אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לו הבגרות במתמטיקה יכלה להציף רחובות צילום: אוראל כהן

לו הבגרות במתמטיקה יכלה להציף רחובות

הנזקים מהסופה אמנם עצובים, אך קוסמטיים. יהיה אפשר לתקן אותם. את הנזקים במערכת החינוך לא יהיה אפשר לשקם ללא שינוי מחשבתי דרמטי ומיידי

15.12.2010, 07:46 | שאול אמסטרדמסקי

הנה חיתוך מצב רגעי של מדינת ישראל, דצמבר 2010, ממעוף הציפור: ירדו כאן גשמים למשך יומיים והרוח נשבה במקצת. אירוע בקנה מידה אירופי משול לשיהוק מטאורולוגי. התוצאות בישראל: המזח בנמל קיסריה קרס ואתר מורשת תיירותי בן 2,000 שנה נמצא בסכנה. אלפי משפחות סבלו מאי־אספקת חשמל רצופה במשך יותר מיממה. שובר הגלים מול נמל תל אביב לא עמד בנטל, וחלקו הצפוני של הנמל נפגע באופן חמור. רחובות רבים הוצפו וניזוקו.

גם עשן השריפה הגדולה ביערות הכרמל עדיין מתאבך: חברות הביטוח עוד מתכתשות מי יפצה את הנפגעים, הפוליטיקאים ממשיכים לגלגל את האחריות אף שמבקר המדינה הצביע על הנאשמים המרכזיים, ותהליך השיקום יימשך שנים. לכל הנזקים הללו אחראים סדרי עדיפויות לקויים, נורמות תקצוב וניהול שמבקר המדינה קבע כי הן פסולות, והרבה מאוד אוזלת יד אנושית.

שוב הידרדרות בחינוך, שוב דחייה בחוק

אבל אלה רק הנזקים המיידיים, הנראים לעין. אם היה מיקרוסקופ מתוחכם מספיק שיבחן לעומק את החברה הישראלית בואכה שנת 2011, ממדי הנזק המצטבר לרקמות העדינות של החברה היו מתגלים כמבהילים. ברקמה החינוכית, ממדי הנזק איומים. בשבוע שעבר הוכיחו תלמידי ישראל בפעם השלישית שהישגיהם בלימודים, בהשוואה בינלאומית, הולכים ומידרדרים. ההחמרה ניכרת בעיקר בתחום המתמטיקה, שבו נרשמה ירידה של שני מקומות, למקום ה־42 מתוך 65 מדינות. אלא שהנתונים המדכאים האלה לא שכנעו את שר החינוך או את נבחרי הציבור שצריך לעשות משהו. לראיה, הכנסת החליטה השבוע לדחות בפעם השישית את יישום חוק יום לימודים ארוך לשנת 2015. וגם אז הוא יידחה שוב ושוב, וזאת אף שפוטנציאל התועלת למדינה מיישום החוק אדיר.

ואם לא די בכך, האוצר מבקש לדחות את יישומו של חוק נוסף, שנועד לאפשר לתלמידים בבתי הספר היסודיים ללמוד את מקצועות הליבה בקבוצות קטנות יותר. גם יישום החוק הזה נדחה כמה פעמים בעבר, וככל הנראה גם הפעם תיתן הכנסת יד לרשלנות זו. הנימוקים, בשני המקרים, הם תקציביים כמובן.

דרושים: לחץ ציבורי ומנהיג נחוש

באופן אירוני, דווקא מי שהיה הממונה על התקציבים במשרד האוצר, רם בלינקוב, נאם אתמול בוועידת הגליל בדיוק בנושא זה. לדבריו, "ההוצאה הלאומית בפריפריה עומדת על 3,000 שקל לילד בלבד לעומת 9,000 שקל בתל אביב, וזה כולל את התוספות של הרשויות המקומיות". בלינקוב יודע היטב על מה הוא מדבר. לזכותו נציין כי הוא ניסה לשנות את מפת סדרי העדיפויות ולהשקיע יותר תקציבים בפריפריה, אולם התוכנית שהגיש נקברה עם חילופי השלטון שהובילו לבסוף להתפטרותו.

בשורה התחתונה, הנזקים מהשריפה והסופה לתשתיות אמנם עצובים, אך קוסמטיים. יהיה אפשר לתקן אותם עם קצת רצון ולא יותר מדי תקציב. הכשלים המערכתיים יתוקנו, אולי, אם יהיה מספיק לחץ ציבורי ומעקב של התקשורת. את הנזקים במערכת החינוך - נזקים מעשי ידי אדם שגודעים בכסילות גמורה את דור העתיד של המדינה - לא יהיה אפשר לשקם ללא שינוי מחשבתי דרמטי ומיידי. לשם כך דרוש מנהיג נחוש שעיניו בראשו. בישראל של דצמבר 2010 אין כזה בנמצא.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
שימשיכו להשקיע במקומות בהם לא מלמדים לימודי ליבה. הכל יהיה בסדר...
כשהמשיח יבוא על חמור לבן. אני מקווה שעד שהוא יבוא עדיין תהיה לנו מדינה, כי כבר היום 52% מתלמידי כיתה א' לומדים מחוץ לחינוך הממלכתי, כלומר: חרדים וערבים. זה אומר שעוד 12 שנה לא יהיה מי שיחזיק את המדינה לא מבחינה בטחונית ולא מבחינה כלכלית, זה ממש קרוב. מדינה מתאבדת.
r  |  15.12.10
7.
הנה דרך לשינוי דרמטי
כבוגר כיתת מחוננים בעבר, למדתי שכשחושבים קצת מחוץ לקופסה אפשר לעשות הרבה דברים גם אחרת. אחרי נסיון של יותר מחמש עשרה שנה בהוראה פרטית הקמתי את האתר שלנו שבו יש שיעורים במתמטיקה בחינם : www.Thales.co.il תלמידים מכל השכבות, אפילו כאלו שלא גרים מרכז ת"א, יכולים להנות מעצמת האינטרנט ולקבל עזרה סופר מקצועית כבר עכשיו. מי שרוצה פרטים נוספים - יש צור קשר בתוך האתר.
אוהד ניניו  |  15.12.10
6.
לא שיכנעת אותי
האם יום לימודים ארוך יפתור את כל תחלואי הנוער? לא נראה לי קשור כל כך. לפני 20 שנים ויותר לא למדו ביום לימודים ארוך והתוצאות היו טובות יותר. להיפך, ריכוז בני נוער במקום אחד למשך זמן ארוך מדי גורמת רק לצרות. תוסיף קצת וודקה, שעות חשכה, כניסה לדיסקוטק ויש לך דקירה. בעיני הכל קשור לסמכות הורית. יציאת ההורה השני (בד"כ האם) בחברה המודרנית לשוק העבודה גורמת למצב בו הילד בדרך כלל חוזר לבית ריק ומשם לחברים או לרחוב כאשר ההורים מפקחים על הנעשה מהטלפון במשרד. ניפגש ב 20:00. זה לא נקרא חינוך. על אחד מההורים (האב או האם) להימצא תמיד בבית כאשר הילד חוזר מבית הספר (במיוחד בגילאים הנמוכים). עליו להקנות לילד הרגלים של אכילה (אתה רואה יש גם קשר להשמנה כתוצאה מאכילה בלתי מסודרת) מנוחה קלה, שיעורי בית והכנה למבחנים כמו גם הליכה לחוגים וגם לחברים כמובן. תאמינו לי, יש זמן להכל! על ההורה לשאוף מהילד להשקעה תוך מתן פידבקים חיוביים (אך לא רכישת מוצרים חומריים) ועזרה מתמדת . אפילו אם ההורה לא ממש מבין הוא יכול לתרום את השקפתו ודעתו לעצם המשימה. יש לתת גיבוי למורה (אלא אם מדובר במצב קיצוני של התעמרות). לי הייתה מורה כזו וזה רק דירבן אותי להצליח על אפה וחמתה וזה מה שקרה (לא הייתי נותן לה למצוא איפה אפשר להוריד לי נקודות) רק באופן כזה וגם במחיר של ירידת הכנסה מסויימת נבריא את החברה החולה הזו שהכסף בה הוא האלוהים והמדד להכל והריצה אחריו כה מקודשת. גם כאן תאמינו לי (ואני קפיטליסט ולא איזה גורו מנותק מהמציאות) חינוך הילדים שווה יותר כסף לא רק כמטאפורה. (חיסכון במורים פרטיים, באוכל בחוץ, בשיחות בבית הספר על חשבון העבודה וכו'). יאללה - תצליחו...
רותם , ת"א  |  15.12.10
5.
לישראל יש רק יתרון אחד בתחרות העולמית
אין לנו גודל, אין לנו נפט, אין לנו מרחבים אינסופיים. יש לנו רק יתרון אחד - אנשים חכמים, יצירתיים, בעלי יכולת לחשוב מחוץ לקופסה ובעלי יכולת ליצור קשרים חברתיים. הדרך היחידה לשמר ולהגדיל את היתרון הזה היא באמצעות מערכת חינוך מתפקדת. לצערנו חנקו אותה למוות בשנות ה- 80. את האסון נראה בעשור הבא כשבוגרי מערכת החינוך של שנות ה- 90 וה- 00 יגיעו לשוק העבודה ובוגרי העשורים הקודמים יצאו לפנסיה. ככה זה בחינוך - התוצאות נראות דור אחד אחרי ההשקעה. במדינה בה ראשי ממשלה מתחלפים כל שנתיים-שלוש מי מסוגל להסתכל על 25 שנה קדימה? החוסן הלאומי שלנו תלוי ביכולת הכלכלית שלנו כמדינה וזו תלויה באיכות החינוך. מי שלא משקיע היום בתיקון המעוות, וקונה עוד חמקןניםבעוד 200 מיליון דולר למטוס, שלא יתפלא אם בעוד 10 שנים לא יהיה לנו מרחב דיפלומטי להפעיל את החמקנים האלה.
אלעד  |  15.12.10
לכל התגובות