אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עכשיו זה רשמי: המדינה הלאימה את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

עכשיו זה רשמי: המדינה הלאימה את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

משרדי האוצר והתחבורה יהיו אחראים על בניית מערכת הסעת המונים במרכז ישראל. עלות הפרויקט - כ-11 מיליארד שקל, כאשר שנת השקת הפרויקט נקבעה על 2017

12.12.2010, 12:18 | ליאור גוטמן

ממשלת ישראל אישרה לפני שעה את הצעת המחליטים על הלאמת פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. הצעת המחליטים הוגשה על ידי שר האוצר, יובל שטייניץ, ועל ידי שר התחבורה, ישראל כץ, זאת בעקבות כישלונה לכאורה של הזכיינית המקורית של הפרויקט, חברת MTS, לבצע את הפרויקט.

הצעת המחליטים מקציבה 10.7 מיליארד שקל לסלילת הקו הראשון (הקו האדום) שיתחיל בפ"ת, יעבור דרך ת"א ויסתיים בבת-ים. עלות הסלילה אינה שונה מהותית מזו שתוכננה במקור, וגם תוואי המסילה לא שונה מעצם המעבר לבנייה ממשלתית. הגוף שיפקח על הפרויקט יהיה חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), כאשר שנת השקת הפרויקט נקבעה ל-2017. יצוין שבימים אלו כבר החלה נ.ת.ע בפרסום מכרזים לתחנות, קרונות ובניה מקיפה של הפרויקט.

דחייה של ארבע שנים

הכוונה להקים מערכת הסעת המונים בתל אביב נידונה כבר יותר מ-40 שנה. ראש עיריית תל אביב לשעבר רוני מילוא עוד הספיק להניח את אבן הפינה לרכבת במהלך שנות ה-90.

עם זאת, פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב יצא רשמית לדרכו בדצמבר 2006, אז נבחרה חברת MTS בהליך מכרזי ארוך וממושך. MTS הוא קונסורציום שמורכב מחמש חברות פעילות שמחזיקות בנתח שווה בחברה: אגד, אפריקה ישראל, סימנס, CCECC הסינית ו-CDS הפורטוגזית. במאי 2007 נחתם עמה החוזה הרשמי מתוך כוונה לסיים את הסגירה הפיננסית (השגת מקורות המימון) במאי 2008 ולהתחיל בביצוע העבודות.

השקת הפרויקט תוכננה לסוף 2013, זאת לאחר 66 חודשי עבודה במסגרתם תיחפר מנהרה באורך של כ-10 ק"מ תחת מרכז תל אביב, היא החלק התחתי היחיד בתוואי הרכבת. MTS טענה לאורך השנים שהמשבר הכלכלי של שפקד את העולם בכלל וישראל בפרט הקשה עליה למצוא את מקורות המימון, מה שהביא לשש דחיות במועד הסגירה הפיננסית. בדצמבר איימה המדינה שהיא מבטלת את דבר הזכייה. מאז ניהלו הצדדים מגעים למציאת פתרון אולם באוגוסט בוטל זיכיונה של MTS והמדינה חילטה את ערבויות MTS בהיקף של כ-140 מיליון שקל.

מאז המדינה ו-MTS נמצאים בהליך בוררות אותו מנהלים עו"ד אלי זהר, בועז אוקון ויהודית צור, במטרה למצוא פשרה שתבטל את הצורך בתביעות הדדיות ובטענה של גרימת נזק.

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר: "ביצוע הפרויקט במימון תקציבי יבטיח כניסה מהירה לשלב הביצוע בשטח ומימוש הפרויקט בהקדם האפשרי לטובת תושבי מטרופולין תל-אביב. בהחלטה היום מכירה ממשלת ישראל בפרויקט כאתגר לאומי המחייב התגייסות של כלל המערכות לטובת מימושו".

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ציין עוד כי מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב הוא הפרויקט החשוב ביותר בתחום התחבורה בישראל. "לצערי מימושו התעכב עד כה והחלטת הממשלה שאותה הובלתי הינה צעד חשוב וחיוני בהוצאתו לדרג של הפרויקט הגדול ביותר בתולדות המדינה". 

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
טוב מאוד. נמאס מהמשחקים של הזכיינים
לא יתכן שמי שזכה במכרז דורש הקלות וויתורים, אם היו נותנים לכולם את לוחות הזמנים ואת ההקלות ש MTS מקבלת כבר בשלב הגשת ההצעות למכרז, אולי עוד קבוצות היו ניגשות למכרז ומציעות הצעות טובות יותר. יש לחייב את המתמודדים במכרזים לחתום על הסכמי מימון מחייבים שיכנסו לתוקף מיידיי במקרה של זכיה. אם הבנקים יכולים לתכנן הלוואות שיפרסו על עשרות שנים, לא צריכה להיות להם בעיה לחזות את תנאי המימון בשלב הגשת ההצעות. הקרב עכשיו הוא על חילוט הערבויות ש MTS הפקידה ועל תביעות פיצויים, הם ינסו לשכנע את המדינה לוותר עליהן בתמורה לויתור מצידם על תביעות עתידיות נגד המדינה, אסור לוותר להם ושהם ישלמו על הנזקים האדירים שהם גרמו. המשבר הפיננסי פרץ אחרי מועד הסגירה הפיננסית המקורי.
נועם , תל אביב  |  12.12.10
6.
מענין כמה אנחנו הציבור כבר שילמנו על הביזיון הזה
עורכי דין כבר יש לקודמים נתנו מ 2008- 2013 לבנות אנחנו היום בסוף 2010 וחוץ מהאבן שמילא הניח בסוף שנות ה 90 לא נעשה כלום אני מאמין שעד 2017 יהיו עוד הרבה כאילו שיקבלו נתח מה 11 מילירד אבל רכבת אנחנו בטח לא נראה .. וכמובן גם אז לא יהיו אשמים .. כמובן זה לא כסף שלהם זה כסף שלנו
איל , מרכז  |  12.12.10
לכל התגובות