אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההסתדרות: אנו יוצאים למאבק חסר פשרות עד שנגיע להסכם שכר ראוי עבור עובדי הנמלים צילום: אוראל כהן

ההסתדרות: אנו יוצאים למאבק חסר פשרות עד שנגיע להסכם שכר ראוי עבור עובדי הנמלים

האוצר: ההסתדרות בוחרת לחזק את המגזרים המונופוליסטיים על חשבון הזנחה של הסקטורים החלשים. איגוד לשכות המסחר - על כל שבוע שביתה נרשם נזק של 400 מיליון שקל

03.01.2011, 14:17 | ליאור גוטמן

שביתה בלי קברניט: הסתדרות העובדים הודיעה הבוקר (ב') שהשביתה בנמלי ישראל אינה קצובה בזמן, כך שציבור היצואנים והיבואנים ימשיך לחכות לפריקת האוניות. מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי ההפסד הישיר שייגרם למשק כתוצאה משבוע שביתה בנמלים (6 ימי עבודה) יגיע ל-400 מיליון שקל.

"במשך כ-10 חודשים אנו מנסים להגיע להסכמות עם האוצר באשר להסכמי השכר. למרות שהפערים בין האוצר לבין ההסתדרות קטנים, האוצר ממשיך להתבצר בעמדתו. אנו יוצאים היום למאבק חסר פשרות עד אשר נגיע להסכם שכר ראוי עבור עובדי הנמלים", מבטיח יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אדי אדרי. לדברי ההסתדרות, עיקר המחלוקת בין העובדים בהסתדרות והאוצר היא מתן תוספת השכר לעובדי דור ב' שהעסקתם החלה לאחר הסכמי הרפורמה בנמלים - בפברואר 2005, שם מבקשת ההסתדרות להעניק להם תוספת שכר של 5%, זאת ללא שום קשר לדרישה לתת לכלל 2,300 עובדי הנמלים תוספת שכר של 9% בשלוש השנים הקרובות. יצוין ש-98% מהסחורות שנכנסות לישראל מגיעות דרך הנמלים.

בשנת 2005 חתמה המדינה על הסכם שכר עם 2,300 עובדי הנמלים לתקופה של חמש שנים. במסגרת הסכם השכר הובטחו לעובדים מענקים בעלות של כ-1.3 מיליארד שקל, כלומר כחצי מיליון שקל בממוצע. הסכום כולל שני מענקים של 50 אלף שקל שניתנו לכל אחד מהעובדים - הראשון ניתן במעמד החתימה על ההסכם המקורי (2005), שבו הוחלט על ההפרטה העתידית, והשני אמור היה לעבור לחזקת העובדים בשלב הראשון של הפרטת הנמלים.

פרט לכך, החישוב כולל תוספות שכר לאורך חמש השנים: במעמד ההסכם המקורי קיבלו העובדים תוספת של 5%, משנת 2006 הם קיבלו תוספת של 2% לשנה ובשלב הראשון של ההפרטה יקבלו עוד 6%. במהלך המו"מ דרשו עובדי נמלי אשדוד וחיפה תוספת שכר של 9% לשלוש השנים הבאות, זאת ללא קשר לתוספת השכר אותה קיבלו עובדי המגזר הציבורי רק לאחרונה (6.25%). כאמור, פרט לכך הוועדים דורשים תוספת שכר נוספת של 5% ל-600 מעובדי דור ב' שנקלטו לאחר 2005.

"אם שר האוצר ויו"ר ההסתדרות לא ישכילו להביא להפסקת שביתה מיותרת זו, העומדת בניגוד להבנות שנעשו בעבר עם עובדי הנמלים, תוך 48 שעות, איגוד לשכות המסחר יאלץ לעתור לביה"ד הארצי לעבודה על מנת להפסיק את השביתה הפוגעת בכלל המשק", מבטיח עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

באוצר מסרו בתגובה שהם "מצרים על כך שההסתדרות שוב בוחרת לחזק את המגזרים המונופוליסטיים ובעלי השכר הגבוה על חשבון הזנחה של הסקטורים החלשים ובכך להגדיל את פערי השכר הגבוהים גם כך".

תגיות