אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עומרי אבני: "ציבור הנוסעים צריך את בטיחות הטיסה וזו לא ניתנת לו בפרק ז' בחוק הטיס" צילום: shutterstock

עומרי אבני: "ציבור הנוסעים צריך את בטיחות הטיסה וזו לא ניתנת לו בפרק ז' בחוק הטיס"

יו"ר אגודת פקחי הטיסה אמר את הדברים במהלך דיון נוסף בוועדת הכלכלה בהצעת חוק הטיס. היום החלו לדון בפרק ז' העוסק בחקירת אירועי בטיחות, ואבני הציע לפצל אותו מהחוק ולדון בו בנפרד

21.12.2010, 11:18 | יסמין גיל

"ציבור הנוסעים צריך את בטיחות הטיסה, ובטיחות הטיסה לא ניתנת לו בפרק ז' של הצעת חוק הטיס החדש", כך אמר הבוקר (ג') יו"ר אגודת פקחי הטיסה, עומרי אבני, במהלך דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק הטיס.

היום החלו לדון בפרק ז' בחוק המוצע, שעניינו חקירת אירועי בטיחות. "עד היום שמענו ניסוחים ופלפולים של הצעת החוק", אמר אבני, "עכשיו הגיעה שעת האמת מבחינת הוועדה: פרק הבטיחות. אלא שלא נוכל להשיג בטיחות טיסה באמצעות ניסוחים משפטיים, ולכן יש לי הצעה: בואו נפצל את פרק ז' ונוציא אותו מהחוק. שתוקם ועדה שתחשוב מה עושים עם הפרק הזה".

אבני התייחס גם למשרד חוקר התאונות האוויריות הראשי, שנמצא במשרד התחבורה, ולצורך להוציאו משם על מנת שיפעל כגוף עצמאי: "בואו לא נמציא את הגלגל מחדש, נוציא את משרד החוקר הראשי מהמקום שבו הוא נמצא במשרד התחבורה, ונקים רשות חקירות עצמאית", אמר אבני.

גם מבקר המדינה תמך בהצעה זו: בדו"ח לבדיקת בטיחות התעופה האזרחית שפורסם בספטמבר, המליץ המבקר למשרד התחבורה לבחון אפשרות הקמת גוף חקירה חיצוני, שאינו כפוף למשרד ממשלתי. זאת, בדומה ל-NTSB שהינה רשות אמריקאית עצמאית ובלתי תלויה העוסקת בחקירת תאונות בתחומי התעבורה השונים ובהם תעופה, דרכים ונהיגה, מסילות ברזל, רכבות, וספנות. לפי נתוני החוקר הראשי בדו"ח המבקר, זהו מודל המיושם ב-40 מדינות.

אריה עוז, לשעבר קברניט באל על ומי שהיה חבר ועדת לפידות לבדיקת בטיחות התעופה בישראל שהגישה מסקנותיה למשרד התחבורה בסוף 2007, אמר: "החוקר הראשי חייב להיות גוף עצמאי לחלוטין, ולא נתון לעיכובים מכל גורם שהוא. ועדת לפידות תמכה בהפרדתה של הרשות החוקרת שחייבת להיות עצמאית, עם תקציב, עם ייעוץ משפטי, מנותקת לחלוטין - לפחות בזמן החקירה - מהמשרד בירושלים. אחרת אי אפשר להגיע במהירות לתוצאות המתבקשות. אין מנוס ממה שקורה בעולם הרחב: היום יותר ויותר מדינות קובעות שיש הפרדה מוחלטת בין רשות התעופה האזרחית ובין הגוף החוקר. אנו מצאנו שבמצב הנוכחי רק 11% מהמלצות החוקר הראשי קיבלו התייחסות מרשות התעופה האזרחית (רת"א). אני עצמי, כשחקרתי בעבר אירוע והפניתי אצבע מאשימה כלפי רת"א, קיבלתי איומים במטרה לשנות את הנתונים. זה חייב להיות נקי לחלוטין".

החוקר הראשי במשרד התחבורה, יצחק רז, דיבר על תקציב משרדו ואמר: "התקציב השנתי שלי על הנייר הוא 250 אלף שקל. הבעיה שכל בדיקה הכי פשוטה במעבדה יכולה לעלות 10 אלף שקל. יש לי בעיה הרבה פעמים להוציא הוצאה כספית מיידית: להגיד למישהו 'לך תצלול למסוק, תביא לי את השעונים'. אלו דברים שיש לפתור וזה בעייתי".

ח"כ יצחק וקנין, בעומד בראש דיוני הצעת חוק הטיס, צילום: אלכס קולומויסקי ח"כ יצחק וקנין, בעומד בראש דיוני הצעת חוק הטיס | צילום: אלכס קולומויסקי ח"כ יצחק וקנין, בעומד בראש דיוני הצעת חוק הטיס, צילום: אלכס קולומויסקי

על כך ענה לו ח"כ יצחק וקנין, העומד בראש דיוני הצעת חוק הטיס החדש: "אם יש לו 250 אלף שקל, מה הוא כבר יכול לעשות עם זה? מאחר שכל כולי בחוק הטיס ויש לי רצון שזה יסתיים בטוב, הכוונה שלי לסייע שהמערכת תתפקד נכון עם עצמאות תקציבית. אבל להגיע למצב שנהיה כמו בארה"ב? זו מדינה שונה מאיתנו".

אישור הצעת חוק הטיס החדש הוא אחד המהלכים העיקריים לקראת חזרת בטיחות התעופה האזרחית של ישראל לדירוג הגבוה, קטגוריה 1, של מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) - דירוג שהורד לפני שנתיים בדיוק. החוק המוצע מסדיר את העיסוק של כלל הגורמים הפועלים בענף, בין היתר בנושאים כמו הגדרת סמכויות רת"א ויכולת האכיפה שלה, חקירת אירועי בטיחות ורישוי עובדי טיס, חברות תעופה, שדות תעופה ובתי ספר לטיסה.

תגיות