אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ההחזר הכספי לצרכנים יפגע בעסקים קטנים" צילום: בלומברג

"ההחזר הכספי לצרכנים יפגע בעסקים קטנים"

במהלך דיון בוועדת הכלכלה נשמעו טענות נגד התקנות שיאפשרו קבלת החזר כספי בעת השבת מוצר, וייכנסו לתוקף החל ממחר. משרד התמ"ת: "התקנות ישונו תוך כדי תנועה"

13.12.2010, 11:39 | גילעד נס

לקראת כניסת תקנות חדשות העוסקות בהרחבת זכויותיו של הצרכן במקרים בהם הוא מבקש להחזיר מוצרים או שירותים שרכש, התקיים הבוקר (ב') דיון בוועדת הכלכלה, שבו העלו דוברים מטעם ארגונים המייצגים את העסקים טענות כנגד התקנות.

התקנות, שייכנסו לתוקפן מחר, מאפשרות לצרכן להחזיר מוצר בתוך 14 יום, אם לא נעשה בו שימוש, ולקבל את ערכו בכסף ולא באמצעות זיכוי. התקנות אף חלות על שירותים שונים, כגון שירותי סלולר, טלוויזיה, אינטרנט, חוגים וקורסים וכדומה.

לדברי נציגי הארגונים, בהם התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, ניסוחן של התקנות כיום צפוי לפגוע בעסקים רבים. בין השאר נטען כי בתי עסק קטנים ייפגעו מתקנות אלו בגין הצורך להעניק החזר כספי לגבי מוצרים מסויימים שעלות הטיפול בהם תגרום להפסד כספי למוכר. נושאים נוספים שלטענת הארגונים אינם מטופלים בתקנות הינם החזר עלות ההובלה ללקוח, מוצרים שהוצאו מאריזתם ולא ניתן לדעת באם נעשה בהם שימוש כגון מוצרי סלולר, החרגת תכשיטים בשווי מסוים לעומת אי החרגה של שעונים, ועוד.

כזכור, פלאפון וסלקום עתרו בשבוע שעבר לבג"ץ כנגד שר התעשייה והמסחר, בטענה כי לא ניתן לכפות עליהן לקבל ציוד סלולר שנפתח ונעשה בו שימוש. בג"ץ איפשר למדינה להשיב לטענות בתוך 60 יום, כך שהוא אינו מתכוון להוציא צו ביניים שיחריג מוצרים אלו בטרם יכנסו התקנות לתקפן.

גם ארגוני הצרכנים טענו כי על משרד התמ"ת להבהיר באופן פרטני את ההתייחסות למוצרים שונים, כיוון שבנושאים רבים הניסוח הינו עמום והצרכנים ובתי העסק צפויים להגיע בסופו של דבר להליכים משפטיים על מנת לפתור את הסוגיה.

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, אמר כי תקנות ההחזר הכספי הינן חלק ממהלך של חינוך הצרכנים, שמתלווה לרשות לסחר הוגן המוקמת בימים אלו במשרד. "אנחנו נתקן תוך כדי תנועה, כיוון שידוע לנו שהתקנות אינן מושלמות ולגורמים שונים יש הערות. על פי סקר שערכנו לאחרונה עולה ש-64% מעדיפים החזר כספי על פני זיכוי, ו-33% מהנשאלים אפילו העריכו שתהיה עלייה בצריכה לאחר כניסת התקנות לתוקף".

משרד התמ"ת פתח שני מוקדים שיענו על שאלות של הצרכנים ובעלי העסק, והוא יופעל כל עוד תהיה דרישה לכך. למרות הביקורת, אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, כי "זהו יום חג לציבור הצרכנים במדינת ישראל. התקנות הללו עברו לאחר שהחוק שהכין את התשתית עבורן זכה תמיכה של 52 חברי כנסת וללא מתנגדים, עובדה המדגימה את החשיבות שרואה הכנסת בתקנות אלו לטובת הצרכן". סגנית שר התמ"ת, אורית נוקד הוסיפה כי "הצרכנים קיבלו גלגלי עזר בחקיקה, ותרבות הצריכה בישראל תשתנה. אנחנו מאמינים שהשינוי יהיה טוב יותר לצרכנים וגם למוכרים. קיבלנו הערות, ואנחנו באים בנפש חפצה, ואם יהיה צורך לתקן, נתקן".

חבר הכנסת איתן כבל המליץ לרשויות העוסקות בצרכנות לעשות שימוש רב יותר באינטרנט ובמדיה החברתית על מנת להציף תלונות על בתי עסק שלא יעמדו בהוראות התקנות, וייכללו ברשימה שחורה שתובא לידיעת הצרכנים.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מס 6- זה לא רק זיכוי, זה כסף מזומן !
וזה ממש לא יפגע בעסקים הקטנים, כשאני קונה משהו אני לא אחזור "רק כדי להחזיר".. תמיד יש קונים בעייתיים וזה לא ישתנה! זה יפגע רק ב במוכר/מוכרת שרגילים לאמר "אוי כמה זה יפה לך את חייבת את זה" " אשתך תמות על זה" שעכשיו אותם קונים יגיעו הביתה, או לחברה, יקבל תגובה אמיתית ויוכלו ללכת להחזיר אם זה סתם משהו לא יפה, לא מתאים ולא נחוץ!
גלית  |  14.12.10
לכל התגובות