אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכיס לא ירגיש בשינוי צילום: בועז אופנהיים

הכיס לא ירגיש בשינוי

נושא התמחור וההתחייבות בחברות התקשורת מורכב מכדי שניתן יהיה לחשוב כי ההאחדה תתגשם בקלות

11.01.2011, 08:02 | גילעד נס

כשמשרד התקשורת עושה עבודה פנימית לבחינת מתווה אחיד להתחייבות לחברות תקשורת מדובר במהלך מבורך. קביעת כללים שווים ליחסים שבין הלקוחות לחברות התקשורת, לאסור ולמותר בתחום הקנסות וההתחייבויות, תמנע בלבול בקרב הצרכנים. הצעד חשוב במיוחד עת שהחברות מציעות, וימשיכו להציע, חבילות משולבות של מוצרים. עם זאת, הנושא מורכב מכדי שניתן יהיה לחשוב כי רצונו של המשרד יתגשם בקלות.

למה דין לקוח סלקום אינו כדין לקוח HOT

הנה דוגמה אחת לבעייתיות העולה מהיעדר האחידות בשוק התקשורת כיום: לקוח המתנתק מחברת הסלולר שלו טרם סיום ההתחייבות ישלם לכל היותר 8% מהחשבון החודשי שלו, כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבותו. קנס לא נמוך, אבל הוא מתגמד לעומת מה שקורה לאותו לקוח אם ירצה להתנתק מ־HOT או מ־yes. בחברות הטלוויזיה הלקוח המפר התחייבות ישלם את מלוא החשבון, כפול מספר החודשים שנותרו.

הסיבה להפרש המגוחך הזה קשורה בעיקרה לכריכת השימוש במכשיר שבאמצעותו מסופק השירות בתשלום החודשי. בתחום הסלולר, הלקוח משלם כיום בנפרד עבור המכשיר ועבור השירות. גם אם הוא מקבל זיכוי חודשי בגין המכשיר, זיכוי זה תקף רק כל עוד הוא משלם עבור השירות. כשהוא מתנתק הוא ישלם אותו קנס יציאה מופחת, אך ימשיך לשלם את עלות המכשיר עד לסיום הסדר התשלומים.

בתחום הטלוויזיה ותשתית האינטרנט, מאידך, משלם הרוב המוחלט של המנויים מחיר חודשי עבור שירות הטלוויזיה ותשתית האינטרנט שלהם, כאשר בתוכו מגולם מחיר ההשכרה של הממיר או המודם. כאשר הם מתנתקים מהחברה, הם מתבקשים לשלם סכום המהווה מעין פיצוי לחברה עבור ההפרש בין עלותו של הציוד לבין העלות השולית ששילם הלקוח כל עוד עשה בו שימוש. ניסיון להשוות את קנסות היציאה בין שני תחומים אלו הוא, כאמור, מורכב.

כך או אחרת, הלקוח יספוג את כל העלויות

גם אם יימצא מנגנון השוואה מתאים, אל לצרכנים להאמין כי ביטול הקנסות והפחתת ההתחייבויות יגרמו להם לשלם פחות עבור שירותי התקשורת שלהם. כאשר נמנע מהחברות להסתמך על הכנסות קבועות מהלקוח למשך תקופה מסוימת, הן כמובן לא יספגו את עלות הציוד (בחברות הטלוויזיה ותשתית האינטרנט) או עלות הרכשת לקוח (בכל החברות). חבילות ללא התחייבות מוצעות בידי חברות התקשורת כבר שנים רבות, ועדיין מעדיפים רוב הלקוחות לבחור בחבילות הזולות יותר, הדורשות מהם התחייבות. הלקוחות אולי ירגישו "חופשיים" יותר, וייתכן שהתעבורה של הלקוחות בין החברות תגדל, אך בסופו של החודש לא ישלמו הצרכנים פחות.

תגיות