אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
5 דיאטות אופנתיות צילום: shutterstock

5 דיאטות אופנתיות

בשנה שחלפה בלטו דיאטות חדשות שנהפכו ללהיט: דיאטת לימון, שיטת הגרבר ואטקינס משופר. "כלכליסט" הציג את השיטות לדיאטניות, שבדקו מה עובד ומה מסוכן לבריאות

03.01.2011, 11:39 | קרן צור

תעשיית הדיאטות העולמית ממשיכה להמציא שיטות חדשות, חלקן ייחשבו בעיני אחדים מאיתנו לקיצוניות. תפריט שמבוסס על מזון לתינוקות ופיתוח אכזרי לדיאטת אטקינס המוכרת (בלי פחמימות, אבל גם בלי סטייקים וגבינות שמנות) הן חלק מהדיאטות שבלטו ב־2010, ובשנה הקרובה יעמדו למבחן האמיתי, שיקבע אם מדובר ביותר מטרנד חולף. ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית, ולאה פינטו, דיאטנית קלינית ומנהלת פורום הרזיה באתר Doctors, התנדבו לנתח עבור "כלכליסט" את החסרונות והיתרונות בשיטות השונות ואת יעילותן לירידה בטוחה במשקל.

דיאטת הלימון

דיאטת הלימון, צילום: shutterstock דיאטת הלימון | צילום: shutterstock דיאטת הלימון, צילום: shutterstock

דיאטת כסאח שנמשכת שבוע, ומלבד ירידה מהירה במשקל מבטיחה לנקות את הגוף מרעלים בזכות מתכון מיוחד ללימונדה (כוס מים, שתי כפות מיץ לימון, כף סירופ מייפל אורגני וקמצוץ פלפל קאין).

העיקרון הבסיסי: מתחילים וסוגרים את היום בכוס לימונדה (חצי שעה לפני ארוחת הבוקר ושעה לפני שהולכים לישון), ושותים עוד שש־שמונה כאלה במשך היום.

מה אוכלים: עד 1,200 קלוריות ביום. הצעה לתפריט יומי: לארוחת בוקר תפוח, אגס, כוס פירות יער (או תותים), יוגורט אורגני וחופן שקדים (לא קלויים), לצהריים סלט עדשים ולארוחת ערב דג אפוי וירקות מאודים. בין הארוחות מותר לנשנש קצת (בננה, כמה תמרים וחופן גרעיני דלעת או חמניות) ולשתות תה צמחים או מרק ירקות במקרה של רעב. התפריט הסגפני מציע מינימום פינוקים (קצת פירות יבשים או שתי קוביות שוקולד מריר שאוכלים ביום החמישי).

תותים ופירות יער, צילום: shutterstock תותים ופירות יער | צילום: shutterstock תותים ופירות יער, צילום: shutterstock

 

דיאטת מזון תינוקות (The baby food diet)

דיאטה שזכתה לחשיפה תקשורתית גדולה וללא מעט ביקורת בשנה האחרונה. זה קרה כשג'ניפר אניסטון שכרה את מאמנת הסלבריטאים טרייסי אנדרסון, שיצרה את הדיאטה, כדי להדק את הגזרה לקראת צילומי סרט חדש.

העיקרון הבסיסי: שילוב בין תוכנית אימונים קפדנית ל־14 צנצנות של מזון לתינוקות שמנשנשים במשך היום.

דיאטת מזון תינוקות, צילום: shutterstock דיאטת מזון תינוקות | צילום: shutterstock דיאטת מזון תינוקות, צילום: shutterstock

 

מה אוכלים: שום דבר מוצק; רק מזון נקי (ללא שמן ותבלינים) שמרוסק למרקם דייסתי. הגיוון בתפריט משתנה בהתאם לנכונות להשקיע. העצלנים יאכלו גרבר, הבשלנים מוזמנים לטחון דייסות קוואקר, מרקים (על בסיס בשר וירקות) ומחית פירות טריים תוצרת בית.

דבר הדיאטניות: אין למזון מרוסק שום יתרונות לעיכול מהיר או לזירוז ההרזיה. במקרים רבים, למשל בירקות ופירות טריים, פעולת הריסוק אף גורמת להתחמצנות הוויטמינים ופוגעת בערכים התזונתיים. חוסר הגיוון במרקם וההתעסקות בהכנה (למי שלא רוצה לאכול רק גרבר) הופכת את הדיאטה לבלתי נסבלת לאורך זמן.

ג ג'ניפר אניסטון. נטען שעשתה דיאטת מזון תינוקות | צילום: אי פי אי ג

דיאטת Dukan

ד"ר פייר דיוקן הצרפתי פיתח שיטה שמזכירה את דיאטת אטקינס המפורסמת, ומבוססת על צריכה של חלבונים והימנעות מפחמימות.

העיקרון הבסיסי: הגבלת צריכת השומן: נפרדים מהסטייקים והקממבר (שמותר לזלול ללא הגבלה באטקינס) ונשארים עם בשר רזה (עוף ללא עור, ולא כנפיים) ומוצרי חלב דיאטתיים. מקפידים לשתות לפחות ליטר וחצי מים מדי יום ולבצע פעילות אירובית של 20 דקות.

דיאטת Dukan, צילום: shutterstock דיאטת Dukan | צילום: shutterstock דיאטת Dukan, צילום: shutterstock

 

מה אוכלים: בעשרת הימים הראשונים רק חלבונים (מתוך רשימה מצומצמת) ללא הגבלה, וצפויה ירידה משמעותית במשקל (לפחות 3 ק"ג). בחמשת הימים הבאים מוסיפים לתפריט ירקות ללא הגבלה (לא כולל תפוחי אדמה, בטטות, תירס ואבוקדו, שהוא למעשה פרי), ומאבדים 1–2 ק"ג. בשלב השלישי הדיאטה הופכת לאורח חיים: מחזירים לתפריט את כל סוגי המזון, אבל בימי חמישי, אחת לשבוע, אוכלים חלבונים בלבד (וכך שומרים על משקל יציב לאורך זמן).

דבר הדיאטניות: פחמימות אינן אויב הגוף, והן הכרחיות לתפקודו. המוח שלנו, שחלק מתאיו צורכים אך ורק סוכרים, רגיש מאוד למצב של חסך ומפעיל את מנגנוני ההגנה שלו, בהם הפרשת נוירופפטיד Y, שמעורר את התאווה שלנו למזונות פחמימתיים והופך את הדיאטה לסבל שלא כולם יכולים לעמוד בו. זה עוד לפני שמזכירים את תופעות הלוואי הנפוצות, כמו כאבי ראש ובחילות. נקודות האור היחידות בשיטה הן הדרישות להקפיד על משמעת מים ופעילות אירובית.

דיאטה לפי סוג הדם

שיטה שפותחה בתחילת שנות השמונים וזכתה לתחייה מחודשת בזכות הספר "The Blood Type Diet Cookbook".

העיקרון הבסיסי: כל אחד צריך דיאטה שתתאים לנתוניו הגנטיים, ואת זה אפשר לגלות לפי סוג הדם. בניגוד לאחרות, הדיאטה לא מציעה פתרון קסמים להרזיה מהירה, אלא נותנת כלים לאימוץ הרגלי תזונה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא, שיובילו למשקל מאוזן. גם את הפעילות הגופנית יש להתאים לסוג הדם: לבעלי דם מסוג O, שלא התברכו בקצב חילוף חומרים מהיר, מומלץ לשרוף קלוריות בפעילות אירובית (ריצה, שחייה או אופניים). לבעלי דם מסוג A, שמתחמם במהירות (ומשפיע על הרגלי התזונה, כשאוכלים מתוך התקף עצבים ולא בגלל רעב) מומלצים יוגה, טאי צ'י ומדיטציות.

דיאטה לפי סוג הדם, צילום: shutterstock דיאטה לפי סוג הדם | צילום: shutterstock דיאטה לפי סוג הדם, צילום: shutterstock

 

מה אוכלים: התפריט לקבוצה O, למשל, מותאם לבעלי מטבוליזם אטי, וממליץ לאכול פחות מוצרי חלב (עד שני גביעי יוגורט ושתי קופסאות גבינה לבנה בשבוע) ויותר בשר אדום רזה (100–180 גרם, שש־שמונה פעמים בשבוע). לקבוצה A, שבעורקיה לחץ מתמיד, מומלץ לוותר על בשר וביצים, לאכול דגים (רצוי שמנים ועתירי אומגה 3, כמו סלמון) ולנשנש פולי סויה ואגוזים.

דבר הדיאטניות: התיאוריה לא הוכחה מדעית, ולאורך זמן היא עלולה להיות מסוכנת, בגלל ההימנעות מקבוצות מזון מסוימות. אם יורדים במשקל זה בגלל צמצום בכמויות ולא במגוון המזונות.

דיאטת אוקינאווה

מבוססת על אורח החיים של בני אוקינאווה (ארכיפלג בדרום יפן), שמרביתם מאריכים חיים עד מעל גיל 100 ורק 3% מהם סובלים מתחלואות שנפוצות בעולם המערבי (השמנת יתר, מחלות לב וסרטן).

העיקרון הבסיסי: שגרת אימונים הכוללת הליכות ארוכות, שחייה, ריצה, אופניים ויוגה, סוף שבוע אקטיבי אחת לחודש ושתי חופשות ספורט בשנה. משתמשים בטכניקות שחרור לחצים (מדיטציה אחת ליום וסדרת נשימות לפני הארוחות), ולא אוכלים בהיסח הדעת או במהירות. מקפידים על טקס מסודר, משקיעים בשולחן ערוך ובהגשה אסתטית ולועסים היטב כל ביס.

דיאטת אוקינאווה, צילום: shutterstock דיאטת אוקינאווה | צילום: shutterstock דיאטת אוקינאווה, צילום: shutterstock

 

מה אוכלים: חמש מנות של ירקות, שתי קערות אורז ומנה של דגים ואצות פעם ביום. שלוש פעמים בשבוע מומלץ לאכול דגים שמנים (סרדינים, מקרל, אנשובי), ואפשר להחליפם מדי פעם במנה קטנה של בשר (10% מכל הארוחה).

דבר הדיאטניות: חיקוי התזונה של אוכלוסיית אוקינאווה יוביל לצמצום בכמויות המזון ומכאן גם לירידה במשקל. אבל השאיפה האמיתית אינה לחקות הרגלים של אחרים, אלא לפתח מערכת הנעה פנימית שתגרום לנו לצרוך את כמות המזון הנכונה ולשמור על משקל מאוזן. אולי יש הרגלים בריאים שאפשר ללמוד מהיפנים, אבל לא בטוח שהמזונות המומלצים בדיאטה הזאת זמינים לכולם או מתאימים לחך הישראלי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות