אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - האוצר מתנגד לכך שאגד תחזיק בזכיינית סיטיפס צילום: ששון תירם

בלעדי ל"כלכליסט" - האוצר מתנגד לכך שאגד תחזיק בזכיינית סיטיפס

משרד האוצר טוען כי מכירת אחזקותיה של חברת ואוליה ברכבת הקלה בירושלים (5%) לאגד עלולה ליצור מונופול בתחבורה הציבורית בבירה

12.12.2010, 09:58 | ליאור גוטמן

משרד האוצר מסתייג ממכירת אחזקותיה של חברת ואוליה ישראל ברכבת הקלה בירושלים לידי קואופרטיב אגד, מתוך חשש לפגיעה בתחרות מפעילי התחבורה הציבורית בירושלים, כך נודע ל"כלכליסט". מאחר שפרויקט הרכבת הוא מסוג BOT (בנייה, תפעול והעברה לממשלה), לאוצר יש זכות וטו בנוגע לבעליו.

עסקת מכירת המניות של תאגיד התחבורה ואוליה (Veolia) ישראל לאגד נחתמה לפני כחודשיים, ובמסגרתה מכרה ואוליה 5% מהסכם הזכיינית סיטיפס לאגד תמורת כ־40 מיליון שקל. עם השלמת העסקה, קואופרטיב אגד יעניק שירות ליותר ממחצית משתמשי התחבורה הציבורית בירושלים. בחודש יוני האחרון הוצאו 17% מקווי אגד לידיים פרטיות, כחלק מתוכנית־אב באוצר להפרטת התחבורה הציבורית.

באוצר טוענים כי "בעת ההפרטה היתה הנחת עבודה שהרכבת לא תופעל על ידי אגד, אחרת היינו פועלים לשמירה על התחרות". עוד אומרים באוצר ש"אם אגד תפעיל את הרכבת הקלה, עלול להיווצר עיוות במערכת התמריצית של אגד כמפעיל יחיד בעיר. העיוות נובע מההבדלים בין הסכם הסובסידיה של אגד להסכם הזיכיון של הרכבת, ברמת הסבסוד וברמת רשת הביטחון שמעניק האוצר לפרויקט. מצב זה עלול לגרום לשינוי במחירי כרטיסי הנסיעה ולהסתת נוסעים מהרכבת לאוטובוס, לאחר שנת ההפעלה הראשונה".

 

מנהל הכספים של אגד יוסי צ'צ'קס מסר כי "באוצר ידעו על המגעים לרכישת חלקה של ואוליה". על טענת האי־תחרות אמר צ'צ'קס ש"אין קשר בין ההסכמים, כיוון שאוטובוס הוא משלים לרכבת ולא מתחרה בו. אני משוכנע שכשנשב וכשנבהיר את עמדתנו הוא תתקבל". מואוליה נמסר ש"העסקה צריכה לקבל את האישורים של כל הגורמים הרלוונטיים. אנו מקווים שהפרויקט ייצא לדרך, לרווחת התושבים".

תגיות