אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שמלצר סיטי צילום: אריאל בשור

שמלצר סיטי

מתחם הרכב הענק שבנה שלמה שמלצר ליד צריפין הוא סנונית ראשונה בשורת מתחמים דומים שבונות סוכנויות הרכב. העיקרון המנחה הוא קורת גג אחת, שם נעשית כל "שרשרת החיול" של מכונית חדשה, עד מסירתה. כך זה נראה מבפנים

11.01.2011, 11:22 | שי פאוזנר ותומר הדר

ביקור במתחם הרכב החדש של שלמה סיקסט משאיר גם את מי שכבר ראה כבר כמה מרכזים לוגיסטיים בחייו פעור פה. על שטח של כ־61 דונם סמוך למחנה הצבאי צריפין ובהשקעה של כ־100 מיליון שקל הקים שלמה שמלצר, בעלי חברת הליסינג וההשכרה שלמה סיקסט, את מה שצפוי להפוך לסמן הימני בתחום מרכזי הרכב בשנים הבאות: שני מתחמי חניה עצומים בני עשרות דונמים, מבנה משרדים שעל גגו שטחי חניה נוספים שאליהם מבוצעת הנסיעה בגשרים ייחודיים, מתחם ענק של פחחות ומכונאות רכב, משרדי הנהלה, אולם תצוגה ומרכז מכירות.

שלמה שמלצר, צילום: שחר צרפתי שלמה שמלצר | צילום: שחר צרפתי שלמה שמלצר, צילום: שחר צרפתי

המכוניות שיגיעו למתחם ישונעו בשיטת "הסרט הנע" מרגע פריקתן בשער המתחם מהמשאיות שיביאו אותן מהנמל. הן יעברו תיוג אלקטרוני שיאפשר לעקוב אחר תנועתן במתחם ומסכת התקנות, ניקוי ורישוי עוד לפני החניה הראשונית ושם ימתינו ללקוח הליסינג. לקראת השקתו הערב ניתנה ל"כלכליסט" הצצה ראשונה למתחם הרכב החדש של שמלצר. שמלצר הוא מראשוני יבואני הרכב שהעבירו את מרכזי הפעילות שלהם מאזור תעשייה צפוף ויקר למקום שבו הקרקע זולה יותר והנגישות לכבישים המרכזיים נוחה יותר. בחברה העריכו לאחרונה כי שווייה של הקרקע עומד כיום על כ־180 מיליון שקל.

נראה כמו מפעל רכב

לאחר תהליך ארוך של קבלת אישורים ברשויות הרלבנטיות קיבל שמלצר בקיץ 2009 אור ירוק להקמת המתחם הענק בגודל 60.7 אלף מ"ר, על שטח שאותו רכש כבר ב־2003. במקום ישכנו מטה הקבוצה שיועתק מקריית אריה בפתח תקווה, מגרש למסירת מכוניות חדשות של חברת שלמה Cal, מרכזה של חברת היבוא של רכבי אופל ותחנת דלק. במתחם יועסקו כ־800 עובדים והוא ישרת צי של יותר מ־70 אלף כלי רכב של הקבוצה.

קבוצת הרכב של שמלצר כוללת חברת השכרה וליסינג - שלמה סיקסט שבראשה עומד המנכ"ל אייל גור, לצד גוף יבוא חדש למכוניות אופל שהקמתו היתה, לדברי אנשיו של שמלצר, הטריגר לתחילת הבנייה. לפי תחזית החברה, עוד בטרם הועברה כל פעילותה למתחם החדש בצריפין, הוא הניב לה כבר 14 מיליון שקל ב־2010 מהשכרת שטחים, בין היתר לתחנת דלק.

ההליכה בין החללים והשטחים הפתוחים השונים מלמדת על שיטת העבודה הצפויה במתחם. המקום מזכיר במראהו מפעל רכב. מדובר בשינוי מהותי משיטת העבודה הקודמת שבה הגיעה מכונית מהנמל למתחם המתנה וממנו הועברה ללקוח. בשל כמות תחנות הטיפול במקום, זמן הטיפול הצפוי לכל רכב שיגיע למתחם יתקצר משמעותית. לצד המכוניות החדשות מהנמל יגיעו למתחם גם כל אותן מכוניות שחוזי הליסינג שלהן הסתיימו, ויעברו במקום טיפול מהיר שלאחריו יישלחו למגרשי המכירות של החברה ושל חברות סחר רכב אחרות ברחבי הארץ.

הבניין המרכזי. כולל את משרדי סוכנות אופל, צילום: אריאל בשור הבניין המרכזי. כולל את משרדי סוכנות אופל | צילום: אריאל בשור הבניין המרכזי. כולל את משרדי סוכנות אופל, צילום: אריאל בשור

שמלצר, כפי שדווח ב"כלכליסט" בעבר, הוא חלק מתופעה הולכת ומתרחבת שהיתה אחת המגמות הבולטות בשוק הנדל"ן המסחרי בישראל ב־2010 - תנועה של חברות שוק הרכב הישראליות לאזורי תעשייה מתפתחים מחוץ למתחמים הוותיקים שלהן. רק בשבוע שעבר נודע על שלוש עסקאות שבוצעו בשוק זה בתקופה האחרונה.

בעסקה אחת רכשה חברת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי וקרייזלר שבבעלות איש העסקים צבי נטע, 20 דונם במתחם מעוין שורק במערב ראשון לציון. מדובר באזור שאליו כבר הועתקו בשנה האחרונה מרכזי לוגיסטיקה ושירות של חברת דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן, שהעבירה למתחם חלק מפעילותה מבני ברק. גם חברת טלקאר, יבואנית קיה ודייהטסו, העבירה את עסקיה למעוין שורק. בעסקה שנייה שעליה נודע לאחרונה עוברת יבואנית סובארו, יפנאוטו שבבעלות גד זאבי, מהרצליה פיתוח לפי גלילות ומקימה במקום מרכז שירות - שישמש כתחנת מעבר עד להקמת המרכז הלוגיסטי המתוכנן בלוד. אל גלילות תגיע בקרוב גם קבוצת מאיר, יבואנית הונדה, וולוו ויגואר שבבעלות יעקב שחר וישראל קז, שחכרה במתחם 20 דונם עבור נציגות הרץ בישראל ורשת אוטו סנטר שלה.

כמעט כל יבואני הרכב בישראל שמשרדיהם ממוקמים באזורים יקרים, מתכננים לבנות על הקרקע או למכור את השטחים בהם שכנו הרכב הוותיקים שלהם. כך למשל, במתחמים של צ'מפיון מוטורס ודוד לובינסקי בבני ברק מתוכננים לקום מגדלי משרדים, וחברת יפנאוטו מתכננת למכור את המוסך שלה בהרצליה פיתוח.

אזור הקליטה. לרכב יוצמד תג אלקטרוני כדי לעקוב אחרי תנועתו במתחם, צילום: אריאל בשור אזור הקליטה. לרכב יוצמד תג אלקטרוני כדי לעקוב אחרי תנועתו במתחם | צילום: אריאל בשור אזור הקליטה. לרכב יוצמד תג אלקטרוני כדי לעקוב אחרי תנועתו במתחם, צילום: אריאל בשור

 

המרכז החדש של אופל

ברקע חניכת המתחם של שלמה סיקסט בצריפין עומדת העברת זיכיון השיווק של מכוניות אופל לידיו של בעל החברה שמלצר. כשאופל העולמית הודיעה על המהלך בחודש אוגוסט האחרון לא נשמעו קריאות הפתעה בענף הרכב המקומי. ייתכן שהסיבה לכך היא שהיבואנית הקודמת UMI מכרה בכל השנה שעברה רק 887 מכוניות אופל, בעוד שאנשי החברה כבר ידעו שהזיכיון עומד לחמוק מידיהם ולכן עשו ככל שביכולתם "לנקות מחסנים". ייתכן שהסיבה לכך היתה גם ביקוריהם של אנשי אופל בישראל השנה כדי לחפש יבואן חדש. בכל מקרה, מהיום מכוניות אופל חדשות נמכרות על ידי שלמה שמלצר.

שיווקן של מכוניות אופל בישראל מבוסס כיום על שלושה דגמים: מכונית הסופר מיני אופל קורסה, שמחירה נקבע על 99 אלף שקל; אופל אסטרה המשפחתית, שמוצעת ב־122 אלף שקל; ומכונית המנהלים אופל אינסיניה, שעולה בישראל 175 אלף שקל. שמלצר החזיק בעבר בכמה זיכיונות יבוא רכב, בהם הזיכיון ליבוא מכונית סקודה הצ'כית, שעבר לידיה של צ'מפיון מוטורס עם הטמעתה של סקודה בתוך קבוצת פולקסווגן. שמלצר אף החזיק בעבר בזיכיון ליבוא רכבי סאנג יונג הקוריאנית שעבר לידיו של איש העסקים רמי אונגר.

באירוע מצומצם שקדם להשקת המרכז הלוגיסטי ציין מנכ"ל אופל ישראל אסי שמלצר, בנו של שלמה שמלצר, שבשלב הראשון יפתחו אולמות תצוגה בחיפה, הרצליה, תל אביב וצריפין. בהמשך צפויים לקום אולמות תצוגה גם בבאר שבע, ירושלים, נצרת וראשון לציון.

תגיות