אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לראשונה בישראל - כביש שעשוי מגומי צילום: סי די בנק

לראשונה בישראל - כביש שעשוי מגומי

מדובר בקטע שאורכו 1,100 מטר בכביש 85 בסמוך לכרמיאל. הכביש עשוי על בסיס תערובת שכוללת צמיגים משומשים וגרוסים

28.12.2010, 13:40 | ליאור גוטמן

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) סללה אמש (ב') את כביש הגומי הראשון בישראל. הכביש נסלל בכביש 85 בסמוך לכרמיאל, על בסיס תערובת שכוללת צמיגים משומשים וגרוסים. מדובר בצמיגים שיצאו מכלל שימוש שעברו תהליך עיבוד לכדי יצירת תערובת שמתאימה כתחליף אקולוגי לאספלט. אורך הקטע שנסלל הוא כ-1,100 מטר.

"עבודתנו התבססה על ידע וניסיון שנצבר במדינות כמו קליפורניה ולואיזיאנה בארה"ב, תוך התאמתו לצרכים, לתקנים ולאקלים הישראלי", מסביר ראש אגף מחקר ופיתוח בחברה הלאומית לדרכים, אדריאן קוטרוש. "ביצענו בדיקות וניסויים מקדימים וזוהי למעשה הפעם הראשונה בה נבדוק בארץ, כיצד 'מתנהג' כביש כזה לאורך ציר הזמן ואיך הדבר משפיע על כלי הרכב, על רמת הבטיחות, נוחות הנסיעה ומידת הרעש שהכביש מייצר".

בקטע הכביש שנסלל זה עתה והוגדר על ידי החברה הלאומית לדרכים כקטע ניסיוני נעשה שימוש בכ-1,900 צמיגים ישנים. הגומי מהווה כ-3% מנפח תערובת האספלט. בהמשך תיבחן האפשרות להכפיל את כמות הגומי בתערובת ובכל ק"מ כביש ימוחזרו כ-4,000 צמיגים ישנים.

שי ברס, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, הוסיף כי היתרונות המרכזיים של שימוש בתערובת אספלט-גומי, הם יכולת המחזור שתפחית את הנזק הסביבתי הרב הטמון בהצטברות מיליוני צמיגים ישנים. "שיטת הסלילה צפויה להאריך את חיי הכביש ולהפחית באופן ניכר את רעש הכביש. זהו יתרון בעל משמעות רבה בסמוך לבתי מגורים, או במקומות שבהם נדרשים קירות אקוסטיים".

בכל שנה מושבתים בישראל כשלושה מיליון צמיגים ישנים, וכיום פזורים באתרים שונים בישראל מיליוני צמיגים המהווים מפגע סביבתי. בשנים האחרונות החלה המדינה לעודד פינוי של פסולת צמיגים על ידי יבואני רכב ויבואני צמיגים, ומיולי 2013 תאסר הטמנת צמיגים באתרים.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות