אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קנסות היציאה: האם הרגולטור יואיל להחליט מה באמת טוב לצרכנים? צילום: בלומברג

קנסות היציאה: האם הרגולטור יואיל להחליט מה באמת טוב לצרכנים?

רגע אחרי שהחליטו על הפחתת קנסות היציאה, הח"כים רוצים לבטלם לחלוטין. סימני השאלה צצים מחדש

28.12.2010, 10:42 | גילעד נס

קנסות היציאה עמדו במוקד דיון בוועדת הכלכלה ב־24 בנובמבר, שבסופו הוחלט כי אם לאחר 1 בפברואר יבחר הלקוח להתנתק מחברת הסלולר לפני שנגמרה התחייבותו - גם אם החל בהתחייבות לפני כן - הוא יידרש לשלם לכל היותר סכום של 8% מהחשבון החודשי הממוצע שלו, כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבותו.

כך, למשל, לקוח שהתחיל את התחייבותו לפני שישה חודשים, חשבונו החודשי עומד על כ־300 שקל ונותרו לו עוד 12 חודשים להתחייבות, ישלם לכל היותר 288 שקל - במקום סכומים שהגיעו בקרב חלק מהלקוחות לכמה אלפי שקלים. נוסח ההחלטה יעמוד להצבעה סופית בימים הקרובים.

כמה שעות לאחר אותו דיון בוועדת הכלכלה הגיבו פרטנר וסלקום להחלטה בהודעות לעיתונות. אך כדאי לשים לב לניסוח המדויק של הודעותיהן: פרטנר מסרה כי החברה "לא תגבה קנסות יציאה, לרבות אלה המתאפשרים בהצעת חוק ההסדרים בגובה של 8% מהחשבון החודשי הממוצע ללקוח, ולא תציע תוכניות בהתחייבות". סלקום, מצדה, טענה כי "נציע תוכניות המתאימות להחלטת הוועדה".

 

הדיון עדיין לא תם

אף על פי שהתפיסה בציבור בימים שלאחר הדיון היתה כי שתי החברות מוותרות על קנסות היציאה, למעשה רק פרטנר הכריזה באופן רשמי על כך, ואילו סלקום הסתפקה ביישור קו עם החלטת הרגולטור - כלומר שימור האפשרות לגבות קנס כלשהו. פלאפון העדיפה שלא לשגר הודעה רשמית, אך ברור כי החברה תידרש לעמוד בהחלטות הרגולטור בנושא זה.

אלא שהדיון בנושא קנסות היציאה בסלולר עדיין לא תם. לפני כמה ימים התקבלה בקריאה טרומית הצעת חוק של חברי הכנסת יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (קדימה), אופיר אקוניס (ליכוד) ואורי מקלב (יהדות התורה), שלפיה הקנסות יבוטלו כליל. הצעת חוק זו אינה צפויה להגיע לדיון בוועדת הכלכלה בימים הקרובים, ולפיכך ההחלטה הקובעת - זו שעליה יצביעו במסגרת אישור חוק ההסדרים בכנסת השבוע - תהיה ההחלטה האחרונה שהתקבלה בוועדת הכלכלה, דהיינו מתן אפשרות לגבייה של עד 8% מהחשבון החודשי.

לאחר שני דיונים הפכפכים החליטה ועדת הכלכלה כי קנסות היציאה המופחתים לא יחולו על לקוחות עסקיים. הרף המבדיל בין לקוח פרטי לעסקי יהיה החזקת 100 מכשירים ומעלה: לקוחות המחזיקים 99 מכשירים ומטה ייהנו מקנסות מופחתים, ואילו אלו המחזיקים מספר רב יותר של מכשירים ימשיכו לשלם את הסכומים שדורשות חברות הסלולר.

כדי להוסיף לבלבול, הוחלט כי אותה החלטה לגבי מחזיקי 100 מכשירים ומעלה תחול רק על עסקים שייכנסו להתחייבות החל ב־1 בפברואר, ואילו עסקים המחזיקים 100–50 מכשירים, שנכנסו להתחייבות בין 1 בינואר ל־1 בפברואר, לא יזכו גם הם להטבה זו.

גם ניסיון לברר מול משרדי הממשלה השונים מה היתה מסקנתו הסופית של הדיון לא סיפקה תשובה מוחלטת, כך שמומלץ לעסקים בעלי יותר מ־50 מכשירים, השוקלים להתנתק מספקית הסלולר הנוכחית שלהם, להמתין כמה שבועות עד להתבהרות הנושא.

גם עמידתה של פרטנר בהצהרתה הראשונית, שלפיה היא לא תגבה קנסות יציאה כלל, עוד אינה מובטחת. בחברה הסתמכו על חוסר ההפרדה בין לקוחות פרטיים ועסקיים בתחולת הוראה זו, אך לאחר שהחברות האחרות הצליחו לשנות את ההחלטה, ייתכן שבפרטנר שוקלים מחדש את הוויתור המוחלט על הקנסות למגזר העסקי.

יש לזכור כי התשלום עבור המכשיר, שניתן בעסקת תשלומים למשך 36 חודשים, אינו כפוף להוראה זו, והלקוח יידרש לשלם את מלוא עלות המכשיר בתשלומים חודשיים ולא בבת אחת. אם במסגרת חבילת הסלולר של הלקוח התקבל זיכוי חודשי, התנתקות מחברת הסלולר תבטל גם את הזיכוי הזה. עם זאת, אם הלקוח יחבר את המכשיר לחברה אחרת, ואותה חברה משווקת חבילה המעניקה זיכוי חודשי שכזה - היא מחויבת להעניק גם לו את הזיכוי אם תחברו לאותה חבילה, גם אם לא סיפקה את המכשיר.

תגיות