אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לישראל תפקיד בולט יותר ב-AOL החדשה" צילום: אוראל כהן

"לישראל תפקיד בולט יותר ב-AOL החדשה"

AOL, שנחשבה לכבשה השחורה של ההייטק בארה"ב, מנסה עכשיו להפוך למובילת העיתונות החדשה באינטרנט. סמנכ"ל החברה ומנהל מרכז הפיתוח שלה בישראל, אביחי ניסנבאום, לא חושש מהמעבר להתמקדות בתוכן: "צפויים כאן לא מעט אקזיטים בתחום הזה ב-2011"

22.12.2010, 12:07 | אסף גלעד

כבר כמה חודשים שמתיחת הפנים שעוברת חברת AOL האמריקאית גונבת את הכותרות בארצות הברית, ומדי פעם גם בישראל. ענקית המדיה האמריקאית לשעבר היא כיום חברה בינונית הנסחרת בשווי שוק של 2 מיליארד דולר, אך מאז ספטמבר היא מצויה בבולמוס רכישות של מותגים ברשת האינטרנט, כמו בלוג הטכנולוגיה הנחשב טק-קראנץ', הרשת החברתית Brizzly וחברת הפרסום Pictela, שנרכשה בשבוע שעבר. גם מקומן של חברות ישראליות לא נפקד, עם רכישת הסטארט־אפ 5min והדיווחים על הכוונה לרכוש את דוטומי של יאיר גולדפינגר. במקביל עלתה מניית החברה מאז חודש יולי בכ־20%.

הרוח החדשה ב־AOL מיוחסת בעיקר למנכ"ל החברה מאז אפריל 2009, טים ארמסטרונג, שהיה אחד ממקימי גוגל ארה"ב. החברה המתחדשת יוצאת בהכרזות חדשות השכם והערב, ולצד הרכישות היא שינתה בחודש האחרון את ממשק אתר האינטרנט שלה.

רענון נוסף עבר גם הלוגו הוותיק של החברה, המקושר עם AOL הישנה והחבוטה, הזכורה לשמצה בגלל שורת כישלונות: איבוד הבכורה בשוק האינטרנט לשחקניות חדשות וזריזות ממנה, כמו גוגל ופייסבוק; מעורבות במיזוג הנחשב לגרוע בהיסטוריה, עם טיים וורנר; וזיכרונות מרים בגלל מכירת ICQ בנזיד עדשים, לצד מכירת שאר הרשתות החברתיות שקנתה בעבר.

מראשית קיומה נסמכה AOL, בין השאר, על יועצים ועובדים ישראלים. המשקיע הסדרתי יוסי ורדי היה ונשאר איש סודו של סטיב קייס, מייסד החברה ומנהלה בשנותיה הראשונות, והידידות הזאת הביאה למגה־אקזיט הראשון בישראל: רכישת ICQ ב־407 מיליון דולר לפני 12 שנה. בהמשך רכשה AOL ארבע חברות ישראליות נוספות: Relegence ב־2006 תמורת 60 מיליון דולר, Quigo ב־2007 תמורת 363 מיליון דולר, ידע באותה שנה, תמורת 12 מיליון דולר, וכאמור, רכישת 5min של רן הר נבו, חנן לשובר וטל סימנטוב בספטמבר האחרון בכ־65 מיליון דולר. הר נבו גם מונה לסמנכ"ל תחום הווידיאו בחברה העולמית.

עמוד הבית החדש של AOL. מתיחת פנים, צילום מסך: AOL.com עמוד הבית החדש של AOL. מתיחת פנים | צילום מסך: AOL.com עמוד הבית החדש של AOL. מתיחת פנים, צילום מסך: AOL.com

"מעבר מדמי מנוי להכנסות מפרסום"

 

חוד החנית של פעילות AOL בישראל הם מייסדי ידע (Yedda), אביחי ניסנבאום ויניב גולן. כמו הר נבו גם הם נחשבים לסמנכ"לים בחברה העולמית, ומשתתפים בישיבות ההנהלה השבועיות של התאגיד. ניסנבאום מכהן גם כמנכ"ל AOL ישראל ומנהל את מרכז הפיתוח בארץ.

ידע משתלבת היטב באסטרטגיה החדשה של AOL: לא רק ספקית אינטרנט המתבססת על דמי מנוי חודשיים, אלא גם ספקית תוכן המניבה הכנסות מפרסום ממוקד ומפולח. ידע שולבה במודל זה לאחר שנהפכה ל־AOL answers, אתר המספק לגולשים שאלות ותשובות על כל נושא שבעולם.

בראיון ל"כלכליסט" אומר אביחי ניסנבאום כי השינויים המתחוללים ב־AOL מאז מינוי ארמסטרונג למנכ"ל לא פגעו בזרוע הישראלית של החברה. לדבריו, ההפך הוא הנכון: "מחוץ לארה"ב יש רק שני מרכזי פיתוח מרכזיים: המרכז בהודו, המעסיק כ־1,000 אנשי תוכנה ובדיקות, והמרכז בישראל. תפקידם של הישראלים הולך ומתחזק".

במה מתבטת המרכזיות של ישראל ב־AOL?

ניסנבאום: "כל הרכישות של AOL בישראל הן רכישות אסטרטגיות. כשאתה מסתובב במסדרונות AOL בארה"ב ומציין את שמות החברות הישראליות, אתה נתקל באנשים שלא רק מכירים את כל המוצרים האלה, אלא גם משתמשים בהם באופן יומיומי. AOL מכירה ביכולת של הישראלים לעבוד בקצב מהיר יחסית, ולהוציא בלוחות זמן קצרים פרויקטים גדולים ואיכותיים".

ניסנבאום (44) הוא יזם סדרתי. לפני שמכר את ידע ל־AOL הוא הספיק למכור את חברת סמארטים לחברת דאסו. לצד תפקידיו ב־AOL הוא דירקטור באינקרדימייל, יו"ר חברת הסטארט־אפ Winbuyer של הקרנות גיזה ופיטנגו, ומשקיע פרטי בכמה חברות, בכללן Winbuyer ו־Rankabove.

התרומה של החברות הישראליות ל־AOL אינה מוטלת בספק מבחינת ניסנבאום. AOL answers, הוא אומר, משמשת יחידה עסקית לכל דבר המעסיקה 15 איש, ונהפכת לפלטפורמת שאלות ותשובות ביותר ויותר אתרים של AOL; חברת 5min, שמעסיקה בתל אביב 30 איש, משתלבת במוטיבציה של AOL להיהפך לספקית ולמפיצת תוכני וידיאו שיצרו מקצוענים ומקצוענים למחצה ברשת; ו־Relegence, שמעסיקה 30 איש במרכז הפיתוח שלה ברמת גן, משפרת את יכולת הגולשים לחפש ברשת מידע תלוי הקשר.

יש לצפות לרכישות קרובות נוספות בישראל?

"AOL ממשיכה להסתכל על ישראל ברצינות, ויש כאן דיונים בכל רגע נתון על רכישות נוספות - שייצאו לפועל או שלא ייצאו לפועל, כמו במרבית המשאים ומתנים".

עד כמה השתנה באמת הקוד הגנטי של AOL?

"אם היית שואל בעבר אמריקאי ברחוב מהי AOL בשבילו, הוא היה עונה שהיא ספקית אינטרנט גדולה, עם סדרת מוצרים כמו חשבון מייל, שירותי צ'אט ושירותי מיפוי של מאפקווסט. אבל בשנים האחרונות AOL עוברת ממודל המתבסס על דמי מנוי חודשיים למודל המבוסס על יצירת תכנים והכנסות מפרסום".

אביחי ניסנבאום. "AOL מכירה ביכולת של הישראלים להוציא פרוייקטים גדולים ואיכותיים בלוחות זמנים קצרים", צילום: אוראל כהן אביחי ניסנבאום. "AOL מכירה ביכולת של הישראלים להוציא פרוייקטים גדולים ואיכותיים בלוחות זמנים קצרים" | צילום: אוראל כהן אביחי ניסנבאום. "AOL מכירה ביכולת של הישראלים להוציא פרוייקטים גדולים ואיכותיים בלוחות זמנים קצרים", צילום: אוראל כהן

500 פורטלים מקומיים ומכרזים לעיתונאים

 

כדי למשוך קוראים רבים ככל האפשר לאתרי התוכן של AOL, החברה נזקקת לדירוג גבוה במנועי החיפוש - הצינור העיקרי שדרכו מגיעים מבקרים אל אתרי התוכן. כדי להשיג מטרה זאת משקיעה AOL הון רב ביצירת תכנים איכותיים, מתוך הנחה שאיזון נכון בין כמות ואיכות יעלה את דירוג התכנים שיצרה במנועי החיפוש. אסטרטגיית התוכן החדשה מנסה ליצור מודל חדש של עיתונות, בין השאר באמצעות גיוס מאות כתבים מתוך מערכות עיתונים ואתרים חדשותיים, המועסקים במשרה מלאה בכתיבת תכנים בכל תחומי החיים, החל מפוליטיקה ועד לגננות.

אבל AOL איננה מסתפקת במאות הכתבים שהיא מעסיקה ישירות, ובשנה האחרונה פתחה את "פרויקט Seed", המרכז כ־5,000 כותבים מקצועיים למחצה המקבלים מ־AOL תשלום לפי כתבה. מערכת Seed מגדירה לאותם כותבים את הנושאים המעניינים, לפי פופולריות של נושאים שונים או לפי עונתיות, למשל חג המולד המתקרב. למעשה, מדובר במערכת שמוציאה "מכרזים" לתחומים שונים שהיא מעוניינת לכסות, ומחכה להצעות מכיוון כותבים, צלמים ואנשי וידיאו.

טים ארמסטרונג. מוביל את המהפכה ב-AOL, צילום: בלומברג טים ארמסטרונג. מוביל את המהפכה ב-AOL | צילום: בלומברג טים ארמסטרונג. מוביל את המהפכה ב-AOL, צילום: בלומברג

AOL קיבלה החלטה אסטרטגית להשקיע בעיקר בכמה אשכולות של תחומים, ובין היתר הושם דגש על תכנים הנוגעים לגידול ילדים, בריאות, אופנה, עיצוב וסגנון חיים. בחודשים האחרונים ניתן דגש רב גם לתכנים מקומיים, ו־AOL השיקה פורטלים מקומיים בכ־500 ערים בארה"ב, תחת המותג Patch. "אדם ממוצע מוציא 80% מההוצאות שלו ברדיוס של 10–20 ק"מ מהבית", מסביר ניסנבאום.

תחום תוכן נוסף שאותו מנסה AOL להקיף הוא תחום תוכני הווידיאו הנישתיים. על התחום הזה הופקד רן הר נבו, שלצד הפעילות להפצת תוכני הווידיאו של AOL שמקורם ב־5min, ינהל גם את אולפני הטלוויזיה של AOL המייצרים סרטוני אקטואליה וחדשות, וכן את פעילות StudioNow - אולפנים המעסיקים יוצרים מקצועיים עצמאיים המפיקים תכנים לרשת במיקור חוץ. המיקוד החדש של AOL ישפיע רבות על האופן שבו היא תבחר חברות ישראליות לרכישה, ועל האופן שבו תפעיל את מרכז הפיתוח המקומי.

לישראלים יהיה קשה יותר לייצר תוכן לאמריקאים מאשר טכנולוגיה.

ניסנבאום: "המיקוד האסטרטגי הוא בתוכן, אבל כדי להצליח אתה צריך טכנולוגיה מעולה. קח את חנן לשובר, למשל, מנהל הטכנולוגיות של 5min, שהצליח להעמיד טכנולוגיה בקנה מידה גדול, שיש לה פלטפורמת סינדיקציה, שמציגה נגן מדיה איכותי שיריץ מיליוני סרטונים במקביל. גם לתכנים יש צורך ביתרון תחרותי המונע על ידי טכנולוגיה".

אתה רואה חברות תוכן בישראל? ישראלים יודעים לעשות תוכן ולהפיץ אותו להמוני משתמשים?

רן הר נבו. מופקד על תחום הווידיאו רן הר נבו. מופקד על תחום הווידיאו רן הר נבו. מופקד על תחום הווידיאו

"ישראל מתפתחת בתחום הזה. 5min היתה דוגמה מצוינת לכך, אבל קח לדוגמה חברות תוכן כמו Answers.com, פורטל האופנה הישראלי Sense of Fashion, בבילון ובוקסי שנמצאת בשלב של חתימה על הסכמי תוכן מול אולפנים. בכל הקשור לבניית חברות עם בסיס משתמשים גדול, אתה יכול לראות כאן חברות כמו אוברון, קונדואיט ומדיהמיינד שהנפיקה לאחרונה. אלה חברות שבנו נוכחות מסיבית באינטרנט ויש להן עסק שעובד היטב".

"אפשר לראות את זה לא רק בחברות הגדולות, אלא גם בסטארט־אפים החדשים שקמים היום או שעדיין נמצאים בשלבים ראשוניים. כמי שמסתובב בעולם ורואה חברות, אני רואה בסטארט־אפים הישראליים בתחומי המובייל, המדיה והאינטרנט טאלנטים גדולים, ברמה עולמית, ואני צופה לא מעט אקזיטים בישראל בתחום הזה ב־2011 ופריחה של התחום בישראל בשנים הקרובות".

"אנחנו מחפשים חברות עם קהל ממוקד"

אילו חברות AOL מחפשת כיום לרכישה?

"כאלה שמכניסות אותה לתחומי תוכן ספציפיים ומעניינים, עם קהל ממוקד ועם אופרציה שכבר מייצרת הכנסות. טק-קראנץ', למשל, היא דוגמה מצוינת לכך. זה בלוג הממוקד בתחום תוכן ספציפי, במקרה הזה חדשות בתחום האינטרנט ותעשיית הווב, עם בסיס גולשים גדול והכנסות מפרסומות. אנחנו גם מחפשים צוות של יזמים שמעוניין להישאר ב־AOL ולהתקדם בו, וחברות שיש להן מערכות הפצה וסינדיקציה מוכנות ופלטפורמת תוכן מרשימה. בשני הקריטריונים האחרונים 5min היא דוגמה מוצלחת מאוד".

לפי מה שאתה אומר, AOL לא היתה קונה את ידע שנתיים לאחר שאתה ויניב גולן ייסדתם אותה.

"תלוי. לפעמים AOL בונה מוצר והיא מחפשת מרכיב אחד להשלמה, וחברה מסוימת בדיוק מפתחת את אותו מרכיב. בזמן הרכישה היו לידע 200 אתרי תוכן, כולל לקוח גדול באיטליה, עם מיליוני יוניקים".

שמת לב שהעברנו שיחה שלמה על האינטרנט מבלי להוציא מילה על פייסבוק?

"רבים כיום, כולל אני בעצמי, צורכים את התכנים שלנו מפייסבוק ומטוויטר. AOL עובדת איתם בסימביוזה: אנחנו מספקים שירותים שמתחברים לפייסבוק קונקט, יש לנו את שירות 'לייפסטרים' שעושה אגרגציה של כל החשבונות שלך, כולל פייסבוק וטוויטר, ולבסוף, כיום אתה יכול לבצע באמצעות הצ'ט של פייסבוק את כל השיחות עם החברים שלך ברשת".

תגיות