אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיוטיוב ישלם צילום: אייל לנדסמן

שיוטיוב ישלם

הסכם שנחתם אתמול בין אקו"ם לבין יוטיוב מבטיח שיוצרים ישראלים יוכלו להרוויח תמלוגים משימוש במוזיקה שלהם שעולה לאתר שבבעלות גוגל. "כלכליסט" בדק איך עובדת השיטה במדינות שבהן הסדרי התשלומים כבר מיושמים

05.01.2011, 15:03 | גיא בניוביץ' ושלי פריצקר

ארגון אקו"ם, השומר על זכויות היוצרים בישראל, הכריז אתמול על שיתוף פעולה עם אתר האינטרנט יוטיוב (YouTube). במסגרת ההסכם, יוצרים החברים בארגון יקבלו תמלוגים משימוש במוזיקה שלהם בסרטוני יוטיוב שלצדם פרסומות.

היסודות להסכם הונחו ב־2008, אז ישבו הצדדים למצוא את הנוסחה המתאימה ביותר. ההסכם, שמסדיר את השימושים השונים במוזיקה באתר (סרטונים שבהם משולבת מוזיקה, קליפים, שירים וכדומה), מתייחס לכל רפרטואר אקו"ם, העברי והלועזי. הוא תקף רק לצפיות מישראל ומכסה כל יוצר שהוא חבר אקו"ם. בגוגל מוסרים שהוא כבר החל להיות מיושם בשבועות האחרונים. זו בהחלט בשורה, שכן יוטיוב ממוקם באופן קבוע בין חמשת האתרים הנצפים ביותר בישראל (על פי סקרי חשיפה), וההערכה היא כי כ־3 מיליון ישראלים פוקדים אותו מדי שבוע. לא כולם רצים לשמוע שירים, ובפרט מוזיקה ישראלית - אבל גם חלקיק מכך הוא התחלה נאה. בינתיים הקליפ הכי פופולרי של אמן ישראלי ביוטיוב, בהפרש עצום, הוא "Her Morning Elegance" של אורן לביא, שזכה ליותר מ־16.5 מיליון צפיות מאז עלייתו לאתר ב־2009.

יחסי אהבה שנאה

מתברר ששמונה מתוך עשרת הסרטונים הפופולריים בכל הזמנים ביוטיוב הם סרטוני מוזיקה דווקא (נתוני השבוע: ג'סטין ביבר ראשון, ליידי גאגא שנייה, שאקירה שלישית), כלומר, חומרים שהם פרי יצירתו של מישהו, שלא לומר קניינו הרוחני. יחסי האהבה־שנאה של היוצרים וחברות המוזיקה עם האינטרנט בכלל ויוטיוב בפרט חוו עליות ומורדות בשנים האחרונות. בעולם של קבצים, הורדות בלתי חוקיות ורשתות חברתיות, דרכו של האמן לשמירה על זכויותיו והכנסותיו מורכבת מאי פעם. אלא שבכל הקשור לענקית האינטרנט גוגל, הדרך הזו דווקא זוכה בשנים האחרונות להתבהרות משמחת. גוגל, הבעלים של יוטיוב, הבינה שהדרך הקודמת שבה פעלה - הסרה של כל סרטון בהתאם לדרישה בשל הפרת זכויות יוצרים - מסורבלת וחושפת אותה משפטית. האלטרנטיבה שנבחרה היתה לייסד שורת הסכמים מול הארגונים האחראים לאיסוף התמלוגים של האמנים, מדינה אחרי מדינה, בעיקר באירופה.

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל: "אנו שמחים מאד על חתימת ההסכם, שיסייע לאמני ישראל לקבל תגמול על יצירותיהם המקוריות", צילום: עמית שעל מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל: "אנו שמחים מאד על חתימת ההסכם, שיסייע לאמני ישראל לקבל תגמול על יצירותיהם המקוריות" | צילום: עמית שעל מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל: "אנו שמחים מאד על חתימת ההסכם, שיסייע לאמני ישראל לקבל תגמול על יצירותיהם המקוריות", צילום: עמית שעל

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, אישר כי מדובר בתהליך מתמשך הכולל כבר כמה וכמה מדינות. "אנו שמחים מאוד על חתימת ההסכם, שיסייע לאמני ישראל לקבל תגמול על יצירותיהם המקוריות, ושמיועד גם לעודד צמיחה של כישרונות מוזיקליים חדשים".

מוקי (דני ניב) בירך גם הוא על ההסכם: "בעידן שבו המוזיקה עברה למדיה החדשה, אני חושב שזה דבר מצוין שעשוי לייצר הכנסה ראויה נוסף על העשייה היומיומית של היוצרים בישראל".

גוגל הגיעה להסכמים האלה בעיקר כי זו הדרך הטובה ביותר שלה למנוע מאבקים משפטיים אינסופיים בשלל זירות בעולם, שיצריכו ממנה אנרגיה ומשאבים מיותרים. גם לארגוני האמנים זה מצוין, כמובן - אמן שירצה לקבל תמלוגים ברשת יהיה חייב להצטרף אליהם. אחרת יוכל לככב ברשת מפה ועד הודעה חדשה - גרוש הוא לא יראה מזה.

מוקי (דני ניב): "בעידן שבו המוזיקה עברה למדיה החדשה, אני חושב שזה דבר מצוין שעשוי לייצר הכנסה ראויה ליוצרים בישראל", צילום: צביקה טישלר מוקי (דני ניב): "בעידן שבו המוזיקה עברה למדיה החדשה, אני חושב שזה דבר מצוין שעשוי לייצר הכנסה ראויה ליוצרים בישראל" | צילום: צביקה טישלר מוקי (דני ניב): "בעידן שבו המוזיקה עברה למדיה החדשה, אני חושב שזה דבר מצוין שעשוי לייצר הכנסה ראויה ליוצרים בישראל", צילום: צביקה טישלר

 

הקלפים אצל גוגל

ישראל היא המדינה התשיעית בעולם שבה נחתם הסכם מסוג זה בין חברה האחראית לתמלוגי אמנים לבין יוטיוב. קדמה לנו צרפת, שם בספטמבר 2010 חתם ארגון SACEM, המייצג כ־100 אלף אמנים, על הסכם דומה, וזאת לאחר לא מעט עליות ומורדות ביחסים בין הצדדים. במקרה או שלא במקרה, באותו חודש ממש התקיימה פגישה בין נשיא צרפת סרקוזי לבין מנכ"ל גוגל אריק שמידט, שבה הבטיח האחרון להגדיל את ההשקעות בצרפת.

אבל לא תמיד זה הולך רק באמצעות משא ומתן. באחד השווקים הגדולים בעולם, גרמניה, עדיין ניטש מאבק משפטי עיקש בין GEMA, המקבילה של אקו"ם שם, לבין גוגל ויוטיוב, אחרי שהסכם קודם ביניהן פקע ב־2009. בגוגל טוענים כי הם דווקא הציעו רעיונות להסכם דומה לזה שבמדינות אחרות, אבל הגרמנים העדיפו ללכת לבית משפט. למה? מן הסתם בשל ויכוח על התמלוגים ודרך חישובם. מקורות בגוגל טענו בשלב מסוים כי הגרמנים דרשו תמלוגים גבוהים "פי 50" מאלה שהופיעו בהסכמים אחרים.

וזו השאלה הגדולה באמת. כמה יוטיוב, קרי גוגל, משלמת לאמנים? עקרונית, מדובר בתשלום בהתאם למספר ההקלקות של הגולשים על אותו סרטון שבו מופיע החומר של היוצר (כשלצדו מופיע הפרסום של גוגל שהגולש נחשף אליו). אבל הנוסחה האמיתית מורכבת בהרבה, ומפרידה למשל בין שירים בודדים של אמנים להופעות בארגוני שידור גדולים ועוד ועוד. ארגונים שעשו עם גוגל את ההסכם סירבו לגלות באילו סכומים מדובר. ב־SACEM הצרפתי רק רמזו שעשו עסקה דומה לזו של עמיתיהם האיטלקיים, אבל הסבירו שאחד מתנאי ההסכם הוא אי־חשיפתו.

מתוך הקליפ "Her Morning Elegance" של אורן לביא. יותר מ- 16.5 מיליון צפיות מאז עלה ב- 2009, צילום: אייל לנדסמן מתוך הקליפ "Her Morning Elegance" של אורן לביא. יותר מ- 16.5 מיליון צפיות מאז עלה ב- 2009 | צילום: אייל לנדסמן מתוך הקליפ "Her Morning Elegance" של אורן לביא. יותר מ- 16.5 מיליון צפיות מאז עלה ב- 2009, צילום: אייל לנדסמן

אפשר אולי ללמוד על גובה הסכומים מהסבר לקוני שהעניק ארגון PRS הבריטי (שחתם על הסכם ב־2009 בתום מאבק עיקש) לחבריו היוצרים: מדובר למעשה במיקרו־תשלומים בהתאם להקלקות, ויידרש, כהגדרת ראשי הארגון, "מספר מכובד של הקלקות" לסרטון כדי לייצר הכנסה של 1 ליש"ט (כ־5.5 שקלים) עבור האמן. כמה הקלקות שוות כמה ליש"ט? הסוד הזה שמור היטב בהסכם: "לא הותר לנו לגלות את התנאים המלאים", מסביר ה־PRS בהתנצלות לאמניו, "אנו מודעים לכך שזה לא אידיאלי, אבל אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שכמה ועדות מטעמנו דנו ואישרו את ההחלטה". זה גם לא אידיאלי כי גוגל אוחזת בכל הקלפים. לאף ארגון אמנים אין באופן רשמי מידע על ההסכם שהשיג מקבילו מול גוגל. לאקו"ם, למשל, אין מידע על הסכומים שעליהם סיכמה גוגל בבריטניה וצרפת. גורמים המקורבים להסכם אמרו ל"כלכליסט" כי מובן שהמספרים המדויקים לא ייחשפו, אולם אם האמן סבור שנעשה לו עוול, כמו בכל תחום אחר, הוא יכול להגיע לאקו"ם ולבדוק את הנתונים שלו במערכת, בדיוק כמו שעשה עמיר בניון בעבר כשטען כי מגיעים לו תמלוגים.

האם זה יספק את האמנים? מן הסתם כן, כי הבחירה היא בין ההסכם הזה לבין כלום. מבחינה זו, גוגל יודעת שיוטיוב שלה הוא המשחק הגדול ביותר בעיר, ובמידה רבה קובע את הכללים. מונופול? אתם אמרתם, אבל לפחות עכשיו אפשר גם להלחין את זה - ולצפות לתגמול.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות