אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחירי הדיור  צריכים לרדת לקרקע

מחירי הדיור צריכים לרדת לקרקע

הפתרון לנסיקת מחירי הדירות - הוצאת מכרזים לקבלנים בשיטת "המחיר למשתכן"

17.12.2010, 08:50 | גד הרן

נסיקת מחירי הדירות ומצוקת הדיור של זוגות צעירים ומעוטי הכנסה התפתחה למשבר ברמה לאומית. הסיבות לכך מגוונות, אולם עיקרן נעוץ בהתנהלות הנהגת המדינה, אשר מפגינה אוזלת יד מחפירה בטיפול בבעיה.

ממשלת ישראל הינה בעלת הזכויות ברוב הקרקעות בארץ ומחזיקה למעשה במונופול על עתודות הבנייה שלנו. אולם במקום להשתמש בכוחה זה בכדי לפתור את בעיות החברה, היא משתמשת בהם כדי להגדיל את תקציבה. המדינה גבתה בשנים האחרונות סכומים בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בגין עליית מחירי הקרקעות בלבד, ומנגד קיצצה בתקציבי משרד השיכון בעשרות אחוזים. משרד השיכון, שיזם בעבר בניית עשרות אלפי דירות, מתמקד עתה, עם תקציבו המצומצם, בבנייה לחרדים ומעבר לקו הירוק.

ממשלות ישראל הפקירו את שוק הנדל"ן בידיהם של גורמים שונים, בהם יזמים, בעלי הון, קבלנים, וראשי רשויות מקומיות, המעדיפים בנייה למגזר המבוסס כדי למקסם את רווחיהם. כתוצאה מכך, נוצר מחסור אדיר בדירות קטנות וזולות המיועדות לזוגות צעירים בתחילת דרכם ולמעוטי הכנסה.

כיום אנו עומדים במצב בו כלו כל הקיצין ומדינת ישראל נדרשת להפעיל לאלתר תוכנית חירום לאומית לפתרון משבר הדיור, שתתן מענה לכלל אזרחי המדינה ולא רק לאמידים שבהם. תוכנית החירום צריכה לכלול בנייה מהירה של שיכונים על אדמות המדינה, וזאת באמצעות הוצאת מכרזים לקבלנים בשיטת "המחיר למשתכן", בניטרול מחיר הקרקע.

שיטת "המחיר למשתכן" הינה כלי קיים בשימוש משרד השיכון, אלא שהמשרד משתמש בו במשורה מסיבות בלתי מובנות. ניטרול מחיר הקרקע הינו מרכיב קריטי בהוזלת הדירות. עלות הקרקע תירשם בספרי האחוזה כמשכנתה עומדת, והמשתכנים ישלמו דמי חכירה חודשיים או שנתיים על-פי קריטריונים שונים.

אין ספק כי תוכנית חירום כזו תוזיל את מחירי הדירות לזוגות צעירים ומעוטי הכנסה בעשרות אחוזים. בה בעת היא תקטין את הצורך לקחת משכנתאות מסוכנות, תפנה הכנסה פנויה להעלאת רמת חיים, ותיצור אופק של תקווה. כל המשק ייצא נישכר עם הורדת איום בועת הנדל"ן ללא העלאת ריבית, ועידוד הפעילות במשק עקב הגדלת נפח הבנייה.

כיוון שהתוכנית תופעל רק על קרקעות מינהל, ובאופן מוגדר לאותו פלח אוכלוסיה שממילא אינו לוקח כעת חלק בשוק הנדל"ן, לא ייפגעו המשקיעים וקוני הדירות שהשקיעו כספם עד כה. זהו מרכיב חשוב ביותר, בניגוד להצעות סרק של מתן מענקים ומשכנתאות מוגדלות, אשר יגדילו את מספר הקונים בשוק ויעלו את המחירים.

רק המדינה יכולה לפעול בהיקף הנדרש בכדי לצמצם את הפיגור שהצטבר בארץ לאורך שנים. על ממשלת ישראל לשוב וליזום בניית דירות בכל הארץ ולפעול במקביל להקמת תשתיות תעסוקה חינוך ותחבורה.

אנו עומדים במצב בו הדור הצעיר שלנו מאבד כל תקווה לבנות את עתידו בארץ, ברמת חיים סבירה, וחווה תסכול והתמרמרות עזה. אם לא נתעורר כעת ונפעל באופן מיידי למתן פתרונות דיור מתאימים לאוכלוסיה צעירה, לבעלי זכאות או הכנסה מעוטה, אנו עלולים למצוא עצמנו במדינה שבה באמת הולך ופוחת הדור. בועת הנדל"ן אולי תתפוצץ בסופו של דבר, אך תוצאותיה עלולות לפורר את החברה הישראלית עוד קודם לכן.

*הכותב הוא יו"ר תנועת עמ"י (עתיד מדינת ישראל)

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
דיור בר-השגה: הגדרה מתוך אתר משרד השיכון
דיור בהישג יד: כחלק מתפיסה חברתית - כלכלית, המבקשת לצמצם פערים בין מגזרים באוכלוסייה, וכמענה ל"כשל שוק" שהולך ומחריף בשוק הדיור, מקדם משרד הפנים מדיניות של דיור בהישג יד. בעיקרה, נועדה מדיניות זו להבטיח אספקת דיור נאות בסביבת מגורים הולמת במחיר סביר, וזאת למגוון אוכלוסיות, ובכך לתת מענה בנושא הדיור לצרכים שונים וליכולות שונות של אוכלוסיות מגוונות. המדיניות המתגבשת נשענת על הוראה שהוגדרה בנושא בתמ"א 35 ונתמכת גם במחקר שיזם המשרד עם הטכניון, בראשות פרופ' רחל אלתרמן ובשיתוף ד"ר אמילי סילברמן וד"ר חיים פיאלקוב, הכולל גם סקירה בינלאומית לנושא דיור בהישג יד. על בסיס כל אלה עולה, שלצורך קידומה ומימושה של מדיניות ויעדים אלו נדרשות הפעולות הבאות: 1. אמידת צרכים וגיבוש מסמך מדיניות דיור בכל ישוב / אזור. במסמך זה, שיערך ע"י הרשות המקומית, ויהווה חלק מתכנית המתאר ליישוב, יוגדר תמהיל גודלי הדירות הרצוי בכל אזור ואזור, וזאת על בסיס בחינת מלאי יח"ד הקיים במקום (היקף/גודל/מיקום), הצרכים והדרישות (זיהוי והגדרת אוכלוסיות היעד הזכאיות להטבה) ומגמות עתידיות. 2. פיתוח ושכלול ארגז הכלים למימוש מדיניות דיור זו, ובכללם כלים תכנוניים, מינהליים, משפטיים, פיננסיים, אשר מופעלים במשולב. בין אלה ניתן למנות, לדוגמה, הקצאת קרקעות מדינה במחיר מופחת לטובת דיור בר השגה, פטורים / הנחות מאגרות, מיסים, היטלים (השבחה ופיתוח), תמריצי תכנון כגון הגדלת זכויות בניה, הפקעת מקרקעין לצרכי דיור בהישג יד, הסכמים עם יזמים, הוראות של תמהיל דיור חברתי, מדיניות תכנונית לאומית בדבר צפיפויות בינוי, חובת שיפוי ביח"ד בהישג יד בגין השפעה על פיתוח חדש ועוד. הכל זמין שריר וקיים "רק" לא מופעל!!!!!!!!!
דוד רומנו , חיפה  |  19.12.10
12.
הפתרון פשוט
ידידיי הטוקבקיסטים וכותב המאמר המלומד מציעים פתרונות מינוריים ופשטניים לבעיה סבוכה. יש בישראל יותר מדי אנשים. באופן טבעי, הדבר מוביל לעלייה במחירי הדיור. מכאן, שהפתרון לבעיה נעוץ בהפחתה הדרגתית אך ברורה של מספר התושבים בישראל. בוודאי תסכימו אתי, שהסיבה לכך שבעבר המחירים היו נמוכים יותר נעוצה בעובדה שבמדינה היו פחות תושבים. על כן, הפתרון פשוט. על הממשלה לעשות כל שביכולתה לעודד הגירה, ובייחוד מאזור המרכז ובייחוד בייחוד מרמת גן (עיר נעוריי). עד כאן.
י. , ארה"ב  |  19.12.10
10.
מי המפלגה הסוציאליסטית
העבודה היא מפלגת עשירים בכסות סוציאליסטית הדואגת רק לעשירונים העליונים ... מרץ מפלגה סוציאליסטית הדואגת רק לכספים ולקרקאות של חברי הקיבוצים העשירים המפלגות הדתיות דואגות רק לדתיים ... המפלגות הערביות דואגות רק לערבים ... קדימה דואגת רק לחברי המפלגה ולחבריהם לטובות הנאה ...הימין קיצוני לא רלוונטי ... אז מי נשאר ישראל ביתנו והליכוד, בבחירה בין שתי מפלגות אלו ... אבחר את הליכוד
יורם מראשון  |  18.12.10
לכל התגובות