אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - לראשונה: חברת חוצה ישראל תפצה עקב רעש צילום: גדי קבלו

בלעדי ל"כלכליסט" - לראשונה: חברת חוצה ישראל תפצה עקב רעש

בתום מאבק שהחל ב־1997 קבע שמאי מכריע שתושבים בכפר סירקין הגובלים בכביש חוצה ישראל יקבלו פיצוי על ירידת ערך נכסיהם עקב הרעש מהכביש

23.12.2010, 11:01 | שי פאוזנר

בפעם הראשונה מאז שהחל לפעול כביש 6 נקבע כי חברת כביש חוצה ישראל תשלם פיצוי לתושבים, עקב פגיעה בשווי נכסים שצמודים לתוואי הכביש. ההחלטה על הפיצוי נובעת ממטרד הרעש עקב הקרבה לכביש, כך נודע ל"כלכליסט".

הפיצוי שיינתן לבעלי עשרה בתים במושב כפר סירקין, הגובל בפתח תקווה ממערב ובכביש חוצה ישראל ממזרח, ינוע בין 86 אלף שקל עד ללא פחות מ־400 אלף שקל לתושב, על פי שווי כל בית. מדובר בעשר חלקות הממוקמות בגדה המזרחית של רחוב הכלניות - הרחוב המזרחי ביותר במושב.

את הפיצוי קבע השבוע השמאי המכריע יגאל אברהמוב, שהוזמן לתת שומה על ידי ועדת הערר של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז מרכז, שדנה בדרישת הפיצוי של התושבים.

קביעת השמאי יוצאת דופן, בעיקר בשל מרחק הבתים מהכביש. החלקות ממוקמות במרחק של 135–215 מטר מהכביש, אך עד היום, רוב התביעות הוגשו במקרים של קרבה של מטרים ספורים לכביש. ההערכה של גורמים בענף הנדל"ן היא שהחלטה זו תוכל לשמש קרקע לתביעות רבות בעתיד, בעיקר על רקע התוכניות של המדינה לסלילת סדרה של כבישי רוחב במרכז הארץ בסמוך ליישובים. המאבק לפיצוי התושבים בכפר החל כבר ב־1997. לאחר מגעים של שנים, בעלי החלקות בכפר הגישו תביעות לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק תכנון הבנייה, העוסק בפגיעות בערך נכס בשל תנאי הסביבה המשתנים.

במסגרת המאבק טענו תושבים בכפר כי בכביש חוצה ישראל ניסו להציג לאורך תקופת הדיונים בעניין מצג שלפיו "חוצה ישראל" הוא כביש שקט יחסית שמהנגישות שלו נהנים התושבים ביישובים הסמוכים לו. בדו"ח מבקר השמאי המכריע את מפעילי חוצה ישראל, וטוען כי מדובר בתוכנית שהיה צריך להיכלל בה נספח סביבתי שיציג פתרונות למפגעים סביבתיים.

שמאית המקרקעין המשפטנית והאגרונומית נחמה בוגין, המייצגת את בעלי הבתים בכפר סירקין, מסרה אתמול כי "גם במקרים שבהם כביש חוצה ישראל הנגיש את היישובים הסמוכים אליו, הרי שהנטל לא צריך ליפול על בעלי הנכסים הצמודים לו. השמאי המכריע קיבל את טענותינו, ולפיהן הנספחים לתוכנית הכביש לא מאפשרים לאדם הסביר להבין בצורה ברורה את הנזק שייגרם לו מסלילת הכביש, והוא נאלץ להוציא סכומי עתק על יועצים סביבתיים כדי להוכיח את צדקתו". מחברת חוצה ישראל נמסר בתגובה: "קיבלנו את הדו"ח של השמאי המכריע. מדובר בהחלטה עקרונית שעלינו לדון בה ולהחליט כיצד להגיב".

תגיות