אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נדחה להמשך השבוע הדיון בנושא הצמדת שווי השימוש לרכב צמוד למדד צילום: shutterstock

נדחה להמשך השבוע הדיון בנושא הצמדת שווי השימוש לרכב צמוד למדד

ייקור שווי השימוש, וגם הצמדתו למדד, אינם צפויים להשפיע על כיסם של מחזיקי הרכב הצמוד באופן ניכר; שווי המעסיק יעלה וייקר את עלות החזקת הרכב הצמוד

02.01.2011, 20:33 | תומר הדר

נדחה להמשך השבוע הדיון הסופי בוועדת הכספים בעניין הצמדתו של שווי השימוש למדד. הדיון היה אמור להתקיים מחר.

כזכור, עד תחילת שנת 2010 נקבע שווי השימוש לרכב צמוד על פי שיטת הקבוצות - מדובר בשיטה המחלקת את מחירי המכוניות בישראל לשבע קבוצות - שלכל אחת מהן נקבע שווי שימוש. שיטה זו תקפה אך ורק לגבי מי שבחר במכונית צמודה לפני סוף שנת 2009.

למחשבון הליסינג של WINWIN

בתחילת 2010 נכנסה לתוקפה שיטת חישוב שווי שימוש חדשה - השיטה הליניארית. שיטה זו תקפה אך ורק לגבי מחזיקי רכב צמוד אשר לקחו מכונית החל מינואר 2010. על פי שיטה זו נקבע השנה לכל רכב שמחירו הוא פחות מ-130 אלף שקלים שווי שימוש של 2.04% מערך הרכב. מדובר בצעד חד פעמי, אשר תקף אך ורק לגבי מי שלקח מכונית צמודה בשנת 2010.

שווי השימוש יעלה בתחילת ינואר, כלומר בעוד 4 ימים, ל-2.48% מערך הרכב. שווי שימוש זה יהיה תקף לגבי כל מחזיק רכב צמוד אשר משלם שווי שימוש בשיטה הליניארית. במקור, בינואר האחרון היה אמור להיקבע שווי שימוש של 2.5% אך בשבוע שעבר הגיעו ארגוני המעסיקים להסכמות עם האוצר, לפיהן הוזל שווי השימוש ל2.48%. ואולם, נושא אחד, שהיה נדמה שנסגר כבר, נושא ההצמדה למדד המחירים לצרכן, נותר פתוח.

עקרונית, כאשר נושא חישוב שווי השימוש הליניארי נסגר בוועדת הכספים, הוסכם ששווי שימוש זה יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן. ואולם, מכיוון שמדד המחירים לצרכן נקבע בדצמבר, ומחירי המכוניות החדשים נקבעים בתחילת ינואר, הוסכם שכל עובד אשר לקח רכב צמוד יהיה פטור בשנה הראשונה מתשלום של הסכום המייצג את ההצמדה למדד. כעת, לאור בקשתה של חברת הכנסת אורית זוארץ ממפלגת קדימה יעלה הנושא לדיון מחודש בהמשך השבוע.

בכל מקרה, חשוב לציין שגם אם נושא ההצמדה למדד אכן יבוטל, מדובר בתוספת זעומה לשכרו של מחזיק הרכב הצמוד. כך לדוגמה, עובד אשר לקח השנה מכונית צמודה שעולה 119 אלף שקל, (ולכן משלם שווי שימוש בשיטה הליניארית), משלם כיום מדי חודש שווי שימוש של כ2,427 שקלים. בינואר הקרוב יעלה גובהו של שווי השימוש של העובד לכ-2,951 שקלים, פער של 500 שקלים. אותו עובד צפוי להבחין בפברואר הקרוב בפעם הראשונה בתלוש השכר גם בסכום המייצג את ההצמדה למדד-מדובר בכ-60 שקלים אשר מתבטאים בשכר הנטו בעלות של מנת פלאפל, לא כולל שתייה.

בל נשכח שנושא ייקור שווי השימוש, וגם נושא הצמדתו למדד אינם צפויים להשפיע על כיסם של מחזיקי הרכב הצמוד באופן ניכר כפי שניתן לחשוב - בענף הליסינג, אשר חרד מפני נטישה של לקוחות לא מהססים להדגיש שבסך הכול התייקרות שווי השימוש אינה צפויה להתבטא בשכר הנטו אפילו בעלות אשר משתווה לזו של מיכל דלק.

ואולם חלק ניכר מהתייקרות הרכב הצמוד אינו קשור לגובהו של שווי השימוש-אלא דווקא לגובהו של הסכום השני אשר מגולם בשכרם של מחזיקי הרכב הצמוד - שווי המעסיק (אשר עומד כיום, במקרים מסוימים, על כ-2,200 עד 2,700 שקל לחלק ניכר מן המכוניות המשפחתיות). מי שיבחר במכונית ליסינג חדשה החל בשבוע הבא יגלה שסכום זה עלה. מדובר בסכום אשר מתיחס לעלות הרכב עצמו, איבוד הערך שלו, עלות תיקוניו ואחזקתו וכמובן עלות הדלק.

מדוע סכום זה יתייקר? ובכן, הסיבות מגוונות - ראשית מחירי הרכב עצמם צפויים לעלות בינואר כפי שהוכיחה דלק מוטורס אשר העלתה בשבוע שעבר את מחירה של מאזדה 3 מ-118,500 שקל ל-120 אלף שקל - משמע חברות הליסינג יצטרכו לרכוש את המכוניות במחירים יותר גבוהים מן המחירים הנוכחיים. שנית, עקב תחרות פרועה כיום בשוק הליסינג מוצעות העסקאות בזול. מחירי עסקאות הליסינג עצמם צפויים להתייקר באופן ניכר, מה שישפיע ישירות על גובה שווי המעסיק. על אלה יש להוסיף שלל הוצאות קטנות כגון עליה בעלויות הטיפול לרכב, עליה במחירי חלפים, ועליה במחירים של מבחני הרישוי (טסט) .

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
משרד האוצר חולב את השכירים, שומר על חברות הליסינג והיבואניות.
שווי הישמוש מייצג את ההטבה של רכב חברה הנמסר לעובד. העלות הממוצעת לחודש של רכב חברה היא כ 4000 ש"ח, שווי המס במתכונתו הנוכחית הוא כ 3000 ש"ח. המשמעות היא שמשרד האוצר מחשב את "ההטבה" כ 75% מערך עלותה. זאת אומרת ש 75% אחוז מהשימוש הנעשה ברכב הוא שימוש פרטי. בנוסף האוצר מרווחיח "מעליית המחירים" הוירטואלית. למה וירטואלית? מכיוון שחברות הליסינג ימשיכו לקבל הנחות מפליגות, ערך המכוניות המשומשות שלהן לא ירד וכך כולם חוץ ממחזיקי רכב חברה ירוויחו.
דרור , מצפה רמון  |  02.01.11
לכל התגובות