אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במת השוק: ייעוץ מודרני, סביבה דינמית צילום: עמית שעל

במת השוק: ייעוץ מודרני, סביבה דינמית

לא קלה מלאכתו של היועץ הפיננסי בימים אלה. גורמי חוסר הוודאות בנושאים שעליהם הוא מתבסס כדי לייעץ ללקוחותיו הולכים ומתרבים. לא מדובר רק בצורך לקחת מציאות מורכבת, דינאמית ומשתנה ולהסביר אותה ללקוח - עליו להסביר אותה קודם כל לעצמו

04.01.2011, 09:38 | מאיר טיבי
לא קלה מלאכתו של היועץ הפיננסי בימים אלה. גורמי חוסר הוודאות בנושאים שעליהם הוא מתבסס כדי לייעץ ללקוחותיו הולכים ומתרבים. לא מדובר רק בצורך לקחת מציאות מורכבת, דינאמית ומשתנה ולהסביר אותה ללקוח - עליו להסביר אותה קודם כל לעצמו. זו משימה לא פשוטה כלל, שכן כל מי שיעלעל כמה דקות בדפיו של עיתון כלכלי, ייווכח לדעת שגם המומחים הגדולים חלוקים ביניהם כמעט בכל נושא.

רושם של אמינות, בקיאות וסמכותיות

אך היועץ צריך לדעת לא רק איזה מסר להעביר. עליו ליצור רושם של אמינות, בקיאות וסמכותיות. הלקוחות שלו דורשים לא פחות מכך, שכן עבורם היועץ הוא גם הקברניט שמנווט בים הסוער של ידיעות, תחזיות, איומים והזדמנויות, וכל מה שמאפיין היום את המציאות הכלכלית הגלובלית, הדינאמית והמסובכת מאין כמותה.

לצורך כך, על היועץ להיות מעודכן במתרחש בכל רגע. בסופו של דבר, על תיקי ההשקעות של לקוחותיו להיות עדכניים ורלבנטיים. אולם בשנים האחרונות, במיוחד מאז משבר 2008, האירועים רודפים זה את זה בקצב רצחני. סין, אירלנד, פורטוגל, דובאי, החוב הריבוני, מלחמת המטבעות, שוק הדיור הרותח, תגליות הגז ועוד - הכל קורה מהר, ובכל נושא שכזה תוכלו לשמוע היום לפחות חמש דעות שונות מארבעה פרשנים. לכן, הדרישה, שלכאורה מובנת מאליה, להיות כל הזמן עם אצבע על הדופק, מצריכה מאמץ גדל והולך מדי יום.

אמרנו אמינות ואצבע על הדופק, אך במציאות דינאמית כל כך צריך היועץ תכונה נוספת - עקביות. על היועץ להתמודד עם מצבים שבהם לקוחות באים וטוענים: "אבל אתמול אמרת משהו אחר. אתה כל הזמן משנה את דעתך". היועץ צריך להיות מסוגל להסביר ללקוח שלא הוא, או המתודה שבה הוא משתמש, הם שמשתנים, אלא המציאות הכלכלית וההתאמות שהיא מחייבת.

כל לקוח הוא כלכלן בפני עצמו

כל זה קורה כשהעושר התקשורתי גדל והולך: עוד ועוד עיתונים, אתרים כלכליים, פינות צרכניות וכלכליות ברדיו ובטלוויזיה. אלה גורמים לכל לקוח להיות כלכלן קטן בעצמו, מעין יועץ מיקרו. הידע הכלכלי של הלקוחות גדל והולך - הם מקבלים תיאבון להיחשף להשקעות בחו"ל, אותן כלי התקשורת לסוגיהם מביאים עד הבית, כשהמכשירים הפיננסיים נראים מזמינים ואטרקטיביים כל כך; ובכלל, הרף האינטלקטואלי של לקוחות היועץ הפיננסי המודרני הולך ועולה בלי הרף. היועץ צריך להשיג את הרף ולהעפיל מעליו. היועץ החכם גם ישכיל לרתום את הידע שצבר הלקוח לטובת מלאכת הייעוץ עצמה. וכמובן, גם יכולת עמידה בלחצים לא תזיק.

וכך, היועץ הפיננסי המודרני ניצב מול אתגרים רבים. העולם הכלכלי משתנה במהירות שיא לנגד עינינו, הלקוחות הרבה יותר מתוחכמים היום, ותפקידו לוודא שמלאכת הייעוץ הפיננסי נקראת לדגל ומבצעת כמו שצריך את ההתאמות הנדרשות.

תגיות