אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שבעה דברים שהיינו רוצים לומר לבוס צילום: shutterstock

שבעה דברים שהיינו רוצים לומר לבוס

מרגישים שהבוס שלכם לא מבין שום דבר ושהמלך הוא עירום? עם קצת אומץ ותעוזה, תוכלו להחזיר אותו לפסים הנכונים

02.01.2011, 22:34 | סוכנויות הידיעות

כמה פעמים שמעתם את המשפט "הבוס שלי לא מבין שום דבר - ואינו מוכן להשתנות"? לעתים קרובות אכן "המלך הוא עירום"; ואולם עם קצת אומץ ותעוזה, ובאמצעות המשפטים הנכונים, נוכל להפוך את הבוס למנהיג אמיתי.

 

דוד בן גוריון ואלברט אינשטיין. לא חייבים לקחת מהם דוגמה דוד בן גוריון ואלברט אינשטיין. לא חייבים לקחת מהם דוגמה דוד בן גוריון ואלברט אינשטיין. לא חייבים לקחת מהם דוגמה
"אתה לא בן גוריון"

 

אין דבר פתטי יותר מבוס בינוני, אשר סבור שהוא ניחן בכישורים של מנהיגים דגולים, כמו דוד בן גוריון או יצחק רבין. זאת ועוד, אותו בוס מנסה לשאוב השראה מאותם מנהיגים דגולים באמצעות קריאה אודותם. לבוסים כאלה כדאי לומר משהו כמו "אתה אמנם לא מנהיג דגול כמו אלה שאתה קורא עליהם, אבל אם תעבוד קשה - תוכל להפוך למנהיג בזכות עצמך". שהרי בכל זאת, מנהיגים דגולים מוצאים את הדרך שלהם, ולא מהווים חיקוי עלוב של אנשים מהעבר. 

"נחש מה? אתה הבעיה"

 

דמיינו את השיחה הבאה:

הבוס: מדוע החברה אינה מפגינה חדשנות יוצאת דופן?

אתם: הסיבה לכך היא שאתה, הבוס, מנחית עלינו כל כך הרבה משימות - עד שאין לנו זמן לעסוק בכל מה שנוגע לחדשנות.

הבוס: מדוע החברה שלנו לא מצליחה יותר?

אתם: הסיבה היא שהאסטרטגיה שאתה מכתיב אינה מתאימה לשוק בו החברה פועלת.

הבוס: מדוע החברה אינה מקום טוב לעבוד בו?

אתם: מאחר שאתה יוצר אווירה של פחד ובהלה בקרב העובדים.

הבוס שלכם צריך להבין שאם הוא לא יתחיל לשנות דברים בחברה - הוא ימצא עצמו מחוצה לה.

"הפסקה היא לא מלה גסה"

למרבית החברות אין רשימה של דברים שעליהן להפסיק לעשות. ואולם מנכ"לים צריכים לדעת שהכפופים להם בוחנים אותם גם באמצעות היוזמות שהם מחליטים על נטישתן. למרבה הצער, בעבור מרבית המנכ"לים, מושג הנטישה אינו קיים.

"תקופת הכהונה שלך תיזכר כחור שחור בתולדות החברה" "תקופת הכהונה שלך תיזכר כחור שחור בתולדות החברה" "תקופת הכהונה שלך תיזכר כחור שחור בתולדות החברה"

 

"העובדים אינם מבינים את האסטרטגיה? זו אשמתך"

 

כל חברה צריכה שתהיה לה אסטרטגיית פעולה. ואולם לעתים, העובדים עצמם אינם יודעים מהי אותה אסטרטגיה. במקרה כזה - המנכ"ל הוא האשם. אמנם, בדרך כלל המנכ"ל יאמר להגנתו כי "העובדים לא מכירים את האסטרטגיה של החברה משום שהם אינם מקשיבים לי". אבל זו טעות. מנכ"ל אמור לקבוע את האסטרטגיה של החברה בין השאר באמצעות הקשבה לאחרים - לעובדים, ללקוחות, לספקים, למומחים, כמו גם באמצעות ניתוח של השוק. תהליך כזה יוביל ליצירת אסטרטגיה ברורה, שתתקבל על ידי עובדי החברה.  

החברה נכשלה? המנכ"ל אשם, צילום: shutterstock החברה נכשלה? המנכ"ל אשם | צילום: shutterstock החברה נכשלה? המנכ"ל אשם, צילום: shutterstock

 

"תפסיק להאשים את העובדים"

 

מנכ"לים רבים מנסים לשדר מסר ולפיו "לי ולך יש מערכת יחסים מיוחדת" באמצעות השמצת בכירים אחרים. התוצאה: המסר שכל עובד מקבל הוא "אני מוכן לזרוק כל אחד מתחת לגלגלי האוטובוס. ברגע שאפסיק לחבב אותך - גורלך יהיה דומה". ואולם על מנכ"לים מוצלחים לזנק בעצמם מתחת לגלגלי האוטובוס במקרה של כישלון, ובמקרה של הצלחה - לתת אשראי לסובבים אותם.  

"תקופת הכהונה שלך תיזכר כחור שחור בתולדות החברה"

מרבית החברות הגדולות זוכרות את הזמנים בהם היו להן אנרגיות אינסופיות; זה היה לפני שהבריונים, הפרחחים והביורוקרטים השתלטו עליהן (או במלים אחרות - הבוס הנוכחי). מנכ"לים אוהבים לדבר רבות על הבעיות שפתרו - ובו בזמן מתעלמים מכך שהחיוניות והנמרצות של החברה שלהם מתרסקות. אנשים כמהים למנהיגים אשר יעשו את הדבר הנכון; ועד שתלמד לעשות זאת - אתה תמשיך לנווט על הספינה לעבר השרטון. 

זה הזמן לציין שמרבית המנכ"לים משתוקקים לקדם את החברות בראשן הם עומדים. אז למה לעתים המלך הוא עירום? הסיבה הראשונה היא שמרבית הארגונים נוטים לחסום או לעצור משובים שאמורים להגיע לעומדים בראש הפירמידה. התוצאה: המנכ"לים נהפכים למבודדים, וההחלטות שלהם - למנותקות מהמציאות. סיבה נוספת היא הצנחת מנכ"לים מחוץ לחברה, אשר מבקשים לשנות הכל. לפי מחקרים, המנכ"לים המצליחים ביותר הם אלה שגדלו בתוך החברה.

"מנהיגים גדולים מקשיבים - ואתה לא"

 

 עם קצת מזל והקשבה - גם הבוס שלכם יוכל להפוך למנהל מצליח. נסו, ואולי תצליחו.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
בוסית חדשה
אני עובד ברשת חנויות גדולה בתפקיד בכיר כ9שנים.הבוסית שלנו הגיעה לסניף לפני כחצי שנה לאחר ניסיון של 5שנים בסניף אחר כסגנית מנהלת.מהיום הראשון היא מתנהגת ביהירות ושחצנות כלפי העובדים לוקחת הרבה חופשים וימי מחלה ונעדרת מהסניף די הרבה.בכל פנייה שלי אליה היא מתנהגת בזיזול ולא נותנת תשובות ראויות לשאלותי.ביקשתי ממנה כמה פעמים להכניס לתלוש המשכורת ימיחופש שמגיעים לי כחוק ואפילו את זה היא לא היתה מסוגלת לעשות.האם כדי לדווח עליה לחברה או לנסות לשוחח איתה.מה לעשות.
אבי , תל אביב  |  03.01.11
לכל התגובות