אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": השרים מעדיפים הטבות על פני קוד אתי תובעני צילום: עטא עוויסאת

בלעדי ל"כלכליסט": השרים מעדיפים הטבות על פני קוד אתי תובעני

נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס מאיר שמגר ניסח עם שני עמיתיו קוד אתי לחברי ממשלה, וזכה למחמאות מראש הממשלה. עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי ועדת השרים שמינה נתניהו לקדם את העניין, תצביע מחר על טיוטת קוד אתי מסורסת וחלקית

13.12.2010, 12:13 | תומר אביטל

מחר תתכנס ועדת השרים לכללי האתיקה של חברי הממשלה, כדי לאשר את הטיוטה הסופית של הכללים. המסמך, שנחשף כאן לראשונה, מראה כי ככל שזה נוגע לפעילותם - השרים מעדיפים כללים נוסח בית הלל, גם אם המשמעות היא מחיקה ושינוי כללים שניסחה ועדה ציבורית בראשות נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, מאיר שמגר.

בנימין נתניהו. נמנע הסיכוי למהפכה אתית, צילום: אורי פורת בנימין נתניהו. נמנע הסיכוי למהפכה אתית | צילום: אורי פורת בנימין נתניהו. נמנע הסיכוי למהפכה אתית, צילום: אורי פורת

ועדת שמגר הוקמה ביוני 2006 בעקבות בקשת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. שמגר כיהן בוועדה עם הפרופסורים אסא כשר וגבריאלה שלו, ובאפריל 2008 הם הגישו לממשלה טיוטת קוד אתי. באוקטובר 2009 הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים ועדת שרים לאתיקה, שתבחן את המלצת ועדת שמגר ותפעל להטמעת הקוד האתי. נתניהו הודה לשמגר על "העבודה המקיפה". לראשות ועדת השרים מונה שר המשפטים יעקב נאמן. חברי הוועדה הנוספים הם השרים אהוד ברק, גדעון סער, משולם נהרי, סטס מסז'ניקוב, דניאל הרשקוביץ ודן מרידור. בחודשים האחרונים החליטו חברי הוועדה לבצע שינויים רבים בקוד האתי המפורט שהציעו שמגר וחבריו, וסתמו את הגולל על הסיכויים למהפכה אתית משמעותית.

אחד השינויים הבולטים הוא החרגתו של נאמן מהכללים משום שהוא אינו חבר כנסת. שינויים נוספים: השרים החליטו לאפשר לעצמם להמשיך לקיים פעילות פוליטית ענפה תוך שימוש במשאבי המדינה; דוברי שרים יוכלו להמשיך ליחצן את פעילותם האישית ולא רק את הפעילות הממשלתית; השרים יוכלו להמשיך לעסוק בפעילות מפלגתית גם אם היא "גורעת מיכולתם למלא אחר תפקידם כשר"; ותבוטל המלצת שמגר "להימנע משימוש במשאבים ממלכתיים לצרכי בחירות ולתעמולה".

הטיוטה שתוגש מחר לוועדת השרים תפחית מאחריות השרים, אף ששמגר שם על כך דגש מיוחד. כך, למשל, הושמט סעיף המוודא שכל מידע מהותי יגיע לידיעת השרים, והוחלט ששר לא יישא באחריות לניגודי עניינים של נושאי משרות אמון בשירותו. שינויים נוספים הם השמטת החובה של ראש הממשלה לבצע בחינה מקצועית ואתית של מועמדים לתפקיד שר; הסתפקות ב"תיעוד סביר" של עבודת השרים במקום "תיעוד כהלכה"; מחיקת פרק על שקיפות המחייב שרים לדווח לציבור בפירוט על פעילותם; והוספת פרק מיוחד המאפשר לשרים להשתמש בנהגיהם ל"סיוע אישי".

הוגמשו גם הצעות שמגר בנוגע להצהרות ההון של השרים, קשריהם עם מנהלי תיקי ניירות הערך שלהם, והמגבלות על קבלת מתנות, שירותים וטובות הנאה במסגרת תפקידם. לבסוף, השרים החליטו כי בסעיף העוסק בדוגמה אישית, ייכתב כי "חבר הממשלה ישמש דוגמה אישית בכל אורחותיו", ללא התוספת של שמגר ולפיה: "חבר ממשלה ינהג בתפקידיו הרשמיים ובחייו הפומביים על פי אמות מידה גבוהות'".

חברי ועדת השרים מתכוונים ללבן מחר כמה נושאים שנותרו פתוחים. בין השאר הם מתלבטים לגבי הצעת שמגר לחייב חבר ממשלה להתפטר מיד לאחר שרשויות החוק מייחסות לו מעשי עבירה חמורים, ולגבי ההצעה לשלול מחברי ממשלה את זכות השתיקה בחקירה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
טחנות הצדק טוחנות לאט
- החוק עוזר רק לעוזריו: אם יש תרבות של אי קיום חוק, לא יעזור שיש חוקים. צריך שתהיה תרבות של קיום חוק. - החוק כללי מדי: החוק צריך להכיל מגוון של מקרים ולא להיות גמיש ואז יש בו פרצות אותן ניתן לנצל. "טיוטת הכללים" שהציגו לדיון כללית מדי. - הדבר החשוב ביותר: אחרי קביעת כללי אתיקה לחברי הממשלה הם יכולים לקבל אותם כהמינימום הנדרש, כ- "הרצפה" של המוסר. הם יכולים לטעון כי בצייתם להוראות "הכללים" הם עומדים גם במבחן לנורמות המוסר ( בדרישות קוד אתי ). מה שמעבר לחוק הוא מעל המינימום.. כל מה שבמסגרת החוק הוא מוסרי...
אנה , כרמיאל  |  13.12.10