אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מי פנוי באייפון? האפליקציות הישראליות שיזמינו לכם מונית

"קליק למונית" של סלקום מפנה אוטומטית את הנהג הקרוב ביותר לנוסע המזמין; Get Taxi מאפשרת גם לדרג את הנהגים ולתת להם ציון. מי מבין שתי היוזמות החדשות תנצח בקרב על מונית הכסף?

05.01.2011, 19:19 | שי ענבל

השיטות המקובלות להזמנת מונית, באמצעות שיחת טלפון לתחנה הקרובה או עצירת טקסי מזדמנת ברחוב, עשויות להיהפך בקרוב למיושנות. שתי יוזמות בתחום, של שתי חברות שונות, מושקות בימים אלה בישראל: סלקום תציג את אפליקציית "קליק למונית", ויתחרה איתו סטארט־אפ ישראלי־אמריקאי בשם Get Texi. המטרה: לאפשר לכל בעל סמארטפון להזמין מונית בקלות - וכמובן, לתפוס נתח משמעותי משוק שעשוי להשתנות.

"בודקים אם יש מישהו פנוי, ושולחים הודעה"

"קליק למונית", שעלתה השבוע לחנות האפליקציות של האייפון ותגיע בקרוב גם לאנדרואיד, היא יישום הניתן להורדה בחינם ללקוחות כל החברות. “אתה פותח את האפליקציה הזו באייפון והיא מזהה בעזרת ה-GPS את המיקום המדויק שלך, שמתורגם לרחוב ומספר", מסביר אפי בן משה, סמנכ"ל פיתוח המוצרים בלוגיה, החברה שפיתחה עבור סלקום את האפליקציה.

האפליקציה של סלקום. מזהה את הנהג הקרוב בטווח של 10 ק"מ, צילום מסך האפליקציה של סלקום. מזהה את הנהג הקרוב בטווח של 10 ק"מ | צילום מסך האפליקציה של סלקום. מזהה את הנהג הקרוב בטווח של 10 ק"מ, צילום מסך

"כשמזמינים מונית נשלחת בקשה לשרת הארצי של חברת מוניטקס, והמכשירים שלה מחברים בינינו לבין הנוסעים. השרת מזהה את המונית הקרובה אליך ביותר באותו רגע בטווח של 10 ק"מ, ומציג את הכתובת והמספר של הלקוח במכשיר של נהג המונית. אם הנהג פנוי ומקבל את הבקשה, משתמש האייפון מקבל הודעה שהמונית בדרך אליו".

המכשירים היעודיים, שכוללים GPS וקישוריות סלולרית, מספקים לתחנות המוניות שירותים כמו רשימת הזמנות, מפה של הנהגים הזמינים באזור, ועוד. הם אינם חדשים, והמערכת של סלקום למעשה "מולבשת" עליהם ללא תשלום נוסף עבור נהגי המוניות. "המערכת משתפת פעולה גם עם המסופים של תחנות המוניות”, אומר בן משה. "הסדרנים רואים את הבקשה מהאייפון על המוניטור, ואם אין נהגים פנויים קרובים באותו הרגע, הם יודעים לנתב את את הבקשה לנהג אחר כהזמנה לכל דבר".

עם זאת, מבדיקה שערכנו, לעתים קיים קושי בהזמנת מונית, ובחלק מהמקרים גם בתחנות המוניות הקרובות שאליהן התקשרנו לא שמעו על השירות. לדברי סלקום, ייתכן שחלק מהסדרנים והנהגים לא עברו הדרכה, ומדובר בעניין של ימים ספורים עד שהנושא ייפתר.

הסטארט־אפ שיבטל את תחנות המוניות?

סלקום לא צפויה להישאר בודדה בזירה לזמן רב. Get Taxi, סטארט־אפ שהוקם על ידי שני יזמים ישראלים, צפוי להשיק בקרוב שירות דומה להזמנת מוניות ממכשירי אייפון, נוקיה, בלקברי ואנדרואיד בישראל. בנוסף תאפשר החברה להזמין מונית גם באמצעות אתר אינטרנט.

בשלב הראשון יושק השירות באמצע ינואר בקרב עשר חברות באזור הבורסה ברמת גן. באפריל הוא צפוי להתרחב לכל גוש דן עם 600 מוניות, ומשם לשאר הארץ, כשעד סוף 2011 הוא אמור לפעול ברחבי ישראל עם כ-4,000 מוניות. במאי הקרוב, אגב, מתכננת החברה להשיק את השירות גם בערים מרכזיות ברחבי העולם: הראשונה תהיה לונדון ואחריה מוסקבה, פריז, ברלין, מדריד ולבסוף ניו יורק. “שם נמצא הכסף הגדול", אומר מנכ"ל החברה דוד גלטמן, שעבר מאמדוקס ל-Get Taxi.

"החלטנו להתחיל בישראל משתי סיבות: ישראל היא מדינה קטנה ואפשר לכסות אותה בקלות יחסית, ואנשים כאן פתוחים מאוד לטכנולוגיה וישמחו להשתמש בה. אבל רוב הכסף לא יבוא מישראל: בארץ יש כיום 22 אלף מוניות לעומת לונדון, למשל, שבה יש 60 אלף".

Get Taxi הוקמה ביולי השנה בהתבסס על השקעה של 1.5 מיליון דולר מהונם הפרטי של היזמים, שמעוניינים להישאר בעילום שם בשלב זה. לדברי גלטמן, החברה עתידה לקבל בקרוב השקעה נוספת של 5 מיליון דולר מאותם יזמים, שתשמש גם להקמת סניפים של החברה ברחבי העולם. כיום החברה מונה 26 עובדים שנמצאים בישראל, בריטניה, רוסיה וארה"ב, שם ממוקם גם מרכז הפיתוח של החברה.

אפליקציית Get Taxi. פונים לכמה נהגים במקביל, צילום: עמית שעל אפליקציית Get Taxi. פונים לכמה נהגים במקביל | צילום: עמית שעל אפליקציית Get Taxi. פונים לכמה נהגים במקביל, צילום: עמית שעל

"המוצר כולל את האפשרות להזמין מונית, באמצעות סמארטפונים או באינטרנט. מכשיר שלנו מותקן אצל הנהגים, ומקפיץ את ההזמנה על המסך של הנהג: כאשר הוא מגיע, הוא מסמן שלא נשלח לו פניות נוספות. הלקוח יכול בכל שלב לראות היכן המונית נמצאת במפה ואת הפרטים המלאים של הנהג שייקח אותו, ולבסוף גם מקבל הודעה שהנהג כבר ממתין לו".

"החלטנו לפנות לכמה נהגים במקביל במקום לנהג הכי קרוב, למשל", אומר גלטמן, בלי להתייחס לשירות של סלקום במפורש, ”כי אם אתה פונה לנהג אחד בכל פעם אתה צריך לתת לו 20 שניות לענות, ולא תמיד הוא מספיק, ואז אתה צריך לפנות למישהו אחר ולחכות עוד 20 שניות. זה המון זמן בשביל הלקוח. כשנוסע מזמין מונית, אנחנו רוצים שהיא תגיע אליו בתוך עשר דקות לכל היותר. אנחנו שולחים קריאה ל־3–5 המוניות הקרובות ביותר בו-זמנית". בנוסף, האלגוריתם משקלל גם את עומסי התנועה המשוערים באזור, כך שיבטיח הגעה אל הלקוח בתוך עשר דקות.

הנוסעים ייתנו ציון לנהג

בניגוד לאפליקציה של סלקום, ב־Get Taxi לא עובדים עם תחנות מוניות כלל, אלא ישירות מול הנהגים. מדובר במודל עסקי אחר לגמרי: בעוד שכדי להיות חבר בתחנת מוניות נהג משלם כ־1,000 שקל בחודש, עבור מכשיר של Get Taxi ישלם הנהג 350 שקל, ובחברה גם נערכים לתת הנחות לנהגים שיצטרפו אליהם. כמו כן הם מתכננים לספק הנחות ללקוחות קבועים שייסעו עם מוניות החברה. "אנחנו למעשה נהפכים להיות תחנת המוניות הכי גדולה בארץ", טוען גלטמן.

לדבריו, ב־Get Taxi שמו לעצמם כמטרה לא רק להגדיל את כמות הנוסעים עבור נהגי המוניות שישתפו עמם פעולה, אלא גם לשפר את טיב השירות לנוסעים, באמצעות דירוג של נהגי המוניות. "בסיום נסיעה אנחנו מציעים לנוסע לדרג את הנהג - והוא יכול לעשות זאת באמצעות מתן כוכבים או כתיבת פידבק. אם לנהג יש עשרה משתמשים שדירגו אותו בשני כוכבים ומטה, אין לנו ממש עניין לעבוד איתו".

שני השירותים מעוררים כבר עכשיו עניין רב, והאפליקציה של סלקום הגיעה למקום הראשון באפסטור זמן קצר לאחר השקתה. אבל לשני השירותים יש גם סיכוי לנחול אכזבה לא קטנה. כך למשל, נכשלה היוזמה להזמנת מוניות ב־SMS בישראל לפני שנתיים.

מצד אחד ניצבת סלקום, חברה מוכרת שכבר השיקה אפליקציה שמעניקה לה את יתרון הראשוניות. על אף שב־Get Taxi מתכננים להתרחב במהירות, השירות שלהם יגיע לפריסה מלאה בארץ רק בסוף 2011. עם זאת, השירות של סלקום אינו חף מבעיות, ובעוד שבחברה טוענים כי הוא כבר "מבצעי" והתגובות טובות, חלק מהדירוגים בחנות האפליקציות של אפל מעידים אחרת. 

Get Taxi עשויה לשמש תחרות רצינית לשירות של סלקום; בניגוד לחברת הסלולר, עבורה זה לא רק מהלך תדמיתי מתוחכם, אלא גם ניסיון להציג מודל חדש: גביית כסף מהנהגים, פעולה לחלוקת עבודה שווה, מתן אפשרות לדרג נהגים והפעלת מנגנון סינון - כולם אלמנטים שהופכים את Get Taxi ליוזמה מסקרנת במיוחד.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
גם לא לדעת מאיפה הנהג וגם לשלם תוספת הזמנה??
כמה טוקבקיסטים יש כאן! לא מזמינה מוניות מתחנות שאני לא מכירה. בשביל זה יש את גט טקסי שגם לא גובה עמלה על ההזמנה. אז כאן לך תדע מאיזה תחנה מעפנית תקבל מונית וגם תשלם להם עמלת הזמנה טלפונית. רעיות עושק ולא בטיחותי בעליל.
ענת לוי , רמת השרון  |  31.03.15
7.
get taxi
השירות של get taxi הוא שירות מאוד מוצלח ביחס לסנדרטים שהיו נהוגים עד כה הוא מאפשר לשלוח הזמנה למספר נהגים בו זמנית ברדיוס של 2 קילומטר מה שמגדיל את הסיכוי להשיג מונית פנויה גם בשעות העומס התקשורת הישירה בין הנוסע לנהג שמקבל את כל האינפורמציה על הנהג כולל פרטים אישיים כגון תמונה טלפון מספר מונית וכ'ד וכמובן הכי חשוב הנוסע המזמין יכול לראות על מסך הטלפון את המונית המגיעה אליו בזמן אמת ובפרק זמן קצר יחסית אז אם זאת לא מהפיכה אז מה כן? שלא לדבר על השירות הסופר אדיב.
נתי חן , בת חפר  |  17.12.11
6.
יש אפליקציה דומה ופשוטה
שלחו בהודעת SMS את המילה מונית והאזור המבוקש למשל מונית תל אביב, למספר 9900, הודעתכם מנותבת מיד לחמישה נהגי מוניות והפנוי שבהם יתקשר אליכם מיד. במקום מונית אפשר לשלוח בהודעת SMS כל שירות שרוצים, למשל חשמלאי רמת גן, נגר תל אביב, ליצן יום הולדת חיפה וכד' למספר 9900 ומיד איש המקצוע או נותן השירות יתקשר אליכם. בהצלחה לסטארט אפ
אריאל , תל אביב  |  09.01.11
לכל התגובות