אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מהבוקר: תקנות ההחזר הכספי נכנסות לתוקף

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה גם לאסור התניית שירות בהתחייבות לתקופה קצובה; מנכ"ל משרד התמ"ת במסר לבעלי העסקים: "תקנות ההחזר הכספי ישונו תוך כדי תנועה"

14.12.2010, 08:27 | גילעד נס, תומר אביטל ואורנה יפת

היום (ג') ייכנסו לתוקף תקנות חדשות שמרחיבות את זכויות הצרכן במקרים שבהם הוא מבקש להחזיר מוצרים או שירותים שרכש. אך אתמול, בדיון בוועדת הכלכלה, העלו דוברים מטעם ארגונים המייצגים את העסקים טענות נגד התקנות.

התקנות מאפשרות לצרכן להחזיר מוצר בתוך 14 יום, אם לא נעשה בו שימוש, ולקבל את ערכו בכסף ולא באמצעות זיכוי. התקנות אף חלות על שירותים שונים כגון: שירותי סלולר, טלוויזיה, אינטרנט וחוגים. עם זאת, הלקוח יחויב בדמי ביטול בשיעור 5% מערך הקנייה או 100 שקלים - הנמוך ביניהם.

לדברי נציגי הארגונים, ובהם התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, הניסוח הנוכחי של התקנות צפוי לפגוע בעסקים רבים. בין השאר נטען כי כתוצאה מהתקנות ייווצר הפסד כספי לבתי עסק קטנים, בגלל הצורך להעניק החזר כספי על מוצרים מסוימים שעלות הטיפול בהם משמעותית.

הארגונים גם טוענים כי התקנות לא נותנות מענה לסוגיות כגון: החזר עלות ההובלה ללקוח, מוצרים שהוצאו מאריזתם ואי אפשר לדעת אם נעשה בהם שימוש כמו מוצרי סלולר, החרגת תכשיטים בשווי מסוים אך אי־החרגה של שעונים, ועוד.

כזכור, פלאפון וסלקום עתרו בשבוע שעבר לבג"ץ נגד שר התעשייה והמסחר, בטענה כי לא ניתן לכפות עליהן לקבל ציוד סלולר שנפתח ונעשה בו שימוש. בג"ץ אפשר למדינה להשיב לטענות בתוך 60 יום, כך שהוא אינו מתכוון להוציא צו ביניים שיחריג מוצרים אלו בטרם ייכנסו התקנות לתוקפן.

מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי אמר ביחס לטענות נגד התקנות החדשות כי "אנחנו נתקן תוך כדי תנועה, כיוון שידוע לנו שהתקנות אינן מושלמות ולגורמים שונים יש הערות. על פי סקר שערכנו לאחרונה, עולה ש־64% מעדיפים החזר כספי על פני זיכוי,

ו־33% מהנשאלים אפילו העריכו שתהיה עלייה בצריכה לאחר כניסת התקנות לתוקף". משרד התמ"ת פתח שני מוקדים שיענו על שאלות הצרכנים ובעלי העסקים, והוא יופעל כל עוד תהיה דרישה לכך. סגנית שר התמ"ת אורית נוקד אמרה כי "הצרכנים קיבלו גלגלי עזר בחקיקה, ותרבות הצריכה בישראל תשתנה. אנחנו מאמינים שהשינוי יהיה טוב יותר לצרכנים וגם למוכרים".

חבר הכנסת איתן כבל המליץ לרשויות העוסקות בצרכנות לעשות שימוש רב יותר באינטרנט ובמדיה החברתית כדי להציף תלונות על בתי עסק שלא יעמדו בהוראות התקנות, וייכללו ברשימה שחורה שתובא לידיעת הצרכנים.

איסור על התקשרות לתקופה קצובה

בתוך כך אישרה אתמול ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק שתאסור על חברות לחייב צרכנים בהתקשרות לתקופה קצובה, כתנאי לקבלת השירות. את החוק הגיש ח"כ כבל. על פי ההצעה, בכל התקשרות יחויב הסוחר להציע לצרכן מסלול ללא התחייבות. עם זאת, החוק יאפשר במקביל הצעת עסקאות קצובות אם הצרכן יהיה מעוניין בכך. הקנס על הפרת החוק יעמוד על עד 10,000 שקל.

הצעת החוק צפויה להשפיע לטובה על צרכנים שמתחייבים בחוזים ארוכי טווח מול חברות דוגמת מכוני כושר, ספקיות מים מינרליים, גופי תקשורת ועיתונות, ספקיות אינטרנט וכו'. לגבי חברות התקשורת, הרי שכבר כיום מחויבות חברות הסלולר, בזק וחברות הכבלים והלוויין להציע מסלולים ללא התחייבות. בבזק יש מסלולים ללא התחייבות בתחום הטלפוניה וכך גם באינטרנט, וגם HOT ו־yes השיקו באוקטובר האחרון מסלולים ללא התחייבות. ח"כ כבל הכריז אתמול כי "מדובר במהפכה צרכנית. צרכנים לא יחויבו לעסקאות ממושכות כדי לבצע התקשרות כלשהי".

יצוין כי תחילה הפילו השרים את החוק, אולם שר התקשורת משה כחלון הגיש ערר, שאתמול כאמור התקבל בוועדת השרים. מחר תאשר הכנסת את החוק בקריאה טרומית, ומשם הוא יעבור להכנה להמשך חקיקה בוועדת הכלכלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
המצב הופך לגרוע יותר
כמו בכל דבר שהם נוגעים בו - המצב הופך לגרוע יותר , הלקוח יחוייב בדמי ביטול בשיעור 5% מערך הקנייה או ב 100 שקלים - הנמוך ביניהם. שוב חוקק חוק נגד הצרכנים. זה באמת חג לבעלי העסקים .האם זה החוק שחברי הכנסת מתהדרים בו.נקווה שדברים אחרים הם עושים טוב יותר
גבי , מרכז  |  14.12.10
2.
ללא התחייבות זה טוב... אבל מה עם המחיר הגבוה של החבילות
כשאתה בא לקחת ללא התחייבות אז המחיר הוא גבוה משמעותית, ואז לעומת מחיר ההתחייבות אתה מבין שאין לך הרבה ברירות אלה להתחייב, אתה נאנס לעשות זאת. לדעתי צריכים להגביל את ההפרשים בין מחיר עם התחייבות למחיר ללא התחייבות ב5%. ככה השיקול באמת יהיה שלנו.
אסף בן עטיה , באר שבע  |  14.12.10