אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההסתדרות נגד חוק הטיס של רת"א: המשבר יוביל לביטול רישיונות טיס צילום: בלומברג

ההסתדרות נגד חוק הטיס של רת"א: המשבר יוביל לביטול רישיונות טיס

האם בתחילת מרץ יפסיקו טייסי אל על, ארקיע וישראייר לטוס? בהסתדרות טוענים כי אי-הסכמות בין איגוד הטייסים לרשות התעופה האזרחית, לגבי סעיפים בהצעת חוק הטיס החדש, יובילו להתניית רישיונות הטיס של הטייסים

09.01.2011, 14:33 | יסמין גיל

"מתהווה משבר שיוביל להתליית רישיונות הטיס של הטייסים בחברות התעופה הישראליות", כך טוענים בהסתדרות, בעקבות אי-הסכמות של איגוד הטייסים הארצי, לגבי סעיפים שונים בהצעת חוק הטיס החדש שמקדמת רשות התעופה האזרחית (רת"א) ואשר נדון מזה חודשים בוועדת הכלכלה, וכן לגבי סעיפים בתקנות הטיס - תקנות בנושא התעופה האזרחית שאינן דורשות חקיקה.

בין הסעיפים השנויים במחלוקת בהצעת חוק הטיס ובתקנות, כאלו הקשורים לסמכויות מנהל רת"א להתלות ולבטל רישיונות של טייסים: "החוק מקנה למנהל סמכויות שהן לדעתנו מופרזות", כתב יו"ר איגוד הטייסים, קברניט בועז חטיבה, במכתב שהעביר לחברי האיגוד. באיגוד מלינים גם לגבי סמכויות משרד חוקר התאונות האוויריות, בהצעת חוק הטיס, הנדון בימים אלה. בין היתר טוענים להיעדר חיסיון בחקירת תאונות ולמתן עדיפות לחקירה בטיחותית על פני חקירה פלילית - גורמים שלטענת הטייסים עלולים לפגוע בחקירה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שלח לפני מספר ימים מכתב למנכ"לי אל על, ארקיע וישראייר, שבו טען, בין היתר, "מזה תקופה ארוכה שאנו פונים לקבלת אוזן קשבת ולשיתוף פעולה בכל הקשור להובלת שינויים בחוק הטיס". אדרי צירף למכתבו פניות קודמות שלו ושל איגוד הטייסים, לוועדת השרים לענייני חקיקה, לשר התחבורה ולמנכ"ל משרדו, ולח"כ יצחק וקנין המוביל את הדיונים על הצעת חוק הטיס בוועדת הכלכלה.

"ההתנהלות החד צדדית מול ציבור הטייסים מובילה למחאה צודקת", כתב אדרי למנכ"לי חברות התעופה הישראליות, "לא יעלה על הדעת שמונחת חקיקה חד-צדדית על ציבור עובדים שאמור ליישם אותה ולפעול על פיה. מדובר בציבור עובדים ייחודי שכל דאגתו צריכה להסתכם בהטסת נוסעים. לפיכך מצאנו לנכון לעדכן אתכם על המשבר המתהווה וזאת בתקווה כי תפשילו שרוולים ותפעלו לעצירתו".

הטייסים מלינים גם על תכנית של רת"א ששני גופים חיצוניים יערכו לטייסים בחינות באנגלית, כנדרש על פי הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO).

בהודעה מטעם ההסתדרות מסר חטיבה: "איננו מתנגדים לעצם קיומם של המבחנים באנגלית, אלא למתכונת הבחינות וכן לניגוד אינטרסים בו מצויות החברות החיצוניות שמקיימות את הבחינות תמורת אגרה, במקום טייסים המוסמכים כבוחנים מטעם רת"א". נראה כי אם כ-700 הטייסים באיגוד לא ייגשו לבחינות באנגלית עד ה-5 במרץ, כנדרש מהם, עלולה רת"א להתלות את רישיונם והם לא יוכלו לטוס.

"דרך הדיאלוג לא הוכיחה את עצמה", אמר חטיבה ל"כלכליסט", "רת"א ממשיכה להתנהל בצורה דורסנית וחד-צדדית כלפי ציבור הטייסים. במקום להתעסק בתיקון הליקויים, רת"א אינה משתפת פעולה ועוסקת בפגיעה קשה בזכויות של טייסים, שהם מי שאפשרו את קיומה של התעופה הבטוחה למרות ליקויי הרשויות. שיתרכזו בתיקונים בבית פנימה.

ניסינו הידברות, ניסינו להסביר, ניסינו למחות, אך לא קורה כלום. רת"א דחתה את מרבית ההערות שלנו לגבי חוק הטיס. אם היא הייתה עובדת בשיתוף פעולה מולנו, חוק הטיס היה מסתיים מזמן". הוא הוסיף כי פגיעה בסמכויות מוסד חקירת התאונות האוויריות: "תוביל לפגיעה בבטיחות הטיסה".

תגיות