעי הווידיאו והסאונד מעשירים את החוויה - אך לא באים על חשבון התוכן. מחיר גיליון: 4.99 דולרים

 

ג'ובס ומרדוק צפויים להשיק ביחד

 

כשרופרט מרדוק ישיק את The Daily, הוא ככל הנראה לא יעשה את זה לבד. לפי דיווחים, ההשקה תתבצע במשותף עם אפל ומנכ"ל החברה, סטיב ג'ובס, באירוע שייערך בתקופה הקרובה.

 

במהלך האירוע ג'ובס ומרדוק יחשפו את העיתון החדש במשותף, שיתבסס על תשלום של 99 סנט לשבוע שתמורתם יתקבל גיליון חדש בכל יום. בנוסף, באירוע עתיד ג'ובס לחשוף גם מודל תשלומים חדש בחנות האפליקציות של אפל, המתבסס על דמי מנוי.

במסגרת מודל זה יוכלו המשתמשים לשלם סכום קבוע בכל חודש או שבוע, תמורת קבלת עדכונים קבועים לאפליקציה שהורידו. למשל — גיליונות חדשים של עיתון או מגזין.

מדובר במודל חשוב להצלחה של מגזיני אייפד, שכן הוא מחליף החלטות קנייה חוזרות ונשנות לפני רכישת כל מגזין בהחלטת קנייה אחת ורכישה חד־פעמית של מנוי. מודל זה יאפשר למשתמשים לקבל כל גיליון מיד עם הפצתו, ולחברות המדיה לסמוך על זרם תשלומים קבוע ויציב.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
2, קטן עכשיו אבל גדל, ובכל מקרה זאת עובדה שהמודל של להציע תכנים בחינם פשוט לא עובד
אז מה ההגיון לגוף מדייה להשאר עם מודל שאין בו רווחים? זה אולי כיף למשתמשים אבל לאורך זמן גם להם יהיה ברור שהאיכות והכמות לא מצדיקים את תשומת הלב (כן, תתפלאו, גם לזה יש מחיר, אולי לא בכסף אלא בזמן).
יוסי  |  08.12.10
2.
עם כל הכבוד - אייפד זה עדיין שוק קטן למדי
בהשוואה למספר האנשים שיש להם יכול לקרוא, מספר האנשים שיש להם גישה לדפדפן או אלה שיכולים להרשות לעצמם לקנות עיתון, או אפילו מגזין לייף סטייל יוקרתי. כי לקנות גיליון אחד או מנוי לויירד או טיים או המגזין של מרת'ה סטיוארט הוא בעל חסם כניסה נמוך בהרבה מזה של לקנות אפליקציה לאייפד. זו לא רק אוריינות, או ידיעת השפה או אפילו העדפות אישיות שמייצרות את הנישה, אלא גם הבעלות על המדיום היקר הזה - כלומר מדובר באופרציה יקרה מאוד בשביל שוק שהוא בסך הכל קטן בהרבה מהשוק הפונטנציאלי של המגזינים האלה בגרסתם המודפסת. אז אפילו שאייפד מגניב אחושילינג בעיני הכותב, לבוא ולהגיד שהנה המדיום מציל את המדיה כפי שהבטיח מנכ"ל אפל (האינטרסנט), זו הפרזה קשה. אייפד אולי מגניב, אבל עד שהוא לא יהיה מגניב כמו קיוסק מגזינים בטיימס סקוור ונגיש לאותו גודל של קהל הטרוגני, הוא לא באמת יציל כלום. בינתיים זה נראה שמי שמוכן לשלם על תוכן הוא גם מי שמוכן לשלם על אייפד, אבל עד שלא יוכח שמי שלא מוכן לשלם על אייפד ישוכנע גם הוא לשלם על תוכן, הוא לא הציל אפילו עץ אחד בברזיל.
קרנית , חיפה  |  07.12.10