אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאלביס עד מייקל צילום: MCT

מאלביס עד מייקל

האם האלבום החדש של מלך הפופ, שיצא אחרי מותו, הוא ראשיתה של תעשייה כלכלית דומה לזו שקיימת סביב מלך הרוקנ'רול, ש"חגג" אתמול יום הולדת 75?

09.01.2011, 10:17 | גיא בניוביץ'

קשה להאמין, אבל ביום מותו היה מלך הרוקנ'רול, אלביס פרסלי, "שווה" 5 מיליון דולר בלבד. ונכון שמדובר בדולרים של 1977, אבל צריך רק לראות מה קרה לו מאז כדי להבין אילו נפלאות עולם המוזיקה יכול לחולל לקריירה של אמן שהלך לעולמו. אתמול ציינו בכל העולם את יום הולדתו ה־75 של פרסלי, שמרוויח מאז מותו כ־50 מיליון דולר מדי שנה.

הקמת תעשייה הנשענת על מוזיקאי שמת מייצרת הכנסות מרשימות שרק צומחות מדי שנה. אלביס ממשיך להרוויח מהאלבומים, המזכרות והתיירים בגרייסלנד. קורט קוביין, שהתאבד ב־1994, מרוויח אף הוא בערך 50 מיליון דולר בשנה, יותר מג'ון לנון, שמרוויח "רק" כ־25 מיליון דולר בשנה.

 ברשימת המוזיקאים המתים שממשיכים לעשות כסף אפשר למצוא גם את ריי צ'רלס עם 10 מיליון דולר בשנה, טופאק שאקור עם 9 מיליון, ג'וני קאש ובוב מארלי עם 7 מיליון וג'ימי הנדריקס עם כ־6 מיליון דולר. לא מעט מאמרים מצביעים על כך שהתעניינות ציבורית במותו של אמן גוררת מקפצה כספית משמעותית - פעמים רבות בלי כל קשר למידת הפופולריות שלו בעת מותו. מה שתורם לכך הוא רצון להנציח את זכר האמן בצריכת המוצרים שנותרו ממנו, רצון להכיר אותו לראשונה בעקבות פרסום סיפורו וגם הייפ שמחייב כל צרכן מוזיקלי להתעניין במת הטרי.

מה שמביא אותנו להייפ סביב האלבום החדש של האמן המת הגדול ביותר בשנתיים האחרונות, מייקל ג'קסון. הנתונים הראשונים מצביעים על כך שזהו אלבומו המצליח ביותר זה שנים: אלבומו האחרון "באמת", "Number Ones" מ־2003, מכר כמיליון עותקים, מספר מגוחך למלך הפופ. והחדש? יותר מ־3 מיליון עותקים רק בחודש הראשון להפצתו. "פורבס" דיווח שרק בארבעת החודשים הראשונים מאז מותו ב־2009 הרוויח העיזבון 90 מיליון דולר, וההערכה היא שגופתו של ג'קסון כבר הרוויחה יותר מ־200 מיליון מאלבומיו הישנים, מזכרות ועוד - לפני מכירות האלבום החדש.

אלביס פרסלי. הרווחים גדלים אחרי המוות, צילום: mct אלביס פרסלי. הרווחים גדלים אחרי המוות | צילום: mct אלביס פרסלי. הרווחים גדלים אחרי המוות, צילום: mct

יש לא מעט קווי דמיון בין אלביס פרסלי לג'קסון. שניהם עשו קריירה ארוכה ומופלאה עם רצף אלבומי מופת, שניהם שקעו (אלביס השמין והתמכר, ג'קסון הסתבך משפטית וכלכלית) ומצאו את מותם בנסיבות טרגיות באמצע החיים. אלביס בגיל 42, ג'קסון בגיל 50. האם כמו אלביס, גם יורשיו של ג'קסון יכולים להרוויח בגדול משמו ומיצירתו? אולי, אבל כדי לייצר הכנסה יציבה וגבוהה לאורך שנים - כמו במקרה של אלביס - צריך לייצר "תעשייה": אלבומים ישנים מחודשים, שירים שלא נשמעו מעולם, מוצרים, אתרי תיירות ועוד. השאלה אם גם סביב מייקל ג'קסון תיווצר תעשייה תלויה בין היתר במיתוג שישכילו להעניק לו. לאחרונה דווח, למשל, שהחברה שקיבלה את הבעלות על אחוזת נוורלנד שוקלת להפוך אותה לבית ספר למוזיקה. זה רעיון בכיוון הנכון. מלך הפופ יכול ללכת בעקבותיו של מלך הרוקנ'רול אם יורשיו ינהגו בחוכמה במורשת שלו. כי הרי אמן מת הוא בסך הכל מניה בבורסה, שצריך לדעת איך לנהל.

תגיות