אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חדשות האלכוהול: אימפריית הוודקה

חדשות האלכוהול: אימפריית הוודקה

כשהחלפת היבואנים של המותגים סטולי ואבסולוט מטלטלת את שוק האלכוהול הישראלי, נחשף התפקיד המרכזי של הוודקה בארץ

12.12.2010, 13:10 | עמית יריב

בעוד שלושה שבועות, בתחילת ינואר, יושלם המהלך שאפשר לכנות "המפץ הגדול": יבוא מותגי חברת פרנו ריקאר יעבור מידי חברת הכרם לחברת טמפו. מותגי רמי קוונאטרו וסטוליצ'נייה יעברו מידי החברה הסקוטית לחברת הכרם, שקיבלה לידיה גם את הפצת מוצרי חברת ארודן, יבואנית וודקה ון גוך. הפרידה מפרנו ריקאר קשה במיוחד לחברת הכרם בעיקר משום שלצד פרנו נאלצה החברה להיפרד גם מאבסולוט, מותג הוודקה שבנתה יותר מ־20 שנה, ואילו נטישתה של סטולי את הסקוטית השאירה את היבואנית (בשלב זה) ללא מותג וודקה מוביל. העסקה יצרה מצב מוזר, כפי שמסביר גורם בכיר: "ליבואנים של שניים ממותגי ה'עבודה' החזקים ביותר, אבסולוט וסטולי, אין שום עניין לתמוך במותגים הללו, כשכל תמיכה שיווקית תסייע, בסופו של חשבון, ליבואן הבא".

בלב המאבקים האלה עומד משקה אחד מרכזי: הוודקה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המבוססים על נתוני המכס, יובאו לישראל ב־2009 יותר מ־10 מיליון ליטר וודקה, שערכם הכספי הגולמי יותר מ־25 מיליון דולר (!). לשם השוואה, באותה שנה יובאו כ־1.2 מיליון ליטר וויסקי, שערכם הכספי הגולמי כ־7.2 מיליון דולר בלבד.

קריר ונטול ריח

על פי נתוני היבואנים עצמם, ישראל נמצאת על המפה בלי שום פרופורציה לגודלו של השוק. "ישראל נמצאת במקום השני או השלישי בעולם בצריכת פינלנדיה במספרים מוחלטים, לא רק ביחס לגודל האוכלוסייה", מציינת אסתי אקרמן, מנכ"לית משותפת ובעלים של חברת מ. אקרמן, יבואנית פינלנדיה. "נמכרים כאן יותר בקבוקים מברוסיה, למשל. רק בארה"ב ובפולין הצריכה גבוהה יותר".

מותג אחר, וודקה ון גוך, מציג סיפור מעניין במיוחד: וודקת ה"אולטרה פרימיום" הזו, שנמצאת במקום גבוה ביותר במכירות בישראל, היא למעשה מיתוג ישראלי: "לקחנו Non-brand בעולם, ובנינו אותו בישראל כמותג בינלאומי, על ערכים של ייחודיות ושונות", מסבירה רותם נרדי־בוטל, מנכ"לית חברת ארודן, יבואנית ומשווקת ון גוך. התוצאה? מותג הוודקה שנמכר בהולנד בעיקר ברשת החנויות השייכת לבעלי המזקקה הפך כאן למותג־על פופולרי.

וודקה אבסולוט. נפרדת מחברת הכרם ועוברת לטמפו וודקה אבסולוט. נפרדת מחברת הכרם ועוברת לטמפו וודקה אבסולוט. נפרדת מחברת הכרם ועוברת לטמפו

מה מקור החיבה הישראלית לוודקה? גורמים בשוק מסבירים שהישראלים עדיין לא למדו לצרוך משקאות אלכוהוליים כבדים ועשירים בטעם. הוודקה, נטולת טעם וריח, נותנת לצרכן תחושה של משקה אלכוהולי בלי שיתמודד עם טעמי היישון הכבדים של וויסקי או קוניאק. ואילו נרדי־בוטל סבורה שהסיבה היא אקלימית: "וודקה, שאפשר לשתות גם קפואה, היא משקה קיצי. באירופה עוברים עם החורף למשקאות כבדים יותר כמו וויסקי וברנדי; מזג האוויר בישראל פחות מתאים למשקאות כאלה, ולכן צריכת הוודקה נשארת קבועה רוב השנה".

מה פירוש המונח "ברוט", שמופיע על בקבוקי יינות מבעבעים?

"ברוט" הוא מונח המציין את מידת המתיקות השיורית ביין. לפי תקנות הקהילייה האירופית, יין המוגדר "ברוט" יכול להכיל 0-12 גר' סוכר שיורי לליטר יין, כלומר יבש לחלוטין. יין מבעבע יבש (בדרגת Sec) יכול להכיל 17–32 גר' סוכר שיורי, ויין מתוק (Doux) - 50 גר' ומעלה.

יש לכם שאלה? כתבו ל־wine@calcalist.co.il .

תגיות